Subscriu-te

Vandalia a Planoles

FESTIVAL DE MÚSICA ANTIGA DELS PIRINEUS (FeMAP). ‘Covarde caballero’. Ensalades, cançons i villanesques del Segle d’Or. Vandalia (Rocío de Frutos, soprano; Gabriel Díaz, contratenor; Víctor Sordo, tenor; Simón Millán, baix). Obres de M. Fletxa el Vell, J. Brudieu, J. Vásquez, F. Guerrero i P. Guerrero. PLANOLES (RIPOLLÈS). 20 DE JULIOL DE 2024.

El municipi ripollès de Planoles s’ha afegit aquest any a la llista de poblacions del Festival de Música Antiga dels Pirineus. Ho va fer amb un primer concert el 20 de juliol a l’església romànica de Sant Vicenç que, amb el seu únic absis de proporcions harmòniques, va aportar una acústica impecable per poder gaudir de les quatre veus del grup Vandalia. Aquest quartet, que formen la soprano Rocío de Frutos, el contratenor Gabríel Díaz, el tenor Víctor Sordo i el baix Simón Millán, va oferir un ampli recorregut per ensalades, cançons i villanesques del Segle d’Or amb el títol Covarde caballero, que corresponia a un dels sonets de Juan Vásquez que es va oferir.

Vandalia és un dels grups vocals de música antiga més prestigiosos de la Península, amb dotze anys als escenaris i premis com els que atorga GEMA (l’entitat Grupos Españoles de Música Antigua), que li han reconegut l’excel·lència en treballs discogràfics, com el Cancionero de Sablonara. L’oportunitat de poder-lo sentir en aquesta església de proporcions reduïdes, obra mestra del romànic català al Pirineu, va ser tot un luxe per als assistents que van omplir els bancs i les cadires previstes per al concert.

Cadascuna de les veus s’expressa amb un equilibri de projecció inalterable, un domini virtuosístic de l’ornament i una depuració de la dicció que mostra un treball minuciós de la tècnica i que permet sentir-les individualment de manera diàfana i, quan canten en conjunt, amb un empastament orgànic de qualitat instrumental. Per gaudir-ne encara més, Rocío de Frutos va presentar els diversos blocs de cançons interpretats, tot començant i acabant amb Mateu Fletxa el Vell, amb el meravellós villancet Teresica hermana, del Cançoner d’Uppsala, i acabant amb l’espectacular ensalada La bomba. Dues obres mestres de la música vocal del Segle d’Or que van emmarcar un programa extens, amb La negrina de Mateu Fletxa; cinc sonets i villancets del sevillà Juan Vásquez, menys conegut i igualment magistral; la cançó O más dura que mármol a mis quexas de Pedro Guerrero, germà del famós Francisco; el madrigal L’amor i la magestad de Joan Brudieu, una filigrana de registres sonors composta a Barcelona el 1585, i, per últim, sis de les Canciones y villanescas espirituales de Francisco Guerrero.

Vandalia va oferir una interpretació homogènia pel que fa a expressivitat, refinament i fidelitat al text, amb una sobrietat i una puresa de registres com pocs quartets vocals saben aconseguir. El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP) va completar l’experiència amb una visita guiada per l’historiador Miquel Sitjar a l’església també romànica de Sant Marcel de Planés, veïnat que pertany a Planoles. Un viatge en el temps… material per l’arquitectura i immaterial per la música, que va estar guiat per bons coneixedors de la nostra antiguitat cultural i que ens referma la perennitat de l’art, fins i tot a les altures pirinenques.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter