INTÈRPRETS CATALANS. Dalia Quartet. Obres de Haydn, A. Guinovart i Brahms. PETIT PALAU. 24 D’ABRIL DE 2018.
Per Lluís Trullén
Amb un programa eclèctic integrat per música de Haydn, Albert Guinovart i Brahms, el Dalia Quartet debutava al Palau en el cicle de concerts dedicat als intèrprets catalans. Amb una trajectòria de quatre anys, els integrants del Dalia Quartet –Oleguer Beltran i Elena Rey com a violinistes i Anna Puig i Erica Wise com a viola i violoncel, respectivament– van evidenciar bones maneres interpretatives, sobretot pel que fa a l’equilibri de les sonoritats i a resoldre les complexitats intrínseques de la música de cambra.
Obria el concert la música del període clàssic representada pel bellíssim Quartet op. 20 núm. 5 de Haydn. Lectura clara a nivell formal, hi va mancar un més gran nombre de contrastos, de diferents nivells de sonoritats i inclús més diversitat en l’elecció d’uns tempi tendents a la lentitud. Els diàlegs es mantenien sota un ordre estricte, però els mancava aquell esperit de fluïdesa que ha d’emergir d’una música paradoxalment complexa per la seva claredat. Amb el romanticisme vehement del Quartet op. 51 núm. 1 de Brahms, els integrants del Dalia Quartet van mostrar un altre esperit interpretatiu. La música de l’“Allegro” inicial i de la “Romanza” adquiria més relleu interpretatiu. Ara els Dalia copsaven el sentit apassionat i romàntic que sempre envolta l’escriptura de Brahms i atenien amb un gust exquisit la musicalitat que brolla d’aquesta obra vigorosa escrita en l’ombrívola tonalitat de Do menor.
Aquestes dues obres emmarcaven el Quartet Kepler d’Albert Guinovart, obra escrita l’any 2013 i portadora d’un atractiu musical inqüestionable. Guinovart va crear una obra original, eclèctica, en la qual les idees musicals brollen sense parar. El bellíssim segon moviment en temps de vals fa una al·lusió al Danubi blau, com a referència a la pel·lícula 2001: una odissea de l’espai de Kubrick. El mateix compositor ens explicava que “el primer moviment evoca el treball d’investigació dels científics vers l’espai i el tercer fa referència a la música de les esferes”. En l’“Allegro” Guinovart va realitzar un tema amb variacions en què hi ha un protagonisme compartit entre els quatre instruments. Una composició suggestiva, atractiva en la vessant melòdica i curosa en una harmonia en què els desplegaments d’acords i acompanyaments inequívocament vinculats a l’estil Guinovart van adquirir una interpretació més que correcta del Dalia Quartet. Un concert més dedicat al compositor convidat enguany al Palau ens ha permès escoltar el que fins ara és l’únic Quartet de corda que ha sortit del seu inesgotable instint creatiu.