El divendres 18 de febrer les paraules del mestre Jordi Savall: “L’ofici de músic és un dels més bells del món”, donaren el tret de sortida al III Congrés de Pedagogia Musical, que els dies 18, 19 i 20 de febrer de 2022 es va celebrar al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, organitzat per l’Associació de Conservatoris de Catalunya (ACCAT). L’acte institucional d’inauguració, va ser a càrrec d’Olga Adroher, cap del Servei d’Ordenació dels Ensenyaments de Règim Especial; Lito Iglesias, director del Conservatori Municipal de Música de Barcelona, i Joan Morera, president de l’ACCAT.
El III Congrés, centrat en l’“Aprenentatge i avaluació per competències en els ensenyaments musicals”, va incloure la participació en format de ponències de persones de renom nacional i internacional, com Héctor Ruiz, Begonya Folch, Álvaro Zaldívar, Maria Andreu, Joaquim Miranda, Helena Gaunt i Àngel Guirado. Les ponències resultaren de gran interès per als cinc-cents –presencials– i altres nombrosos congressistes –en streaming– que varen seguir les intervencions amb gran atenció.
Les opinions recollides i la valoració mostrada pels oients fou molt satisfactòria. Per comentar aspectes rellevants de cadascun d’ells i prenent el que professors i professores dels diferents àmbits varen opinar, en destacaríem: d’una banda, que aportaren coneixement i, d’una altra, que despertaren curiositats, maneres de fer i didàctiques per aplicar i experimentar.
Les comunicacions que es varen presentar a l’entorn de les competències, provinents de diferents perfils de centres, varen enriquir el panorama pedagògic i aportaren estratègies d’aprenentatge, al mateix temps que obriren nous horitzons envers una mirada competencial compartint experiències i didàctiques. També hi contribuïren amb el coneixement des d’una perspectiva dels sabers i del valor que la música aporta a la persona donant informació i mostrant recerques reals. Cal esmentar-ne els comunicadors, per ordre d’intervencions: Jordi Castellà, Albada Olaya i Josep Ll. Zaragozà, el divendres matí; Amaia Ruano, Maria Mercè Corrons, Joan-Pau Chaves, el dissabte, i finalment, Laia Puig, Marcos Lopetegui i Marc Serra, el diumenge.
En acabar cadascuna de les ponències o comunicacions, en el torn obert de paraules la participació fou molt alta. En la majoria dels casos es respongueren gairebé totes les qüestions plantejades. El temps marcava la dinàmica, no l’interès, ja que totes foren molt interessants.
Enguany la taula rodona fou moderada per Joana Ferrer i estava composta per professionals de l’educació musical en representació de diferents centres educatius: Lito Iglesias, del Conservatori Municipal de Grau Professional de Barcelona; Sebastià Bardolet, de l’Escola de Música i el Conservatori de Vic; Ivet Farrés, de l’Escola de Primària i Infantil El Frigolet de Banyoles i de la Universitat de Girona, i Pau Jorquera, de l’Escolania de Montserrat.
Va ser una taula àgil en la qual es va tractar de temes ben interessants sobre “El valor afegit de l’aprenentatge competencial en els estudis de música”. Els participants varen poder intervenir ordenadament, tot aportant i posant damunt la taula la seva visió del tema i obrint pas cap a la necessitat de trobar un camí on els estudis de música tinguin un lloc competencial i l’avaluació es pugui fer des d’aquesta visió.
El tres dies de Congrés es desenvoluparen amb agilitat i comoditat, ja que el centre que el va acollir posà totes les facilitats i mitjans necessaris. En aquesta edició les comunicacions foren més reduïdes i volem deixar constància que fou pel dubte sobre si finalment es podria fer el Congrés i perquè val a dir que les competències encara no tenen una implementació generalitzada als estudis musicals. Sabem, i ho farem, que tenim un camí per recórrer. Sabem que s’haurà de treballar, però ens sentim amb forces per acarar el repte. Amb aquest esperit positiu va finalitzar el III Congrés de Pedagogia Musical a Barcelona.
Des del comitè organitzador volem agrair a tots els inscrits la participació i el suport. Tenim totes les opinions rebudes per mitjà de les enquestes lliurades en acabar i també de les que el públic assistent presencialment va manifestar. Tenim una llarga llista de propostes a les quals intentarem donar cabuda en el IV Congrés, que des d’ara ja ens posem a organitzar.
Finalment, des d’aquestes línies vull manifestar un agraïment especial al Conservatori Municipal de Música de Barcelona, per haver-nos fet sentir com a casa, i al Departament d’Ensenyament per la seva presència a l’acte d’obertura i la predisposició per donar el reconeixement al Congrés com a formació per a tots els professionals assistents.
*Es poden consultar i tornar a visionar totes les ponències i comunicacions al web del III Congrés de Pedagogia Musical: https://congres.conservatoris.cat/ponencies-i-comunicacions/