PALAU FRONTERES. Caroline Shaw, compositora i vocalista. Sō Percussion: Eric Cha-Beach, Josh Quillen, Adam Sliwinski i Jason Treuting. Obres de Negron, Wolfe, Shaw, Shaw-Sō Percussion. PETIT PALAU. 1 DE DESEMBRE DE 2022.
Caroline Shaw, la compositora i cantant guanyadora d’un Premi Pulitzer, i el quartet de percussions Sō Percussion van subjugar el públic que es va reunir al Petit Palau. La seva música combina l’explosió sonora amb l’exquisidesa minimalista i porta l’oient a mons sonors innovadors.
Sō Percussion va obrir la vetllada amb Gone i Go back d’Angelica Negron, dues peces que ja d’entrada ens van mostrar que aquests quatre músics estan disposats a portar la música a uns límits inaudits a través de l’experimentació. La proposta, molt propera a la performance, engloba ritmes percussius, sons mecànics i sintetitzadors, tot tocat amb instruments robòtics Bricolo fets a mida i també amb objectes quotidians com ara cassoles, i amb una il·luminació moderna, des de recipients amb líquids de colors fins a llum blava de discoteca.
Però la peça protagonista d’aquesta primera part va ser Forbidden love de Julia Wolfe, una obra que la mateixa compositora descriu com “totes les coses que se suposa que no has de fer amb els instruments de corda”. Concretament, Forbidden love és un quartet de corda molt especial, en què els dos violins, la viola i el violoncel són sotmesos a tota mena de proves sonores, des de fer sonar les cordes per fregament amb uns fils, fins a ser percudits a través d’unes palanques posades entre les cordes i la caixa acústica. Si veure com s’aconsegueix fer música d’aquesta manera ja resulta fascinant…, tancant els ulls un es transporta a paisatges tibetans, música espiritual xinesa o el que es vulgui imaginar. El públic queda subjugat per la manera imaginativa com els músics extreuen sons dels instruments en el que podria ser un nou new age del segle XXI.
A la segona part del concert Caroline Shaw es va unir al grup per impulsar la música més enllà de les seves fronteres. Shaw, compositora convidada aquesta temporada pel Palau de la Música i que aquest octubre ja va oferir un concert amb el Cor de Cambra del Palau, es va presentar en aquesta ocasió en la seva doble faceta de compositora i cantant. Els seus dos àlbums del 2021, Narrow sea, Premi Grammy a la millor composició clàssica contemporània, i Let the Soil Play Its Simple Part, estan inspirats en ritmes de la natura, citacions literàries, himnes i música tradicional nord-americana. El que més fascina d’aquesta cantant és la modulació de la veu, d’una musicalitat exquisida, d’aguts importants, però també greus que ens transporten per mil i una sensacions en companyia dels músics de Sō Percussion. Tocant marimbes, tambors d’acer, sorolls fets amb testos, piano i efectes electrònics subtils que harmonitzen amb la veu de Shaw, els cinc intèrprets van crear un microcosmos de sons i sorolls on podíem escoltar el fluir de l’aigua o el brogir de la tempesta, sons imaginatius, ritmes i textures rics i complexos, i una exploració inspirada de la música tradicional popular americana, tot elaborat amb una elegància i exquisidesa extremes.
En definitiva, Caroline Shaw i Sō Percussion ens van oferir una nova mirada a la música i a tot un nou univers sonor fascinant.