Subscriu-te

Crítica

Música i país: deu anys d’OJIPC

L’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans i el Cor Jove dels Països Catalans, sota la batuta del seu director titular, Salvador Brotons, en el concert a Prada de Conflent aquest estiu
L’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans i el Cor Jove dels Països Catalans, sota la batuta del seu director titular, Salvador Brotons, en el concert a Prada de Conflent aquest estiu

IX CICLE DE CONCERTS CONCÒRDIA. Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans. Cor Jove dels Països Catalans. Dir.: Salvador Brotons. SEU VELLA DE LLEIDA. 23 D’AGOST DE 2014.

per Albert Torrens

Poc es podien imaginar, fa deu anys, els impulsors de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans (OJIPC) que celebrarien aquest aniversari en unes condicions musicals, socials i, sobretot, polítiques tan diverses de les que la van veure néixer. Sigui com sigui, vencent tant les dificultats imaginables com les inesperades que han anat apareixent en el camí, la formació simfònica ha arribat fins a aquesta fita simbòlica i ho ha fet acompanyada del seu germà petit, el Cor Jove dels Països Catalans i sota la batuta sempre enèrgica i convençuda del seu director titular, Salvador Brotons.

Però l’OJIPC no és tan sols una orquestra que interpreta i prou. Més enllà dels concerts i les sessions de treball dels músics –que tenen lloc, com a mínim, cada estiu, però amb tanta assiduïtat com les circumstàncies ho permeten–, l’entitat també ha volgut des del primer dia –i així ho ha fet– recuperar i reivindicar el patrimoni musical català oblidat, una tasca on ha estat clau, entre d’altres, la figura del director assistent, Carles Gumí.

Tots aquests elements són molt presents en aquest desè aniversari, que les últimes setmanes ha pres la forma d’una trobada d’estiu al Pirineu i dos concerts –en el marc de la Universitat Catalana d’Estiu a Prada de Conflent i del cicle de concerts Concòrdia a la Seu Vella de Lleida– i que ha de cristal·litzar encara amb un concert al Palau de la Música el proper 8 de setembre en què l’emoció està assegurada.

La història ha fet coincidir aquesta efemèride amb la commemoració del Tricentenari a Catalunya, tot i que a Magda González, presidenta de Forum Musicae, li agrada subratllar que l’orquestra ja n’ha recordat un altre –el valencià, 1707– i ha de viure, l’any vinent, el balear. És per això que el programa de concert, titulat amb les mateixes paraules que aquesta crònica, es tanca amb Catalunya 1714, l’obra que Salvador Brotons ha escrit expressament per a l’ocasió. Però també inclou música que probablement no s’ha tornat a sentir des de fa més d’un segle: dos moviments del poema simfònic La cova del drac del mallorquí Pere Miquel Marquès. La representativitat de tots els territoris mitjançant els compositors, com és habitual, es completa amb la Fantasia sobre motius de Josep Serrano del català Ricard Lamote de Grignon a partir de la música d’un valencià i la sardana La Font de l’Albera d’Enric Morera amb text de dos rossellonesos, Josep Sebastià Pons i Gustau Violet. El programa del concert del pròxim concert a Barcelona inclourà, a més, el Nocturn per a piano i orquestra de Jaume Mas Porcel, en què actuarà com a solista un vell conegut de l’orquestra: Miquel Estelrich.

D’aquesta manera, els concerts dels passats 22 i 23 d’agost van aconseguir omplir de gom a gom tant l’església de Sant Pere de Prada de Conflent com el magnífic entorn de la Seu Vella de Lleida –símbol d’un territori on l’orquestra encara no s’havia presentat mai– i va esdevenir un crescendo d’intensitat i entusiasme que promet culminar el proper 8 de setembre al Palau de la Música.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter