J. S. Bach: Sonates i Partites
L. van Beethoven: Concert per a violí i orquestra, op. 61
Brahms: Concert per a violí i orquestra
Gonçal Comellas, violí
Gonçal Comellas i Edicions Moraleda, 2022
Cal tenir ben present que el nostre país ha donat a llum grans intèrprets i, per tant, hauríem de vetllar per tenir-los sempre en consideració. Gonçal Comellas és un referent no només per a violinistes, sinó també per a qualsevol melòman, ja que destacà com a intèrpret i director. I amb aquests tres volums que descriurem breument s’inicia una col·lecció que està prevista que entre aquest any i el proper augmenti fins a una vintena de cedés aproximadament amb obres concertants, música de cambra, música per a violí sol i orquestra de cambra.
Es tracta d’obres culminants de la història de la música, que a més exploren totes les capacitats del violí. Les Sonates i Partites bachianes que inicien la col·lecció són obres de gran dificultat, un veritable miracle musical. Comellas les enregistrà per al segell Columna l’any 1980 –i va rebre el Premi Nacional del Ministeri de Cultura– i ara podem escoltar-ne una remasterització duta a terme el mes de desembre passat per Albert Moraleda –així com també de la resta d’enregistraments. La personalitat, la profunditat i l’espiritualitat de les interpretacions, així com la varietat de colors i el so tan característic de l’intèrpret excel·leixen en una interpretació imbuïda de magnetisme. No podem desgranar cada obra per la limitació d’espai, però la Partita núm. 2 mostra una claredat d’articulació i de la polifonia, així com un gran control de l’arc, en lectures tan expressives com sinceres, que es veuen coronades per una colossal “Xacona”, digna de ser present a les millors col·leccions.
El segon volum està dedicat al Concert per a violí i orquestra en Re major, op. 67 de Beethoven, al costat de l’Orquestra Ciutat de Barcelona i sota la direcció d’Antoni Ros Marbà, en una gravació en directe al Palau de la Música l’any 1968. El Concert per a violí de Beethoven ha estat sempre i per a tots els violinistes un punt culminant. I aquí podem sentir el primer Beethoven de Comellas al Palau de la Música. Són quaranta-cinc minuts de gran intensitat, amb flexibilitat de tempos, un bell fraseig i una expressivitat impecable. I malgrat que el so enregistrat en directe no és com el d’estudi, està molt ben aconseguit i ens dona la visió real d’aquest gran intèrpret. És difícil aconseguir un Beethoven d’aquesta intensitat i tan ben desgranat. Amb unes cadències brillants, un segon moviment encantador a les seves mans i un “Rondó” vigorós i rítmic. La música sorgeix del seu Guarnerius en una versió meditada, amb una orquestra que el secunda i que ofereix un bon diàleg. Ros Marbà li ofereix un fraseig ampul·lós i un bon espai per desenvolupar-se. Al final, la bona resposta del públic dona fe del seu impacte.
La passió i el lirisme intens, al costat del domini tècnic marquen una interpretació plena d’emocions del Concert de Brahms –que comparteix tonalitat amb el de Beethoven i que novament es dugué a terme al costat de l’Orquestra Ciutat de Barcelona i sota la direcció en aquell cas de Juan Pablo Izquierdo en una gravació en directe des del Palau de la Música l’any 1975.
La força, el temperament, la vigorositat rítmica i el lirisme ardent que exhibeix Gonçal Comellas dona pas a una lectura imbuïda de matisos i detalls plens de colors i bellesa sonora en uns enregistraments que cal conèixer per remarcar la seva gran importància musical.
Una ocasió única per valorar i recuperar un dels intèrprets més importants que ha donat aquest país en obres magnes del repertori per a violí.