Subscriu-te

El Delta Chamber Music Festival referma, una edició més, els seus objectius

DELTA CHAMBER MUSIC FESTIVAL. Laura Ruiz, clarinet. Pau Rodríguez, clarinet. Ander Perrino, contrabaix. Anna Ferriol, trompa. Raquel Menéndez, violoncel. Laura Carles, oboè. María José Mauri, flauta. Aitor Gómez, fagot. Obres de Ligeti, Benda, Say, Leclair, Zemlinsky, Alburquerque i Brahms. FLIX. 27 DE JULIOL DE 2024.

El Delta Chamber Music Festival arriba a la novena edició consolidant-se com un referent i exemple de model de treball entre destacats solistes internacionals i joves promeses del nostre panorama musical. Amb Laura Ruiz Ferreres, catedràtica de clarinet a Frankfurt i clarinet solista a l’Orquestra Filharmònica d’Oxford, i amb Pau Rodríguez, director de La Lira Ampostina i membre de l’Amman Chamber Orchestra, aquesta proposta segueix des dels inicis fidel a unes premisses que, any rere any, s’han anat afermant.

Una selecció efectuada entre una quarantena de joves músics d’àmbit nacional amb el grau superior o màster són invitats a participar en una residència artística. En el decurs d’un any preparen uns intensos programes prèviament confegits per Laura Ruiz i Pau Rodríguez per treballar-los al llarg d’una setmana aproximadament al costat de solistes destacats; enguany Ander Perrino, primer contrabaix de la Deutsche Symponie-Orchester de Berlín, i Anna Ferriol, trompa de la Swedish Radio Symphony, han participat juntament amb Laura Ruiz i Pau Rodríguez en aquesta tasca docent per als primers concerts d’aquesta edició del Delta Chamber.

Els joves músics participants en l’anomenat programa Academy i el professorat treballen –com apunta Laura Ruiz– de manera “democràtica”, factor ineludible en la música de cambra, els programes dels concerts que seran portats a diferents punts del territori de les Terres de l’Ebre: Alcanar, Roquetes, Deltebre, Amposta, Tortosa, la Ràpita, la Sénia, Horta de Sant Joan… Molts d’aquests municipis, arrelats en la tradició de les bandes de música i amb la proximitat d’uns conservatoris de qualitat contrastada, com els de Reus, Tarragona, Tortosa o Vila-seca, poden gaudir enguany d’aquestes actuacions.

Enguany els cinc primers concerts dels onze que confegeixen el Festival, que se celebra entre el 25 de juliol i el 4 d’agost, s’han dedicat a un programa titulat Tessel·les, una proposta eclèctica, de gran complexitat tècnica i musical. Obres de Ligeti, Benda o Brahms convivien en un programa atractiu, dinàmic, curosament elaborat que Laura Ruiz anava presentant i detallant davant del públic.

L’antiga cooperativa agrícola rehabilitada de Flix, projecte finalista dels premis FAD d’arquitectura, va ser escenari d’un concert en què la qualitat artística contrastada dels solistes va congeniar amb el bon treball de quatre participants del programa Academy.

La violoncel·lista Raquel Menéndez –membre de la JONDE– va excel·lir en la sensibilitat i poètica romàntica que emana de la Sonata per a violoncel i piano núm. 1 de Brahms (en una adaptació per a violoncel, quintet de vent i contrabaix, estrenada temps enrere a Berlín) i amb la claredat lírica i el virtuosisme de la Sonata en Fa de Benda al costat d’un extraordinari Ander Perrino. Sensacional l’oboè de Laura Carles Robres (estudiant de l’ESMUC i membre de la JONC), per la seva claredat de sonoritat i el sentit expressiu; la precisió rítmica i lluminositat exposades pel fagot Aitor Gómez (del Conservatori de l’Aragó), i la subtil musicalitat de María José Mauri, del Conservatori del Liceu, flautista de sonoritat refinada i aprofundida sensibilitat melòdica, tot completant aquest pòquer de joves músics.

El concert es va moure entre els ritmes caribenys de Paquito D’Rivera, la divertida i imaginativa conversa que es produeix entre tres pastissos a La petite pâtisserie de Leclair o la conversa que va pujant d’animació motivada pels efectes del raki turc en el Quintet de vent de Fazil Say. Moments que compartien espai amb l’Humoreske de Zemlinsky –compositor austríac d’ascendència jueva que, com recordava Laura Ruiz, va poder fugir l’any 1938 als Estats Units, on va morir el 1942– o amb una subtil Bagatel·la de llenguatge minimalista de Ligeti. Un concert eclèctic, d’alta exigència musical i on també es va poder escoltar la delicada pastoral del Duo concertant per a clarinet i trompa del compositor i professor de trompa Antoni Alburquerque, molt vinculat a un Delta Chamber Music Festival que ja té la vista posada en la desena edició.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter