FINAL CONCURS MARIA CANALS. Danylo Saienko, Minsung Lee i Caterina Grewe, piano. Jove Orquestra Nacional de Catalunya. Dir.: Manel Valdivieso. PALAU DE LA MÚSICA. 25 DE MARÇ DE 2015.
Per Lluís Trullén
El pianista ucraïnès Danylo Saienko es va proclamar guanyador del 61è Concurs Maria Canals Barcelona. El pianista coreà Minsung Lee i la pianista alemanya Caterina Grewe van ocupar, respectivament, el segon i el tercer llocs del certamen. En un Palau que presentava una esplèndida entrada, el Concurs es va iniciar amb un record per a les víctimes de l’accident del vol a Düsseldorf i, molt especialment, com va apuntar la presidenta del Palau, Mariona Carulla, envers dos artistes del món musical: la contralt Maria Radner i el baríton Oleg Bryjak.
L’edició d’enguany, en què han intervingut vuitanta-dos pianistes, presentava en la final una novetat important: la presència de la JONC, una orquestra esplèndida que, dirigida per Manel Valdivieso, ha iniciat una col·laboració amb el Concurs que, vistos els grans resultats, de ben segur que es mantindrà els propers anys. D’altra banda, i per primera vegada en totes les edicions, els tres finalistes van escollir la mateixa obra concertant, concretament el Concert en Si bemoll menor, op. 23 de Txaikovski. Caterina Grewe va inaugurar la final amb una versió extremadament delicada, bellíssima en el fraseig, però a moments mancada de fortalesa i projecció. Havent escoltat dies abans la seva extraordinària interpretació dels Davidsbündlertänze de Schumann en la semifinal, és una llàstima que no hagués ofert en la prova final una de les altres obres proposades pel reglament del Concurs, com els concerts del mateix Schumann, Chopin o Grieg.
L’ordre d’actuació va continuar amb la participació de Danylo Saienko, que va oferir una versió plena de tècnica, força, contundència i elegància del Concert de Txaikovski. Versió plena de temperament, de tempo elevat, de claredat i lluminositat reforçada amb un amplíssim ventall de recursos tècnics que el pianista ucraïnès ja va deixar palesos en la seva versió dels Estudis op. 25 de Chopin en la semifinal. Per la seva banda, Minsung Lee va ser fidel a una trajectòria impecable en el Concurs. Potser no arriba a les fites d’expressivitat de la pianista alemanya o d’espectacularitat de Saienko, però Minsung Lee és un pianista infal·lible; capaç de recrear amb màxima pulcritud una sonata de Haydn, com d’emmotllar-se a les demandes tècniques de la Sonata de Bartók. El seu Txaikovski va resultar impecable. Fortalesa, majestuositat, precisió, tècnica infal·lible i tot sota una versió plena de dinàmiques i matisos certament admirable. Minsung Lee va ser el pianista que semblava trobar-se més a gust amb la sonoritat brillant (a moments excessiva) del piano Yamaha utilitzat en la final, mentre que a Caterina Grewe l’hauria afavorida més un piano Bösendorfer, amb sonoritat més càlida, i fins i tot a Danilo Saienko un piano de les característiques prou conegudes d’un Steinway. Finalment, el veredicte del jurat presidit per Carlos Cebro i, ja prop de les dotze de la nit, va escollir com a guanyador el pianista ucraïnès.
El públic també va proclamar Saienko com a guanyador, mentre que les escoles de música van optar per premiar Minsung Lee. Premis en metàl·lic, concerts i enregistraments ajudaran encara més aquests grans artistes a obrir-se portes del panorama musical, als quals espera un futur del tot prometedor. Cal recordar que el proper divendres, 27 de març, actuaran novament al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona en l’acte de lliurament de premis, acte de cloenda de la 61a edició del Concurs Maria Canals.