Subscriu-te

La veu dúctil de Degout obre el Primavera LIFE Victoria 23

PRIMAVERA LIFE. Stéphane Degout, baríton. Simon Lepper, piano. Obres de Schubert, Fauré, Berg, Ravel i Debussy. RECINTE MODERNISTA DE SANT PAU. 2 DE MAIG DE 2023.

El Primavera LIFE Victoria 23 va oferir el recital inaugural amb una nova participació del baríton francès Stéphane Degout, acompanyat al piano per Simon Lepper, un habitual en les diferents temporades d’aquest cicle de lieder. Una joia arquitectònica com la Sala Domènech i Montaner del Recinte Modernista de Sant Pau tornava a convertir-se en un espai liederístic excepcional per acollir una de les veus més aclamades i eclèctiques de l’actualitat, capaç de triomfar amb Wozzeck, cantar amb una qualitat idèntica la música de Gluck o assolir un èxit triomfal amb Ievgueni Oneguin. El retorn del baríton després de la seva actuació l’any 2019 va permetre’ns gaudir d’aquesta veu camaleònica, de dicció excelsa i projecció diàfana i amb un ventall de matisos que sembla no tenir fi. Va seduir-nos des d’un primer moment amb la intensitat i temprança amb què va afrontar lieder de Schubert: Der wanderer, An den Mond, Nacht und Träume… En els quals es produïa una simbiosi absoluta entre la paraula i la música. Cadascun dels matisos es projectava mitjançant una veu dúctil, amb dinàmiques en les quals el registre piano s’emetia amb netedat, tot assolint uns registres greus sempre mesurats en el volum. Plena conjunció amb Simon Lepper per oferir-nos un Schubert captivador per la claredat, sensibilitat i càrrega romàntica. Un primer tast per gaudir d’aquesta veu tan eclèctica i meravellosa.

La claredat en la dicció i l’expressió del sentit de cadascuna de les paraules –uns aspectes inherents a la sempre recordada Victòria dels Àngels– van emergir en les mélodies de Fauré. Acompanyat per un pianisme que recreava una atmosfera màgica i onírica, la veu de Degout s’emmotllava a la recreació dels matisos suggestius que constantment evoca la música de Reflets dans l’eau o Jardin nocturne. Delicadesa portada a la màxima expressió i que va tenir com a contrast Toujours, la música en què els imponents forte, la projecció majestuosa, vibrant i brillant ens desvelaven una veu poderosa, àmplia i que tants reconeixements ha assolit en els seus anys de carrera internacional. Veu bellíssima per acaronar la música francesa de Debussy, com la màgica i ombrívola música de La grotte o Pour ce que plaisance est morte. Degout prèviament va cantar i submergir-se en l’essencial música dels Quatre lieder op. 2 d’Alban Berg, obres concises, experimentals, d’aquella atmosfera tan representativa de la Segona Escola de Viena. La veu de Degout se submergia en sonoritats ombrívoles, curoses en les dinàmiques, incisives en la intenció musical.

I el zenit del concert, per la pròpia essència que conté l’obra, va arribar amb “Kaddish”, de les Deux mélodies hébraïques de Ravel. La música que Ravel va compondre l’any 1914 copsa el sentit litúrgic d’aquesta oració per a difunts, el seu sentit extàtic, sobre un text en arameu del llibre d’oracions jueu. La utilització de sonoritats melismàtiques sobre una nota persistent del piano va emergir en la veu de Degout amb una fortalesa, riquesa de timbres i punyent emotivitat expressiva molt en la línia de la fascinant interpretació de José Van Dam. Un Degout espectacular.

Música que va tenir la seva continuïtat amb les melodies de Debussy, el tra la la tant característic de L’enigme éternelle de Ravel i, ja fora de les obres programades, el suggeridor El secret de Fauré i una meravellosa recreació d’un lied tan fascinant com és Die Taubenpost, retorn a la música de Schubert amb què Degout i Lepper havien obert aquest recital inoblidable.

Cal aplaudir, com sempre, la iniciativa del LIFE Victoria d’oferir a dos joves intèrprets –en aquesta ocasió Enrique Monteoliva i Marc Laliga al piano– una breu actuació prèvia que va estar dedicada a la música Schubert, Fauré, Debussy i Guastavino.

Imatge destacada: (c) Elisenda Canals – LIFE Victoria.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter