ELS TEUS CLÀSSICS. Homenatge a Joan Tomàs. Mireia Tarragó, soprano. Anna Crexells, piano. ATENEU BARCELONÈS. 26 DE MARÇ DE 2021.
El segon concert de la desena temporada del cicle organitzat per l’Associació Joan Manén tornava a situar l’Ateneu Barcelonès com a centre musical en la difusió del patrimoni català en un 2021 amb diverses commemoracions agrupades, en part, per les activitats posposades l’any anterior a causa de la pandèmia. Entre aquestes cal destacar la d’Eduard Toldrà (125 anys del naixement el 2020), les de Robert Gerhard (50 anys de la mort el 2020 i 125 anys del naixement enguany), la d’Amadeu Vives (150 anys del naixement el 2021) i, per últim, la de Joan Tomàs (1896-1967). Precisament aquest darrer centrava el recital a la Sala Oriol Bohigas i va ser precedit per una conferència de Liliana Tomàs, neta del músic i folklorista. D’aquesta manera es va repassar el perfil biogràfic i el context cultural compartit amb altres personalitats musicals del moment, en el qual Tomàs va encaixar com a gran valedor de la música coral, l’etnomusicografia i la recuperació del cançoner popular, així com en la tasca de pedagog durant els anys anteriors a la Guerra Civil i els decennis centrals del segle passat. Entre el seu llegat figuren un centenar de composicions, unes cent trenta harmonitzacions de cançons populars i unes deu mil danses i melodies compilades entre els anys 1922 i 1935 en les vint-i-tres missions de recerca de folklore dutes a terme sol (en tres ocasions) o acompanyat, per exemple de Joan Amades, recordat pel seu Costumari català i el Cançoner de l’Amades.
La selecció va incloure peces de Lluís Maria Millet (1906-1990); de Baltasar Samper (1888-1966), com Glosa, sobre una melodia d’emotiva volada lírica construïda en una estructura bipartida monotemàtica; de Francesc Pujol (1878-1945), com L’enamorat, precedida d’un text recitat; de Joan Llongueres, com L’artista malaurat, segurament la més aguda de les aplegades, i del sabadellenc Josep Lluís Guzmán (1954-2017), un altre dels noms clau en la recopilació del patrimoni musical català, amb l’harmonització de La dida, La vida de les galeres i Lo matí de Sant Joan, pertanyents al seu cicle Camí de Cançons (1993-1996), publicat per l’editorial catalana Dinsic i recollides per Joan Tomàs i Joan Amades a Ponts i Tiurana l’agost del 1929. I, és clar, també del propi Joan Tomàs, de qui es van oferir Quatre cançons populars catalanes, Romàntica –amb un sorprenent encreuament de mans al piano– i la Cançó d’aucell, caracteritzada per algunes onomatopeies i trinats que la soprano Mireia Tarragó i la repertorista Anna Crexells van interpretar, també de bis, amb gust i adequació estilística en un recital que, més enllà de la vàlua musical, posava de manifest la capacitat de la inquieta Associació Joan Manén per establir aliances i organitzar amb molt més que dignitat una temporada que comptarà amb més de vint-i-cinc activitats. Atenció, doncs, a l’agenda, que inclourà les exposicions “Joan Manén, el cavaller ben trobat” (del 19 d’abril al 30 de maig a la Biblioteca de Catalunya) i “Manén torna al Palau” (al Foyer del Palau de la Música Catalana, d’octubre a desembre), a més de novetats discogràfiques, el nou web de l’entitat i els concerts.
Imatge destacada: (c) Toni Bofill.