MÚSICA DE CAMBRA. Cor Lieder Càmera. Dir.: Elisenda Carrasco. “Música sacra amb ulls del segle XX”. L’AUDITORI (SALA ORIOL MARTORELL). 16 DE MAIG DE 2015.
Per Lluís Trullén
Han passat vint-i-cinc anys des que el sabadellenc Josep Vila i Casañas va fundar el cor de cambra Lieder Càmera. L’actual director de l’Orfeó Català des del 1998 i del Cor de Cambra del Palau des del 2011 en fou director titular i posteriorment artístic fins que n’ocupà la titularitat Xavier Pastrana. Des de la temporada 2013-14 la barcelonina Elisenda Carrasco –que ha estat directora, entre altres agrupacions, del Cor Infantil de l’Orfeó Català–, és actualment la directora del Cor Lieder Càmera de Sabadell.
Una trajectòria artística vinculada al Festival de Peralada, presentant programes eclèctics, alguns dels quals memorables, com els dedicats a Tomás Luis de Victoria, J. S. Bach, Manuel Oltra i fins i tot a la Nova Cançó, i amb una tasca ingent des de la temporada 2012-13 com a adscrit a l’OBC, avalen la qualitat d’un cor que des de la música antiga fins a la contemporània s’ha mostrat versàtil i eficient en la diversitat d’estètiques afrontades.
Ara calia celebrar aquests primers vint-i-cinc anys amb un concert en què el compromís, l’exigència artística i la il·lusió que sempre ha estat un segell distintiu del conjunt es posessin de manifest. Elisenda Carrasco va confeccionar un programa a cappella que girava sobre l’eix de la música sacra del segle XXI. Com a epicentre del programa, la Sanctus Missae per a doble cor del seu fundador, Josep Vila i Casañas, una obra sorgida a partir del Sanctus del 1994, al qual va seguir el Kyrie l’any 2014, fins que ara ha estat completada per ser estrenada per aquesta efemèride. Obra amb un treball detallat de la línia melòdica, amb estructures harmòniques de gran sensibilitat sonora i amb uns girs contrapuntístics summament preciosistes, amb una escriptura moderna en el llenguatge però hereva dels mètodes formals del passat, en què les arquitectures sonores de les veus sempre resulten adients amb el just sentit de les paraules de la missa. Bellíssim el “Glòria”, intens el “Credo”, refinadíssim l’“Agnus Dei”, tot darrere una escriptura plena de personalitat que el Cor Lieder Càmera va expressar en la seva riquesa musical. Per cert: per a la Sanctus Missae de Josep Vila, el Cor va necessitar la presència d’antics cantaires fins a sobrepassar la quarantena de veus.
La segona part estava integrada per obres de compositors de sis procedències diferents: Lorenzo Donati (Itàlia, 1972), Ola Gjeilo (Noruega, 1978), Alejandro D. Consolación (Filipinas, 1980), Levente Gyöngyösi (Hongria, 1975), Javier Busto (País Basc, 1949) i Ernani Aguiar (Brasil, 1950). Una bella i exigent selecció d’obres, de notòries dificultats d’afinació, de complexitats harmòniques, algunes com Ubi Caritas d’Ola Gjeilo (repetida després del concert) molt en la línia conceptual d’Arvo Pärt i que el cor va cantar amb una sensibilitat refinadíssima. L’Ave Maria de Javier Busto o el Psalm d’Ernani Aguiar van mostrar la vàlua i el gran nivell artístic d’un cor que va cantar a la Sala Oriol Martorell, allunyada de les reverberacions excessives pròpies de les esglésies, i que posa en evidència –per la seva claredat acústica– les qualitats dels músics que hi actuen. Un gran concert dins aquest any de celebració del vint-i-cinquè aniversari d’una de les agrupacions corals més estimades de Catalunya.