FESTIVAL LLUMS D’ANTIGA. Ensemble O Vos Omnes. Xavier Pastrana, direcció. Bernat Icart: Lamentatio Jeremiae. Joan Pau Pujol: De lamentatio Jeremiae prophetae. BASÍLICA DE SANTA MARIA DEL PI. 12 D’ABRIL DE 2023.
El Festival Llums d’Antiga ha iniciat la seva cinquena edició amb un concert de l’Ensemble O Vos Omnes –cor resident de L’Auditori– celebrat a la basílica gòtica de Santa Maria del Pi. Dues obres, dels compositors catalans Bernat Icart i Joan Pau Pujol, sobre la temàtica del Llibre de les Lamentacions del profeta Jeremies van protagonitzar aquest concert inaugural.
El protagonisme d’agrupacions corals en aquesta edició del festival: Ensemble O Vos Omnes, Cor Cererols, Cor Francesc Valls i Cantoría, ve acompanyat per la interpretació d’obres d’un gran interès musicològic. La interpretació de les Lamentationes in Triduo Sacro de Joan Pau Pujol suposava la primera audició moderna després de la recuperació de l’obra a partir del Manuscrit M1623, conservat a la Biblioteca de Catalunya, tal com explicava el propi Xavier Pastrana en els comentaris que acompanyaven el programa del concert. L’enregistrament discogràfic d’aquest concert inaugural, a càrrec del segell de L’Auditori, permetrà que aquesta obra pugui ser escoltada al Museu de la Música i garantir així la conservació i divulgació del nostre patrimoni musical.
La basílica gòtica de Santa Maria del Pi va convertir-se en un marc idoni per escoltar aquestes obres vocals que evoquen la destrucció de Jerusalem i el patiment i exili del poble jueu. El cor dirigit per Xavier Pastrana estava disposat en cercle al centre de la nau gòtica i tenia només la il·luminació dels llums dels faristols i d’una llum tènue dirigida sobre algunes capelles laterals de la nau. Una atmosfera de recolliment, en què l’alçada de prop de trenta metres de la nau gòtica mai no va ocasionar un excés de ressonància per a les veus. Les Lamentationes de Bernat Icart és una obra també recuperada per l’Ensemble O Vos Omnes. Música escrita per a veus masculines, de sobrietat polifònica, fosca, amb absència d’efectismes innecessaris i que sempre trasllada el sentiment de dolor de les paraules de les Lamentacions. L’equilibri vocal mostrat per les dotze veus dins uns tempi que sempre es mouen en la lentitud, una afinació curosa i amb control acurat de les dinàmiques van envoltar la interpretació d’aquesta obra d’intensa càrrega emocional, una veritable joia musical datada a l’inici del segle XVI.
Ja amb la presència de veus femenines, el conjunt coral va afrontar la interpretació de les Lamentacions de Jeremies de Joan Pau Pujol. Música amb més riquesa de color i que, malgrat defugir efectes excessius en les dinàmiques i ornamentacions, posseeix tot el mestratge del contrapunt representatiu del compositor renaixentista que va ser mestre de capella a Tarragona, Saragossa i Barcelona. Aquesta obra colpidora sempre cuida el sentit de les paraules i la música és un fidel retrat de la seva significació. Pastrana i l’Ensemble van oferir-ne una lectura elegant, de control absolut de l’afinació i sempre movent-se en uns registres de volum mesurats per expressar el sentiment de dolor que inclouen les Lamentacions. Una obra ara recuperada, de bellesa musical inqüestionable i d’un interès musicològic del tot rellevant que ajuda a ampliar la riquesa del llegat musical català renaixentista i del primer Barroc. Un treball excel·lent de les setze veus d’un cor que tindrà aquest juliol el repte d’interpretar sota la direcció de Trevor Pinnock el Requiem de Mozart.
Imatge destacada: (c) May Zircus.