Subscriu-te

Ben van Oosten inaugura el III Festival d’Orgues de Poblet

Ben van Oosten. © Pieter Baak
Ben van Oosten. © Pieter Baak (foto d’arxiu)

III FESTIVAL INTERNACIONAL ORGUES DE POBLET. Ben van Oosten, orgue. Obres de Marchand, Lasceux, J. S. Bach, Mendelssohn. ESGLÉSIA ABACIAL DE SANTA MARIA DE POBLET. 24 D’OCTUBRE DE 2015.

Per Lluís Trullén

Per tercer any consecutiu el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet organitza el Festival Internacional d’Orgues que, per la qualitat dels intèrprets convidats i pel marc històric del monestir cistercenc, es converteix en un referent del gènere al nostre país. A primers d’octubre de l’any 2012 l’organista Olivier Latry inaugurava el nou orgue de tribuna del monestir, construït per la firma suïssa Metzler Orgelbau. Col·locat damunt l’entrada principal de l’església abacial, es tracta d’un instrument de característiques úniques a Espanya, ja que la seva sonoritat aglutina els trets més significatius de les escoles d’orgueneria del Barroc europeu.

L’edició d’enguany del cicle d’orgue, sorgit a partir de l’existència d’aquest important instrument, s’inaugurava amb la presència de l’organista holandès Ben van Oosten, amb una carrera internacional iniciada l’any 1970 i que l’ha portat a especialitzar-se en la música francesa per a orgue, tot enregistrant les integrals d’autors com Saint-Saëns, Vierne o Widor, amb les quals ha obtingut tant els reconeixements unànimes de la premsa com les màximes distincions artístiques concedides pel govern francès.

Amb un nombrós públic que omplia bona part de l’església amb la música del Grand dialogue en Do major del compositor barroc Louis Marchand es va iniciar el concert. Ben van Oosten va mostrar des del primer moment una familiaritat absoluta amb els instruments Metzler que tan bé coneix. La varietat de recursos sonors que aporten les desenes de registres de l’instrument eren constantment aprofitats al màxim per un artista virtuós, de musicalitat elegant i de delicada sensibilitat interpretativa. La grandesa i majestuositat, que va assolir el seu zenit interpretatiu amb una monumental versió de la Fantasia i fuga en Sol menor, BWV 542 de Bach, la calidesa i el refinament que brolla d’una partitura de concepció clàssica com el Trio en Sol menor de Guillaume Lasceux (1740-1831) o la delicadíssima transcripció del “Largo” del Concert per a dos violins, BWV 1043 de Bach realitzada per Bernard Winsemius, ens mostraven registres musicals de diferent estètica que l’organista holandès expressava amb idèntica qualitat musical.

Les exigències tècniques de la transcripció per a orgue de les pianístiques Variacions serioses de Mendelssohn efectuada per Reitze Smits ens va mostrar un organista d’una tècnica abocada a aconseguir una màxima claredat sonora i que en cap moment, gràcies al domini del volum de la sonoritat, produïa una sensació d’excessiva reverberació. El programa del concert, integrat tant per obres originals per a orgue com per transcripcions, recollia la delicada ària “Schafe können sicher weiden” (Les ovelles pasturen tranquil·les on un bon pastor vigila) de la Cantata BWV 208 en arranjament d’André Isoir i la Fantasia BWV 572 de Bach en una interpretació en què novament la monumentalitat i la serenitat ens mostraven l’elegància interpretativa que assoleixen les versions de Ben van Oosten. Un concert d’orgue que va tenir de nou una síntesi perfecta entre intèrpret, instrument i l’espiritualitat que emana d’un marc com l’església abacial del Reial Monestir de Poblet cistercenc.

El proper concert del III Festival Orgues de Poblet serà dissabte vinent, 31 d’octubre, a càrrec de l’organista Jan Willem Jansen, que presenta un programa original, amb obres de compositors de música sacra del segle XVII a Alemanya, tot alternant la música per a orgue amb el cant gregorià, que anirà a càrrec de l’Schola Antiqua, una formació capdavantera en la interpretació del cant gregorià a Espanya, dirigida per Juan Carlos Asensio. Recordem als subscriptors de la «Revista Musical Catalana» que tenen un 25% de descompte, limitat a dues entrades per subscriptor, en la compra d’entrades a través d’internet. Per gaudir del descompte poden posar-se en contacte amb revista@palaumusica.cat i així rebre la paraula clau necessària que permet gaudir del descompte.

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter