Subscriu-te

‘Les bienveillantes’ d’Hèctor Parra arriba al disc

Les bienveillantes

Música: Hèctor Parra. Llibret: Händl Klaus. Intèrprets: Peter Tantsits, Rachel Harnisch, Günter Papendell, Natascha Petrinsky, David Alegret. Orquestra Simfònica i Cors de l’Opera Ballet Vlaanderen. Director: Peter Rundel

B Records, 2024. 3 CD

“Una òpera per al futur”, va dir-ne la premsa quan l’abril del 2019 s’estrenà a Anvers Les bienveillantes (Les benèvoles), sisè títol escènic del barceloní Hèctor Parra. L’obra, encàrrec de l’Òpera de Flandes a partir d’una idea del director d’escena Calixto Bieito, està basada en el best-seller epònim de Jonathan Littell, un monumental relat vivencial d’un exoficial de les SS, partícip de la massacre de Babi Yar, el setge de Stalingrad (actual Volgograd) i l’horror d’Auschwitz. Convertir aquell miler de pàgines que narren l’Holocaust des de la inèdita perspectiva dels genocides, en una creació lírica, obligà compositor i llibretista, l’austríac Händl Klaus, a endinsar-se en les dimensions més fosques de l’ésser humà. El resultat fou una colpidora obra mestra que ara veu la llum com a gravació sonora, enregistrada en viu a l’Òpera de Gant, un mes després de l’estrena.

Tot i la manca de la component escènica, quelcom que cal lamentar especialment en aquest cas, l’audició de Les bienveillantes esdevé igualment una experiència aclaparadora, que no pot deixar ningú indiferent. La música de Parra, angoixosa, sovint exasperant, ens colpeja de principi a fi, tot abocant-nos contínuament a la vora d’un abisme emocional en una despietada cerca per “donar rostre humà als horrors inhumans del nazisme”.

Un gran elenc vocal materialitza aquesta partitura colossal, tot començant pel tenor Peter Tantsits, que en el rol protagonista de Maximilian Aue s’enfronta a un paper d’una exigència monumental, tant per extensió com per complexitat vocal. L’edició, en format disc-llibre, inclou un generós text explicatiu (també en castellà) que dona les múltiples claus literàries i musicals –l’Orestea d’Èsquil i la Passió segons sant Joan de Bach en són les principals– que permeten comprendre en tot el seu abast aquest títol imprescindible de l’òpera contemporània.

Imatge destacada: (c) Annemie Augustijns.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter