ASSOCIACIÓ JOAN MANÉN. Mark Prihodko, violoncel. Anna Keiserman, piano. Obres de: Schumann, R. Strauss, Ysaÿe i Marc Migó. ATENEU BARCELONÈS. 27 DE JUNY DE 2019.
L’Ateneu Barcelonès va ser escenari d’un nou concert organitzat per l’Associació Joan Manén en què el violoncel·lista Mark Prihodko i la pianista Anna Keiserman van oferir l’estrena a Barcelona de la Sonata “Cerdanyenca” del compositor Marc Migó. L’obra va estar programada juntament amb la bellíssima Sonata per a violoncel i piano de Richard Strauss, l’adaptació per a violoncel i piano de les Romances op. 94 de Schumann i la complexa Sonata per a violoncel sol d’Ysaÿe, tot confegint un recital de tremenda demanda tècnica i d’una evident exigència expressiva. La Sonata per a violoncel i piano, “Cerdanyenca” és una obra eclèctica, complexa i que denota la facilitat creativa que posseeix Migó per elaborar motius melòdics sempre revestits amb unes harmonies punyents, de diàlegs instrumentals constants que flueixen en el decurs de quatre moviments perfectament estructurats a nivell formal.
L’obra escrita per Marc Migó –format a l’ESMUC i actualment becat a la Juilliard School– va sorgir, com explica el propi autor, després de rebre un encàrrec del violoncel·lista Philip Shegog de la Juilliard School. Obra extensa i inspirada en uns paratges de la Cerdanya que l’autor coneix a bastament, el primer moviment en forma sonata beu d’unes melodies plenament arrelades amb la nostra tradició musical per passar a un segon passatge delicadíssim amb ressons impressionistes que parla de la llegenda de la dona d’aigua. Un intermezzo reflexiu i una complexa cadenza per a violoncel sol ens obren les portes a un eclèctic quart moviment en forma de rondó, definit pel compositor com una excursió que explora nous territoris musicals.
L’obra exposa els dos intèrprets a un complex joc de dinàmiques, subtilitats i exigències tècniques que van evidenciar el detallisme en el treball i el compromís de dos joves artistes amb el repertori del segle XXI. Si en les obres de Schumann i Strauss, tant Prihodko com Keiserman van traslladar tot el sentit romàntic que brolla en unes obres seductores pel seu lirisme apassionat, per una poètica que permet extreure una varietat ingent de matisos per crear uns frasejos d’una intensitat i potent càrrega emocional, en la Sonata de Migó la precisió per passar per un ampli ventall de diferents atmosferes, de caràcters, de diàlegs plens de virtuosisme i contrastos rítmics, eren mostra de l’alt bagatge virtuosístic dels intèrprets i del compromís per extreure els matisos més subtils demanats en la composició. Prihodko va mostrar un talent inqüestionable en la interpretació de la complexa Sonata per a violoncel sol d’Eugène Ysaÿe, recreada amb apassionament, eloqüència, amb sonoritats obertes, unes qualitats que ja fora de programa va novament mostrar en solitari interpretant una obra de Gaspar Cassadó.
Un concert interessant de música de cambra, fidel al compromís de l’Associació Joan Manén d’oferir suport a la generació actual dels nostres compositors i que ha permès escoltar a Barcelona aquesta interessant “Cerdanyenca” de Migó –autor que ha estat llorejat en diversos concursos internacionals de composició– i dos intèrprets com Prihodko i Keiserman, portadors d’un amplíssim bagatge concertístic.
Imatge destacada: Mark Prihodko, Marc Migó i Anna Keiserman. © Josep Maria Rebés