Concerts per a piano de Narro, Martínez i Palomino
Orquesta Filarmonia Ibérica
Melani Mestre, piano
Natalia Borysiuk, violí
Hänssler Classics, 2021
El pianista i director Melani Mestre, després d’un intens treball musicològic, el 2016 va enregistrar aquests Concerts de Narro, Martínez i Palomino que l’any 2021 van ser finalment editats per Hännsler Classics. Són primers enregistraments mundials d’obres representatives del Classicisme espanyol, revistats i reconstruïts, com explica el propi Melani Mestre exhaustivament. El Concert del valencià Manuel Narro (1729-1776) va ser escrit l’any 1767. Procedent d’un manuscrit de la Col·legiata de Roncesvalls, respon a un estil galant i destaca pel lirisme; el propi Melani Mestre ha reconstruït la part del solista de l’“Andante giusto” central.
La família de Mariana Martínez (Viena, 1744-1812) residia a la Marienplatz i tenia com a veïns il·lustres Metastasio, Porpora o Haydn, amb qui Mariana començaria a fer classes de música. Amb grans dots musicals, Mariana –que, com recorda Melani Mestre, va arribar tocar a quatre mans amb Mozart– rebria també lliçons de composició de Hasse i cant de Porpora. El seu Concert de piano en La major es conserva als arxius del Musikverein de Viena i respira les influències de Haydn i Mozart. Elegant en la musicalitat, bellíssim en les línies melòdiques, posseeix un lirisme que evoca la música de Johann Christian Bach.
Datat l’any 1785 i conservat a Lisboa (Biblioteca Nacional de Portugal), el Concert per a piano en Sol major del madrileny José Palomino té una clara influència mozartiana i manifesta una rítmica d’aires espanyols al primer moviment. Obra de bellíssima orquestració i refinada en el pianisme, l’Orquesta Filarmonía Ibérica i Melani Mestre n’evoquen l’elegant classicisme. El Concert per a violí en Sol del propi Palomino, amb una eficient Natalia Borysiuk en el rol de solista, tanca aquest enregistrament interessant.