Subscriu-te

Kliuchko, Liepins i Ka Je Wong, els tres finalistes del 65è Concurs Maria Canals

SEMIFINAL DEL 65è CONCURS MARIA CANALS BARCELONA 2019. PETIT PALAU. 31 DE MARÇ DE 2019.

El pianista rus de divuit anys Aleksandr Kliuchko, el pianista de Letònia Daumants Liepins i Ka Jeng Wong, nascut a Hong Kong el 1990, han estat els tres pianistes seleccionats per disputar el proper dimecres la final del 65è Concurs de Piano Maria Canals després d’una jornada maratoniana de semifinals que s’iniciava a les deu del matí i que pels volts de les deu del vespre finalitzava amb el veredicte del jurat i el lliurament de medalles als semifinalistes. Vuit grans pianistes –cap representant femenina entre els escollits– van arribar a la semifinal després de dues proves eliminatòries. Els concursants havien d’interpretar uns programes que vorejaven els cinquanta minuts de durada i en què la màxima dificultat tècnica i l’autoexigència amb la musicalitat es citaven en unes obres de veritable vertigen virtuosístic.

Aleksander Kliuchko durant la prova semifinal. © Oliver Adell

Un Petit Palau que presentava una bona entrada –més a la tarda que no pas al matí, com ja és habitual al Concurs– va poder escoltar el primer aspirant –i que esdevindria primer finalista–, el jove Aleksandr Kliuchko. Va obrir el recital amb les Variacions sobre un tema de Chopin de Mompou seguides pel Gaspard de la nuit i la fantasia oriental Islamey de Balàkirev, dues obres que a nivell tècnic són conegudes per la seva extrema complexitat i considerades entre les més difícils de tot el repertori. Format a l’Escola Estatal d’Interpretació Musical Frédéric Chopin de Moscou, i des de l’any passat realitzant estudis paral·lels a l’École Normale de Musique Alfred Cortot de París, ha estat guardonat en nombrosos concursos internacionals, entre els quals volem destacar el tercer premi aconseguit al XIX Concurs Internacional de Piano de Santander (2018) amb només disset anys. Pianista amb aplom, refinat, d’un articulat impecable, tècnicament va resoldre tots els esculls rítmics, de notes repetides, de tempi, a més de dotar de sensibilitat interpretativa obres de tant de compromís.

El matí ens va portar tres pianistes més. En volem destacar la portentosa interpretació que Philipp Lynov –de dinou anys– va oferir dels dos llibres de Variacions sobre un tema de Paganini de Brahms i una apassionada interpretació de l’Étude-tableaux op. 39 núm. 5 de Rachmàninov. La fortalesa i valentia amb què va afrontar Après une lecture de Dante de Liszt el pianista holandès de disset anys Aidan Mikdad i la delicada versió que el canadenc Aaron Chow va oferir de la Sonata D. 960 de Schubert eren exemple de l’alt nivell tècnic i musical proposat pels aspirants.

Daumants Liepins durant la prova semifinal. © Oliver Adell

La sessió de la tarda s’obria amb l’actuació d’un dels finalistes, el pianista de Letònia Daumants Liepins. Va iniciar els estudis de piano als cinc anys i la seva trajectòria plena de reconeixements en diferents concursos el va portar a rebre el 2017 el premi al jove músic de l’any de Letònia. Pianista amb un saber estar a l’escenari que denota un gran bagatge artístic, la manera decidida i refinadíssima amb què va afrontar Quejas o la maja y el ruiseñor de Granados, una versió apassionada i vehement de la complexíssima Sonata op. 36 núm. 2 de Rachmàninov i la seguretat mostrada en la Sonata op. 26 de Samuel Barber –complexa quant a musicalitat, memorització i a nivell harmònic– mostraven un ventall d’habilitats que de ben segur no va passar per alt al jurat. Per contra, el darrer dels pianistes seleccionats, Ka Jeng Wong, va apostar tota l’actuació –a més de l’obligada obra de música espanyola– a un sol autor, concretament a una obra colossal com la Fantasia op. 17 de Schumann. Versió poc temperamental, poc apassionada, però per contra objectiva i meticulosa respecte dels requeriments plantejats per aquesta obra mestra del repertori, fet que certament va ser del tot valorat pel jurat. Pianista que als onze anys ja va aconseguir un primer premi de piano que li va permetre tocar el Concert per a piano núm. 1 de Beethoven en una gira a Anglaterra i la República Txeca i que ha estat deixeble d’Émile Naoumoff a la Universitat d’Indiana. Wong, a més, té una sòlida formació com a violinista i està involucrat en diversos projectes, com el de director artístic del Music Lab, escoles de música, etc.

Ka Jeng Wong durant la prova semifinal. © Oliver Adell

Va ser una llàstima que Jorge Nava no accedís a la final, ja que des de l’any 2006, quan Enrique Bagaría es va proclamar guanyador del Maria Canals, cap pianista nacional no ha accedit a la final. No va ser suficient una brillant interpretació de la complexíssima Rhapsodie espagnole de Liszt o una brillant versió de la Sonata núm. 6 de Prokófiev, un dels autors que aquest pianista –segon premi del Concurs de Jaén– interpreta amb una personalitat i qualitat musical innegables. El darrer pianista va ser el xinès de dinou anys Xuehong Chen. Intèrpret d’una sensibilitat i temperament realment admirables a qui uns errors en el cinquè i dinovè dels Preludis de Chopin van penalitzar en la seva actuació d’una versió apassionada, brillant, plena de sensibilitat i poesia d’aquesta obra mestra de la literatura pianística romàntica.

Després d’una llarga hora d’espera… l’alegria per als tres finalistes i certa decepció per als que no han accedit –malgrat ser pianistes de qualitat indiscutible– a la prova que els permetrà tocar amb orquestra aquest dimecres 3 d’abril al Palau de la Música Catalana, a més de tenir la possibilitat d’obtenir premis a nivell econòmic com també diferents actuacions d’àmbit nacional.

Imatge destacada: el tres finalistes del 65è Concurs Maria Canals Barcelona. D’esquerra a dreta: Daumants Liepins, Aleksander Kliuchko i Ka Jeng Wong. © Oliver Adell

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter