El lament de la terra
Albert Guinovart
OBC. Dir.: Diego Martín-Etxebarria
Obres d’Albert Guinovart
Sony, 2019
El darrer treball discogràfic d’Albert Guinovart, El lament de la terra, inclou a més d’aquesta obra simfònica, el seu tercer concert per a piano, Les mans del vent, i la pàgina orquestral El somni de Gaudí, inspirada en el musical que va dedicar a l’arquitecte reusenc.
El lament de la terra, estrenada per l’OBC l’any 2009, va ser escrita en el decurs d’un llarg període de sequera que va viure la ciutat de Barcelona i que musicalment ens convida a reflexionar sobre les conseqüències del canvi climàtic. Les sis primeres notes d’El cant de la terra de Mahler ens porten a un quadre simfònic de gran bellesa, de textures orquestrals punyents i d’una inspiració lírica que mai defuig l’estil inconfusible del compositor barceloní. Cal considerar El lament de la terra com una de les obres més inspirades de l’amplíssim catàleg d’Albert Guinovart. I si en els Concerts per a piano núm. 1 i núm. 2 –enregistrats sota la direcció de Petrenko– Guinovart reflectia tot el seu impuls melòdic d’una inconfusible vena romàntica, en aquest tercer concert, Les mans del vent, el compositor barceloní ha fet un pas més gràcies a un ampli domini dels colors orquestrals i es mostra més obert a diferents textures tonals –com les que trobem en el bellíssim segon moviment– i amb frases melòdiques d’una aura romàntica que beuen, pels seus arpegiats i encadenament dels acords, de Rakhmàninov, i que per la seva vivacitat també ens apropen a la rítmica de Bernstein i Gershwin. La melodia continua essent-hi la protagonista, el tret distintiu i personal que sempre ha acompanyat l’inconfusible estil de Guinovart. D’aquest concert estrenat l’any 2010 sota direcció de Franz-Paul Decker, ara Guinovart n’ha adaptat la música originàriament escrita per a banda per ser interpretada per orquestra simfònica. Música de la qual emana un amplíssim espectre de colors, de melodies impregnades d’una aura romàntica molt incisiva sempre embolcallades per una orquestració àmplia i rica de sonoritats. Excel·lent treball de l’OBC en el decurs de tot l’enregistrament efectuat el desembre del 2019 sota la direcció de Diego Martín-Etxebarria i amb un Guinovart que es troba plenament còmode amb la seva obra concertant i que requereix del solista una notòria exigència tècnica.
Guinovart, professor de composició i orquestració de l’ESMUC, mostra novament el seu mestratge en aquesta disciplina en la suite El somni de Gaudí, pàgina de rica orquestració amb profusió de temes melòdics que inequívocament porten el seu segell.
Imatge destacada: Albert Guinovart. © Igor Studio