Obres de Vivaldi, Bach, Frahm, Gonzales, Rameau, Richter, Schumann, Txaikovski i Weill. Orquestra de Cambra de Zuric. Kaiser Quartett. Daniel Hope, violí i direcció. Deutsche Grammophon, 2017
El magnífic violinista Daniel Hope s’embarca en aquest treball discogràfic en una posada al dia de Les quatre estacions d’Antonio Vivaldi: “Aquest disc porta l’obra mestra de Vivaldi un pas més enllà, i la situa en el context del segle XXI: els dotze mesos són representats cadascun per una peça musical específica”. Amb l’objectiu de representar l’esdevenir de les estacions a través de la música, Hope es serveix de la música d’autors clàssics i moderns i d’una formació instrumental amb sintetitzadors, guitarra elèctrica, soprano, percussió, orgue, piano, l’Orquestra de Cambra de Zuric i el Kaiser Quartett, els quals configura de diferents maneres per acompanyar el seu violí. A tot això avantposa Les quatre estacions de Vivaldi en una interpretació que equilibra perfectament els diferents estats emocionals que proposa la partitura amb l’Orquestra de Cambra de Zuric.
El resultat és un disc irregular, amb una primera part consistent basada en l’obra de Vivaldi i una segona que, si bé aconsegueix l’objectiu de trobar peces adequades per representar els dotze mesos de l’any, cau en el parany de la monotonia textural de la melodia acompanyada per situar el violí de Hope en el primer pla sonor. La barreja de clàssics (Bach, Rameau, Schumann i Txaikovski) amb moderns (Richter, Frahm, Weill, Gonzales) posa de manifest que Hope se sent més còmode interpretant els primers –en l’equilibri de veus i, sobretot, en el fraseig, subtil i alhora ferm– que no pas els segons. Un disc fàcil d’escoltar, de boniques i melancòliques melodies, adient per gaudir-ne de manera passiva, però que no aguanta una escolta atenta i interessada a trobar contingut més enllà de la superfície.