Subscriu-te

El Palau esdevé la Casa dels Cants acollint el Let the Peoples Sing 2019

LET THE PEOPLES SING 2019. Concert de gala. Orfeó Català. Veus-Cor Infantil Amics de la Unió. Collegium Musicale. Cors finalistes. PALAU DE LA MÚSICA. 12 D’OCTUBRE DE 2019.

LET THE PEOPLES SING 2019. Final. Cors finalistes: Wells Cathedral School Choralia, Ponomaryov Vesna Children’s Choir, Cor de Noies de l’Orfeó Català, Via-Nova-Chor, Lautitia Chamber Choir, Sireen Chamber Choir, Fortissimo Vocal Ensemble, BarbAros, Anima Solla. PALAU DE LA MÚSICA. 13 D’OCTUBRE DE 2019.

El Palau de la Música Catalana, seu de l’Orfeó Català, es va convertir, parafrasejant Joan Maragall, en “la Casa dels cants” acollint el concert de gala i la final del prestigiós concurs de corals amateurs Let the Peoples Sing 2019. Per primer cop a Espanya se celebrava aquest reconegut concurs biennal en què han intervingut nou cors seleccionats prèviament per emissores de diversos països que presenten el seu candidat. Enguany el Cor de Noies de l’Orfeó Català –proposat per Catalunya Música– ha tingut el privilegi d’arribar a la final en la categoria infantil i juvenil. El Palau de la Música Catalana, en un concert de gala emès en directe per Catalunya Música i, en el cas de la final, també en directe per TV3 –que, a més, oferia el senyal a altres cadenes europees– va presentar un ple absolut per escoltar les nou corals concursants en què l’eclecticisme dels estils, de les edats, de les posades en escena i propostes escollides omplien de color l’escenari modernista.

Un jurat internacional integrat per set membres va deliberar per escollir els guanyadors de cadascuna de les disciplines, així com el guanyador absolut de la Silver Rose Bowl, la copa que en el decurs dels dos pròxims anys acreditarà el destinatari com a vencedor del certamen. El conjunt danès BarbAros, integrat per una trentena de veus masculines dirigides per Jonas Rasmussen, va aconseguir el preuat guardó, a més d’obtenir el premi de la categoria oberta. Per la seva banda, el premi en la categoria infantil i juvenil va recaure en el cor infantil Ponomaryov Vesna Children’s Choir, dirigit per Nadezhda Averina, mentre que el premi de la categoria d’adults va correspondre a la vintena de veus femenines que integren el Cor de Cambra Sireen d’Estònia, que dirigeix Nele Erastus.

El Palau va viure ja al concert de gala un ambient especial, amb centenars de cantaires, un ple absolut i unes destacadíssimes presentacions a càrrec de Xavier Chavarria abans de les actuacions que situaven l’audiència sobre la música i les característiques del cor que es disposava a cantar. L’Orfeó Català va obrir el concert de gala amb música del Festeig del mestre Toldrà (obra de la qual enguany se celebra el centenari) i el Retaule de cançons catalanes d’Albert Guinovart. Un preàmbul fora de concurs ideal en què l’Orfeó va mostrar el bon nivell que està travessant. Delicadíssima la intervenció del Cor de Noies de l’Orfeó Català cantant la sublim música del Nigra sum, que el mestre Pau Casals va compondre l’any 1943; una sensibilitat interpretativa i pulcra afinació que denota el bon treball de Buia Reixach i l’entrega d’aquestes escollides veus que integren el Cor. Per la seva banda, les joveníssimes veus del cor infantil Ponomaryov Vesna ja van donar mostra del treball exigent i la disciplina d’aquest conjunt rus, que canta amb afinació, gràcia i a més amb un moviment escènic damunt l’escenari en què tot està sota control. La gala va tenir moments brillantíssims, con la divertida i alhora complexa adaptació per a veus d’El vol del borinot de Rimski-Kórsakov, a càrrec del conjunt Anima Solla, o la participació del Collegium Musicale, vencedor de l’edició del 2017. Molts dels cors van acompanyar les actuacions amb moviment escènic o cantant de manera extravertida –BarbAros–, o bé seguint la tradició coral més escolàstica, com la del Via-Nova-Chor, conjunt bavarès amb més de quaranta anys que en repetides ocasions ha treballat amb Eric Ericson. Un concert de gala esplèndid, vibrant, en què tots els conjunts van donar el millor de si i que va cloure el conjunt Veus-Cor Infantil Amics de la Unió, del qual Xavier Chavarria ens recordava que era l’únic cor de l’arc mediterrani que en les cinc dècades del concurs s’ha proclamat guanyador del certamen.

El cor masculí danès BarbAros, guanyador de la Silver Rose Bowl, durant el concert de gala. © Antoni Bofill

Però enguany la proposta de la música de barberia, la barbershop music, s’ha convertit en la protagonista del concurs. Aquest estil que va aparèixer a Nord-amèrica a la darreria del segle XIX era fruit de les harmonitzacions a quatre veus sobre cançons populars i espirituals plenes de dinamisme i vitalitat. I el conjunt BarbAros –nom sorgit de barbershop i de la ciutat danesa d’Aarhus– desprèn vitalitat, gràcia, dinamisme, i l’estil d’aquesta trentena de nois va despertar l’admiració unànime del públic. El concert de la final, amb un Palau ple a vessar i amb un gran desplegament de càmeres de TV3 i les presentacions sempre en anglès de Sara Loscos i de Raquel Sans, van atorgar aquest caire de gran esdeveniment que feien del Palau una veritable Casa dels Cants. El programa va deixar moments inoblidables, com novament l’afinació pulcra i la sensibilitat transmesa pel Cor de Noies de l’Orfeó Català, amb una destacada intervenció de Bea López en la delicada Cançó de bressol de Xavier Pastrana i una plena conjunció en la veu i el gest en el Pange lingua de György Orbán. El premi, però, al cor infantil va recaure en l’esmentat Ponomaryov Vesna, que amb una divertida interpretació de The fly de Jorge Gijón i el color tan particular de la música tradicional russa van fer les delícies del públic i el jurat. Cal destacar, així mateix, el gran treball dels joveníssims cantants búlgars que integren el conjunt Fortissimo; vuit noies i sis nois amb destacats dots escènics i amb una qualitat vocal excepcional. La seva versió de l’Obertura de Guillem Tell de Rossini, amb una vocalització perfecta, va ser mostra del bon treball i futur que depara a aquest conjunt, que hauria estat un just guanyador de no ser per la participació del cor BarbAros en categoria oberta. Les “sirenes” estonianes ens van donar una mostra de pulcra afinació davant d’harmonies complexíssimes; aquestes vint noies canten amb un gust exquisit i mostren un concentració i unes taules que denoten una preparació pràcticament professional.

Un certamen, doncs, en què els nou cors participants es poden considerar guanyadors davant de l’alta qualitat vocal i escènica mostrada i que tots junts van cantar –també amb participació del públic– l’himne Let the peoples sing, escrit i dirigit per Marc Timón, com a obra encàrrec de l’organització del certamen. Un final de festa que es va cloure amb crits de “Llibertat!” i en què es va atorgar la copa al conjunt BarbAros –que ens van delectar amb una nova actuació– abans que el Collegium Musicale, anterior guanyador del certamen, posés punt final a aquesta edició del Let the Peoples Sing 2019 celebrada al Palau.

Imatge destacada: intervenció del Cor de Noies de l’Orfeó Català al concert de gala. © Antoni Bofill

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter