JORDI CERVELLÓ I GARRIGA. IN MEMORIAM. Isabel Villanueva, viola. Maria Canyigueral, piano. Bernat Bofarull, violí. Trio Freixas: Tatevik Khachatryan (violí), Laia Puig (violoncel), Alba Ventura (piano). Daniel Blanch, piano. Josep Fuster, clarinet. Ashan Pillai, viola. Enrique Bagaría, piano. J. Cervelló: La Caula. Sonata da Camera; Nove profili umani; Dos moviments per a trio; Tre pensieri; Un sospir; 4 Intermezzi: núm. 4 “Ricordo”; Trio per a clarinet, viola i piano, “Il Mattino”. L’AUDITORI. 18 DE DESEMBRE DE 2023.
La Sala Oriol Martorell de L’Auditori es va omplir de gom a gom en el concert d’homenatge a Jordi Cervelló en una nit plena de bona música i emocions. Organitzat pels mateixos músics que hi van participar i que havien tingut una estreta relació amb el mestre, la família del compositor i el gestor musical Abili Fort, l’acte va començar amb una glossa entranyable sobre Cervelló feta pel seu fill Josep, que va agrair precisament la participació desinteressada de tots els músics que hi van actuar. “El meu pare tenia passió pels intèrprets; deia que sense ells la música no existiria”, va recordar. Josep Cervelló també va esmentar les grans passions del seu pare, que van marcar la seva vida i la seva obra: la natura, l’amor, l’angoixa i l’honestedat.
Entre el públic s’hi podien trobar nombrosos intèrprets i compositors del país, així com el secretari general del Departament de Cultura de la Generalitat, Jordi Foz.
Els primers d’aparèixer a l’escenari van ser la violista Isabel Villanueva i la pianista Maria Canyigueral amb l’obra La Caula. Sonata da camera, una de les darreres composicions de Cervelló, estrenada pocs dies abans de la seva mort i escrita expressament per a Villanueva. La peça, inspirada en un salt d’aigua, lenta i de tons foscos, requereix una part de viola de gran virtuosisme, amb un tercer moviment de gran intensitat també pianística.
Les va seguir el violinista Bernat Bofarull amb una extraordinària interpretació de quatre dels Nove profili umani. Tant l’escriptura de Cervelló com la interpretació de Bofarull van mostrar amb precisió quatre dels perfils humans: el tímid, l’enamorat, l’irònic i l’apassionat. La primera part del concert la va tancar el Trio Freixas, integrat per Alba Ventura al piano, Tatevik Khachatryan al violí i Laia Puig al violoncel. Elles van interpretar Dos moviments per a trio, una obra de joventut també molt virtuosa per a les instrumentistes i amb un final vertiginós que va arrencar els aplaudiments del públic.
Els encarregats d’obrir la segona part van ser el violista Ashan Pillai i el pianista Enrique Bagaria, el qual va enregistrar en el passat la integral d’obra per a piano de Cervelló. El duo va interpretar Tre pensieri, una obra de caràcter introspectiu, delicada i subtil. El també pianista Daniel Blanch va mostrar els contrastos compositius de Cervelló a Un sospir, una petita joia plena de suavitat i simplicitat, i Ricordo (núm. 4), de gran intensitat. Pillai i Bagaria van repetir acompanyats pel clarinetista Josep Fuster amb el Trio Il Mattino, una peça que comença amb harmonies fresques i clares que contrasten amb l’“Allegro ostinato” final, de gran dificultat tècnica.
La vetllada va acabar amb tots els intèrprets i la família dalt l’escenari rebent una ovació que mostrava l’estima que el compositor va conrear al llarg de tota la seva vida.