TEMPORADA DE CAMBRA. Quartet Gringolts. Jonathan Brown, viola. Arnau Tomàs, violoncel. Obres de Ravel, Haydn i Txaikovski. L’AUDITORI (SALA ORIOL MARTORELL). 16 D’ABRIL DEL 2015.
Per Xavier Chavarria
El cicle de cambra a L’Auditori segueix portant a Barcelona intèrprets d’altíssima qualitat, no pas mediàtics ni estrelles consagrades sinó músics i formacions amb una trajectòria molt sòlida i que fa anys que es passegen per Europa provocant admiració en públic i crítica. I en aquesta revista mirem de comentar-ne el major nombre possible perquè pensem que aquesta línia de programació és molt encertada, obre el ventall d’oferta per als melòmans, fomenta l’afició i el gust per la música de cambra, i ens acosta als grans centres musicals europeus que ja fa anys que practiquen aquesta política de programació. Oferir constantment al nostre públic les “patums” musicals no fa altra cosa que limitar severament (i perillosament) el bon criteri musical, i l’ambició i l’inquietud per conèixer coses noves del públic del nostre país. I L’Auditori ho està fent cada vegada més: per descomptat, forma part de la seva labor com a ens públic, però val la pena fer-ho saber, felicitar-los, i engrescar-los a seguir en aquesta línia.
Aquesta va ser la sensació en sentir el Quartet Gringolts a la sala Oriol Martorell: una formació excel·lent, amb moltes coses a dir, i gairebé desconeguda a casa nostra: com és que mai no havien vingut a tocar aquí? No ens podem permetre ignorar els bons músics internacionals pel sol fet de no ser mediàtics o de no arrossegar masses de públic. La música ben feta, com aquesta, també genera afició i fidelitza un públic que cada vegada està més preparat i és més exigent, i que, una mica fart d’escoltar sempre els mateixos (i amb els repertoris de sempre) busca coses noves. I més encara en el context actual, en què els concerts de les grans estrelles són privatius, i fins i tot de vegades et deixen amb aquella agredolça sensació de “bolo”, de concert de compromís, de tràmit, sense màgia ni esperit: algunes figures sembla que s’hi repengin, en la seva popularitat. Aquest concert, en canvi, va ser una bona mostra d’ambició musical, de descoberta, i amb resultats molt satisfactoris.
El violinista rus Ilya Gringolts lidera des de 2008 un quartet format per la violinista armènia Anahit Kurtikyan, la violista romanesa Silvia Simionescu i el violoncel·lista alemany Claudius Herrmann, que formen un conjunt molt sòlid i en la línia russa, amb un so intens, musculós i vehement però alhora transparent i molt precís. En aquest concert van proposar lectures molt enriquides del Quartet de Ravel i del Quartet n.5 op.20 de F. J. Haydn, amb colors i dinàmiques inusuals en aquestes peces, plenes de vigor i de vida. Una interpretació impecable que va tenir un magnífic contrapunt a la segona part, amb el sextet Souvenir de Florència de Txaikovski, una obra brillant per a la qual van comptar amb la presència de dos membres del Quartet Casals: el violista Jonathan Brown i el violoncel·lista Arnau Tomàs. L’entesa va ser modèlica, tímbricament i quan a lectura i esperit, en una obra que va permetre copsar tots els recursos d’aquests magnífics intèrprets. Una vetllada francament estimulant, i amb una alta assistència de públic, que en va sortir molt satisfet.