Subscriu-te

La valentia interpretativa de Daumants Liepins el corona com a guanyador del 65è Concurs Maria Canals

FINAL DEL 65è CONCURS INTERNACIONAL DE MÚSICA MARIA CANALS. Aleksandr Kliuchko, Ka Jeng Wong, Daumants Liepins, piano. JONC. Dir.: Manel Valdivieso. Obres de Txaikovski i Chopin. PALAU DE LA MÚSICA. 3 D’ABRIL DE 2019.

Es varen complir els pronòstics i el pianista de Letònia Daumants Liepins va proclamar-se guanyador del 65è Concurs Maria Canals amb una personal i atrevida interpretació del Concert per a piano de Txaikovski. Un Palau que presentava un gran ple tornava a acollir una de les cites musicals més esperades de la temporada, en què tres veritables talents havien d’afrontar una obra concertant per a piano i orquestra. Tres proves eliminatòries prèvies van portar fins a la gran final aquests intèrprets que han assolit un podi a què optaven 87 aspirants seleccionats prèviament dels 240 inscrits inicialment.

Daumants Liepins va aconseguir el primer premi concedit per la Fundació Jesús Serra –remunerat amb 25.000 euros i una gira de concerts amb les grans orquestres espanyoles–, a més d’aconseguir el premi del públic (25 hores d’enregistrament i producció) i el Premi Palau de la Música Catalana, amb el qual podrà oferir un recital en solitari en el marc de la sala modernista. El segon premi, de 10.000 euros, concedit per la Fundació Carulla, va recaure en el pianista rus Aleksandr Kliuchko, de només 18 anys, i el tercer primer, així com el concedit pels estudiants de música, va ser per a Ka Jeng Wong.

Foto de família dels finalistes del 65è Concurs Maria Canals de Barcelona amb els membres del jurat i la presidenta del Concurs, Mariona Carulla (al centre). © Oliver Adell

Els tres pianistes, acompanyats per la JONC i sota la batuta del mestre Manel Valdivieso, van desplegar totes les habilitats artístiques forjades durant anys d’estudi i que el president del jurat internacional, Carlos Cebro –en l’acte protocol·lari de proclamació dels guanyadors després de la final–, en destacava la “passió, esforç i sacrifici” que hi ha darrere de cada concursant.

Daumants Liepins és un pianista de personalitat incontestable; valent, atrevit, sorprenent, decidit i sense por a afrontar una obra com el Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski amb una bravura, unes dinàmiques i un desplegament tècnic ple de fogositat. Un pianista de 24 anys que ja va demostrar a les proves prèvies una maduresa artística que despuntava i que el portarà de ben segur a una carrera farcida d’èxits. El seu Txaikovski ple de temperament, de risc per les dinàmiques i agilitats, cercava en tot moment un poder comunicatiu romàntic, poètic, però alhora vibrant i captivador per la força que desplegava. És un pianista que sembla plantejar-se les obres amb una visió oberta, amb espai per a la innovació i molt probablement, si en un futur el tornem a escoltar afrontar el mateix Concert, de ben segur que en realitzarà una lectura que podria seguir unes pautes diferents. Lluny de l’anquilosament, la imaginació i la valentia –a més de la tècnica i una musicalitat innegables– han portat Liepins a rebre amb total mereixement aquest primer premi del Maria Canals.

Aleksandr Kliuchko, segon premi. © Oliver Adell

Per la seva banda, el pianista Aleksandr Kliuchko obria el Concurs interpretant també el Concert per a piano de Txaikovski. Amb només 18 anys, la seva prova semifinal ja va captivar-nos per la màxima exigència tècnica (Islamei, Gaspard de la nuit) a més de l’esplèndida interpretació de les Variacions sobre un tema de Chopin, que ben clarament el faran mereixedor del Premi Mompou. Una versió impecable del Concert, controlada, amb fortalesa i molt objectiva quant a plantejaments davant una obra concertant temible plena d’esculls i constants compromisos a nivell musical. Kliuchko afronta una llarga carrera que s’anirà forjant amb una base artística fonamentada sobre una tècnica pianística impecable.

Ka Jeng Wong, tercer premi. © Oliver Adell

El tercer guardonat, el pianista de 28 anys Ka Jeng Wong, va afrontar el Concert per a piano núm. 1 de Chopin. Pianista elegantíssim, refinat en el gest, curós en la col·locació de les mans i amb moltes taules sobre l’escenari, va oferir-nos una versió delicadíssima de la cèlebre pàgina del compositor polonès. Com si volgués trencar el mur –tan absurd en un món global– de voler catalogar els artistes orientals com a exponents de tècnica per damunt de tot el que significa musicalitat, el seu Chopin va ser poètic, líric, però en alguns moments del darrer moviment basats en un excés d’objectivitat. Un pianista també excepcional, amb una classe artística indiscutible i que, com els altres finalistes, posseeix unes qualitats tècniques i musicals admirables.

La nova edició del Concurs, amb un nivell que sembla anar pujant un graó de qualitat respecte d’edicions anteriors, es va cloure amb jurat i finalistes damunt l’escenari escoltant com Daumants Liepins interpretava “La danza del molinero” d’El amor brujo de Manuel de Falla com a cloenda d’una prova final –a la qual va assistir la consellera de Cultura Mariàngela Vilallonga–, que és alhora punt culminant d’un concurs que converteix per uns dies la ciutat de Barcelona en la capital mundial del piano.

Imatge destacada: Daumants Liepins, guanyador del 65è Concurs Maria Canals de Barcelona. © Oliver Adell

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter