NADAL AL PALAU. Cor Cererols. Marc Díaz, orgue i director. J. Cererols: Completes de Nadal. Obres de Karlsen, Victoria i Palestrina. PETIT PALAU. 9 DE DESEMBRE DE 2024.
El Cor Cererols va iniciar la nit de dilluns passat amb gran èxit els concerts integrats al cicle Nadal al Palau. El cor fundat per Marc Díaz el 2018, amb una estreta vinculació montserratina, va proposar una reconstrucció de la litúrgia de les Completes solemnes de Cererols, acompanyades per obres de Palestrina, Victoria i del compositor noruec contemporani Kjell Mørk Karlsen. El Petit Palau presentava una il·luminació tènue, pràcticament a les fosques, amb el pati de butaques convertit en escenari i amb el públic situat a la grada i els laterals de la sala; es recreava així una atmosfera idònia per copsar la puresa polifònica d’aquestes Completes a doble cor i dels exquisits Motets de Nadal de Tomás Luis de Victoria.
Presentar en aquests dies d’Advent un concert d’aquesta magnitud i solemnitat amb un conjunt com el Cor Cererols esdevé una proposta que cal lloar; un conjunt vocal de màxima qualitat per afrontar amb les més absolutes garanties interpretatives la gran música del nostre patrimoni històric. La formació musical a Montserrat dels integrants del Cor Cererols va ser el nexe per crear aquest conjunt, que adapta els integrants segons les necessitats que requereixen les diferents obres que cal interpretar. En aquesta ocasió, vuit solistes, dos per cada una de les quatre tessitures, dirigits des de l’orgue per Marc Díaz, van ser els encarregats de transmetre aquestes Completes, “la darrera pregària de la litúrgia de les hores, que es fa just abans del descans nocturn”, com recorda Joan Vives en les notes del programa de mà.
La música cantada pràcticament a les fosques amb complexes harmonies d’O magnum mysterium de Kjell Mørk Karlsen ja exemplificava la curosa exactitud i l’equilibri vocal que va regnar en el decurs del concert. Un preàmbul idoni per endinsar-nos en els diferents salms, acompanyats de les antífones gregorianes corresponents –la veu en resposta als versicles–, cantades admirablement pel tenor Ferran Mitjans.
La curosa polifonia vocal emprada per qui va ser durant tres dècades (1650-1680) mestre de capella de Montserrat mostra una línia que es mou entre les reminiscències renaixentistes i uns contrapunts propis del primer Barroc. El cor, acompanyat sempre harmònicament per l’orgue, cantava els bellíssims salms Qui habitat o Ecce nunc amb una afinació immaculada. L’equilibri de les veus sempre era adient per admirar la bellíssima polifonia de l’Antífona a Maria: Salve d’ecos a 8 veus, seguida pel cèlebre villancet Serafin que con dulce armonía cantat amb un gust exquisit.
La sublim polifonia renaixentista de la música de Victoria va completar el programa amb tres motets: l’Ave Maria a 8 veus, O magnum mysterium i Magi viderunt stellam, escrit per a l’Epifania i publicat al seu llibre de Motets l’any 1572, una de les joies del Segle d’Or musical espanyol.
El Cor Cererols, amb el seu segell montserratí, va regalar al públic que omplia pràcticament tot l’aforament de la sala un concert d’una qualitat interpretativa i musical encomiables.
Imatge destacada: (c) Lluc Bonal.