TEMPORADA ORQUESTRA BARROCA CATALANA. Marta Infante, mezzosoprano. Patrick Beaugiraud, oboè. Rüdiger Lotter, violí i direcció. Obres de Vivaldi, Bach i Händel. ESGLÉSIA DE SANT FELIP NERI. 21 D’OCTUBRE DE 2018.
L’Orquestra Barroca Catalana inicià diumenge passat la quarta temporada de concerts a l’església de Sant Felip Neri en el marc idoni de l’església barroca situada al barri antic de Barcelona. Públic variat i nombrós per a un cicle que té com a objectiu oferir un repertori difícil de trobar a les programacions habituals de les principals institucions del país i que requereix formacions més cambrístiques, tal com va explicar Santi Aubert, director artístic de la formació fundada l’any 1993. Així, al llarg d’aquesta temporada ja iniciada es podran sentir tres programes més que inclouen obres de diversos autors barrocs i la col·laboració de músics de la categoria de Marta Mathéu, Josep-Ramon Olivé, Lidia Vinyes-Curtis, Manfredo Kraemer i Rüdiger Lotter. Tres concerts que tindran lloc el 18 de novembre de 2018, el 24 de març i el 28 d’abril de 2019, tots a les 19 h, i en què sonaran des d’àries d’òpera de Händel (Rinaldo, Ariodante, Giulio Cesare) per a contralt, fins a Concerts per a violí de Vivaldi i Telemann i Cantates de Bach per a baix i soprano.
El primer concert va comptar amb la col·laboració especial de l’oboista Patrick Beaugiraud i la mezzosoprano Marta Infante. Aquesta última, limitada per una profunda congestió nasal fruit d’un refredat, defensà la seva part protagonista en la cantata de J. S. Bach Ich habe genug, BWV 82, per a veu, oboè i orquestra, així com també en la cantata de Vivaldi Cessate, omai cessate, RV 684. La cantant reduí la seva participació en la cantata de Händel Splenda l’alba in oriente, HWV 166 renunciant a interpretar l’ària que li dona nom i reduint la seva participació al recitatiu i l’ària “La virtute è un ver nume” amb què clogué el concert.
Marta Infante posseeix una atractiva veu de mezzosoprano i, malgrat l’opacitat en l’emissió atribuïble sens dubte a la congestió, lluí principalment en la cantata de Vivaldi, sobretot en l’ària “Nell’orrido albergo”, en què la coloratura facilità l’emissió del so. Per contra, a la cantata Ich habe genug, que requereix una gran línia de cant, afectà per moments l’afinació, que es ressentí en especial a “Schlummert ein, ihr matten Augen”. Altrament, es tracta d’una de les cantates de més compromís de Bach, fet que afegeix mèrits a la seva interpretació atenent a les seves limitacions circumstancials.
L’Orquestra Barroca Catalana sap envoltar-se de bons músics i col·laboradors. El lideratge ferm del violinista Rüdiger Lotter permeté a la formació lluir-se al llarg de tot el concert, amb moments destacats, com el Concert per a oboè d’amore en La major de J. S. Bach, en què concertà magníficament amb Patrick Beaugiraud, oboista d’una delicadesa i exquisidesa musical destacables. La intel·ligència musical de Lotter ajudà Infante en els moments de més dificultat, però també multiplicà el lluïment de Beaugiraud en els moments de brillantor musical. La seva intervenció en la cantata de Bach Ich habe genug també fou deliciosa. Especialment lluïda per a l’orquestra fou la instrumentació de la cantata de Vivaldi, tot recreant aquell ambient que només Vivaldi sap dibuixar amb l’ús de pizzicato com a acompanyament de l’ària “Ah ch’infelice sempre”.
En resum, una bona proposta per a una tarda de diumenge tardoral a Barcelona. Passejar per una ciutat superpoblada de turistes i trobar-hi reductes de pau i música en la intimitat a indrets com l’església de Sant Felip Neri és un luxe que cal preservar imperiosament.
Imatge destacada: Orquestra Barroca Catalana (foto d’arxiu)