MARATÓ BEETHOVEN. Diverses formacions. Integral de les Sonates per a violí i piano, violoncel i piano i Trios amb piano. L’AUDITORI. 11 DE GENER DE 2020.
L’èxit aclaparador de públic i de seguiment mediàtic que la Marató Beethoven de l’Auditori de Barcelona ha tingut ens convida a pensar amb optimisme sobre qüestions que sovint valorem amb una mirada més fosca.
– Formar part d’una llarga cua que espera per entrar a una sessió dels Trios amb piano de Beethoven i saber, més tard, que 4.500 persones han passat per la Sala 2 de L’Auditori durant les 14 hores i 9 concerts de Marató.
– Detectar entre el públic una gran quantitat de nens i nenes, també adolescents i joves estudiants, que són capaços de seure i escoltar amb atenció i gaudir, cadascun des de la perspectiva que li ofereix el seu bagatge, d’obres importants del repertori clàssic.
– Veure als passadissos i a les butaques, o actius a les xarxes socials, músics membres d’altres formacions del país, algunes de les quals estan irrompent amb força en el panorama musical internacional, com el Kebyart Ensemble o el Cosmos Quartet, i que segueixen amb atenció allò que passa al seu entorn.
– Poder gaudir d’interpretacions de primer nivell a càrrec de músics vinculats al país, com els experimentats trios Ludwig i Arriaga i els duos Vera i Claudio Martínez Mehner, Josep Colomé i Enrique Bagaría, i Arnau Tomàs i Kennedy Moretti, i els joves talents que s’estan fent un lloc en el panorama musical nacional, com el Trio Fortuny i els duos Miguel Colom i Víctor del Valle, i Daniel Claret i Àlex Ramírez.
– Trobar els responsables de premsa de L’Auditori atabalats perquè no donen abast per atendre el seguiment mediàtic que ha generat l’acte.
Tot això són mostres que la música de Beethoven desperta interès en públics de perfils molt diferents, des dels aficionats de qualsevol edat als professionals més destacats. I que ben presentada i comunicada pot mobilitzar milers de persones fins a les butaques de les sales de concerts. La fórmula sembla senzilla de pensar i no s’allunya gaire de la que ofereixen setmanalment desenes d’equipaments del país: música i músics de qualitat. Potser la diferència més significativa és el suport mediàtic que l’acte ha tingut durant la setmana. Una atenció que caldria demanar també per a la quantitat de propostes artístiques i culturals, no només musicals i clàssiques, que setmanalment ens passen inadvertides a fregar dels sentits.
Per acabar, cal recordar-nos que és feina de tots mantenir les sales plenes i és important no fer-ne fora aquells que encara han d’aprendre a ser-hi. Si un infant plora durant un concert i els músics han de deixar de tocar, siguem generosos i no el castiguem amb la nostra censura. Pensem que la foscor l’ha espantat i que encara no sap com manegar aquesta emoció. Esperem pacientment que els seus acompanyants el puguin dur fora de la sala i rebem-lo amb tendresa la propera vegada que es decideixi a entrar.
La Marató Beethoven ha estat el tret de sortida del Festival Beethoven amb el qual l’Auditori de Barcelona retrà homenatge durant el 2020 a un dels compositors més influents de la música occidental amb motiu del 250è aniversari del seu naixement. El Festival Beethoven s’estendrà tota la temporada i implicarà diversos cicles de la casa, com la Temporada de Cambra, l’OBC, la Banda Municipal, les Jazz Sessions, les Sampler Sèries, els concerts familiars o el Museu de la Música.
Imatge destacada: Josep Colomé, violí, i Enrique Bagaría, piano. © May Zircus