PALAU FRONTERES. Premiats d’El Primer Palau & Timón—25è aniversari d’El Primer Palau. Esther Pinyol, arpa. Ona Cardona, clarinet. Elisabeth Franch, flauta. Marta Puig, piano. Marc Sirera, contrabaix. Ferran Carceller, marimba. Quartet Gerhard. Marc Timón, director. Obres de Marc Timón i Maurice Ravel. PETIT PALAU. 3 DE FEBRER DE 2022.
El Primer Palau, la feliç iniciativa que permet a joves intèrprets fer-se conèixer pel públic i gaudir la felicitat i patir l’angoixa d’actuar a l’escenari del Palau de la Música per primera vegada, ha complert vint-i-cinc anys. Per commemorar-ho, al Petit Palau va tenir lloc un concert amb músics que van rebre premis en anys anteriors, s’han professionalitzat i ja han fet el seu “segon”, “tercer” o “quart” Palau.
Hi van intervenir l’arpista Esther Pinyol, la clarinetista Ona Cardona, la flautista Elisabeth Franch, la pianista Marta Puig, el contrabaixista Marc Sirera, el percussionista Ferran Carceller i el Quartet Gerhard. La direcció d’aquest conjunt de sonoritat tan heterogènia va ser confiada al compositor i director Marc Timón, que enguany està en la seva segona temporada com a compositor convidat del Palau de la Música.
El nivell interpretatiu assolit va ser molt elevat en totes les peces i cal remarcar l’alta competència professional de tots els intèrprets que, a més, es van haver d’enfrontar a peces totalment noves per a ells.
Tret de la magnífica Introducció i Allegro per a quartet de corda, flauta, clarinet i arpa que Maurice Ravel va compondre el 1905 per encàrrec del fabricant d’arpes Érard per demostrar l’excel·lència dels seus instruments, la resta del programa va estar integrat per peces i arranjaments d’obres de Marc Timón.
Nascut a Castelló d’Empúries però resident actualment entre els Estats Units i Catalunya, Timón desplega la seva activitat com a compositor en diferents àmbits, essent el de la composició de música cinematogràfica un dels principals.
El concert va començar amb un arranjament en forma de suite fet pel propi compositor i director de la música per a la pel·lícula Sanmao, la novia del desierto, una peça que s’oferia amb caràcter d’estrena absoluta i que, tot i emmarcar-se plenament en els codis dominants de la música cinematogràfica actual, els eixampla i transcendeix aconseguint moments d’intensa expressivitat.
La sessió va seguir amb l’obra esmentada de Ravel i va continuar amb Videogames music for harp and marimba, una obra que Timón va compondre per al Blooming Duo, integrat per Esther Pinyol i Ferran Carceller, presents a l’escenari.
Alliberat de la necessitat d’haver de mantenir-se dins dels codis de la música cinematogràfica, Timón es mostra més atrevit i explora amb encert les possibilitats expressives d’un còctel tímbric tan infreqüent en una obra que glossa de manera libèrrima alguns personatges cèlebres dels videojocs dels anys vuitanta del segle passat com Mario o Sonic.
El concert va continuar amb l’estrena absoluta d’una altra suite de música cinematogràfica arranjada pel mateix compositor, la de la pel·lícula Hathor. Una música que, destinada a un thriller, presenta atmosferes fosques i inquietants.
El concert va acabar amb Homenatge a ‘La competència’. Variacions estilístiques sobre un tema cuqui, una peça dedicada al cèlebre programa radiofònic i que està integrada per sis moviments breus, cadascun dels quals adopta una sonoritat i un perfil diferent, que va des de l’èpica més o menys cinematogràfica al tango o la música tradicional en el fragment titulat “Sardana de Mohamed Jordi”.
L’obra, plena d’enginy, mostra tant la capacitat camaleònica de Timón per mimetitzar-se i assumir amb un alt nivell de competència codis i sonoritats molt diferents, com, sobretot, el seu original i fresc sentit de l’humor. Un sentit molt escàs a la música contemporània en general i a la catalana en particular, que gairebé sempre se sol prendre a ella mateixa massa seriosament.