Subscriu-te

Lluna-Claret-Colom, debut de veterans al Palau

NADAL AL PALAU/PALAU CAMBRA. Joan Enric Lluna, clarinet. Lluís Claret, violoncel, Josep M. Colom, piano. Obres de Glinka, Guinjoan i Brahms. PALAU DE LA MÚSICA. 10 DE GENER DE 2022.

En un concert de dedicació múltiple, perquè d’una banda formava part encara del cicle Nadal al Palau i, d’altra banda, inaugurava el cicle Palau Cambra, va actuar al Palau el Trio Lluna-Claret-Colom. Un trio integrat, com era previsible, pel clarinetista Joan Enric Lluna, el violoncel·lista Lluís Claret i el pianista Josep M. Colom, tres músics veterans ben coneguts i molt estimats pel públic del Palau. Tots tres han tocat junts en diverses ocasions i fins i tot hi han enregistrat música, però mai no havien coincidit encara a l’escenari del Palau com a trio.

El concert va començar amb el Trio Patètic de Mikhaïl Glinka, que, malgrat ser obra de joventut, és la darrera composició per a formacions de cambra d’un autor que va centrar la seva activitat de maduresa en l’òpera. Compost a Itàlia el 1832 per a clarinet, fagot i piano, aquest trio posteriorment va ser arranjat pel propi autor per a la formació convencional de violí, violoncel i piano. Actualment se sol interpretar retornant la part de violí al clarinet, però mantenint el violoncel en comptes del fagot. Malgrat ser obra d’un dels pares de la música russa, l’obra no sona gens “russa” i s’emmarca en un romanticisme arrauxat, emotiu i d’accés fàcil.

El seguí l’obra Puzzle de Joan Guinjoan, del 1979, que va ser estrenada per Lluís Claret, a qui està dedicada. Tots tres músics van tenir una estreta relació amb el compositor de Riudoms, però junts no havien fins ara abordat aquesta peça.

Puzzle es fa ressò dels corrents que dominaven la composició catalana (i europea) d’aquells anys i que incloïen en lloc destacat l’exploració de les possibilitats tímbriques dels instruments; avui, per aquest motiu, sona molt “d’època”.

El concert s’acabà amb una de les obres principals per al trio de clarinet, violoncel i piano, el Trio op. 114 de Johannes Brahms. Datat el 1891, aquest Trio inaugura la col·lecció excepcional de peces de cambra amb la participació del clarinet amb què Brahms, ja vell, clogué el seu llarg catàleg de música de cambra.

Des del punt de vista de la interpretació, aquest va ser el moment més reeixit de tot el concert. El Trio Lluna-Claret-Colom que, sense usar aquest nom col·lectiu, ja havia enregistrat la peça el 2004, n’oferí una versió de gran qualitat.

Els mateixos intèrprets repetiran el proper 16 de gener aquest concert del Palau al Círculo de Bellas Artes de Madrid. La peça de Guinjoan, però, serà substituïda a Madrid pel Sonet 104 dels Années de Pèlerinage de Franz Liszt, interpretat per Josep M. Colom.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter