66 CONCURS MARIA CANALS DE BARCELONA. Sandro Gegechkori, Ziming Ren, Rafael Kyrychenko, pianistes. Orquestra Simfònica del Vallès. Jordi Francés, director. PALAU DE LA MÚSICA. 14 DE JULIOL DE 2021.
El pianista georgià Sandro Gegechkori es va proclamar guanyador de la 66a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals en una final que serà recordada –per la qualitat dels finalistes– com la més competida de les darreres edicions. Gegechkori aconseguia el premi de 25.000 euros atorgat per la Fundació Jesús Serra, el pianista xinès Ziming Ren va obtenir el segon premi atorgat per la Fundació Carulla i 10.000 euros, mentre que el portuguès Rafael Kyrychenko va assolir el tercer premi, dotat amb 6.000 euros, concedit per Montserrat Isern de Coromina. Tots acompanyats per l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Jordi Francés.
L’edició més complexa –motivada per la pandèmia– que ha viscut el Concurs en les seves seixanta-sis edicions es va agreujar els darrers dies amb el confinament de la JONC, formació responsable d’acompanyar els finalistes en l’apartat orquestral. Però malgrat totes les dificultats, el Concurs, lluny de suspendre l’edició, va tirar endavant i els pianistes inscrits van mostrar la seva vàlua davant un jurat que com cada any estava presidit pel francès-uruguaià Carlos Cebro i que tenia entre altres membres els pianistes Ramon Coll i Alba Ventura. El Palau, doncs, va tornar a viure una nit que sempre és esperada entre els amants del piano i que va ser presentada per Albert Torrens, que en va explicar les particularitats d’enguany i va oferir diversos apunts sobre els concerts interpretats.
Com hem esmentat, a la final es van trobar tres pianistes d’una qualitat interpretativa indiscutible i d’unes característiques musicals que els auguren un futur del tot prometedor. Sandro Gegechkori, de 20 anys, guanyador també del premi del públic, va impactar per la seva lluminositat i espectacularitat, per una interpretació del Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski que va assolir en el segon moviment una claredat sublim d’execució. Pianista brillant que ja ha actuat a sales destacades, com el Royal Concertgebouw d’Amsterdam i a la Mozarthaus de Viena, a més d’oferir recitals a Nova York, ben segur que en sentirem a parlar en un futur.
De Ziming Ren (25 anys), guanyador de diversos concursos internacionals –entre els quals el Ricard Viñes 2015, en una edició en què el segon premi va recaure en Hiro Satoo, guanyador de la 62a edició del Maria Canals–, cal admirar la simbiosi perfecta entre la depuradíssima tècnica i sensibilitat expressiva que va atorgar a la versió del Concert per a piano núm. 2 de Rakhmàninov; una sensibilitat que anys enrere havia jugat en contra dels pianistes orientals, però que noms extrets d’una llarga llista, com Yundi Li o el sud-coreà Seong Jin Cho (ambdós guanyadors del Concurs Chopin de Varsòvia) s’han encarregat les darreres dècades d’esborrar definitivament.
Per la seva banda, el portuguès Rafael Kyrychenko (24 anys) –que va obtenir el Premi del Palau– va oferir una versió del Concert per a piano núm. 1 de Txaikovski plena d’originalitat, amb molta personalitat expressiva i amb un joc de colors que mostren la vàlua i l’altíssim nivell interpretatiu d’aquest tercer classificat.
Els 70.000 euros en premis principals, la possibilitat d’oferir una trentena d’actuacions remunerades arreu de Catalunya, Espanya i diversos països europeus, l’enregistrament del guanyador d’un disc dedicat a Sonates del pare Soler, etcètera són altres aspectes que segueixen impulsant el Concurs internacionalment, i encara més amb el nivell dels tres pianistes que han arribat a la final, la més disputada i de millor qualitat artística dels darrers anys. Cal lloar el magnífic treball que van haver de fer a contrarellotge els professors de l’Orquestra Simfònica del Vallès –formació que anys enrere ja havia participat en la prova final–, dirigida per un entregat Jordi Francés que sempre va mostrar total empatia amb els finalistes.