El Cor de Cambra de Granollers i Veus-Cor Infantil Amics de la Unió, dirigits tots dos per Josep Vila i Jover, seran residents al Teatre Auditori de Granollers aquesta temporada 2017-18. Tots dos cors participaran en la temporada estable de l’Auditori de Granollers en espectacles de diferent format. Hi haurà concerts de proximitat, com els del Cor de Cambra de Granollers amb repertori nou i variat, per exemple Cantem, amb músiques tradicionals d’arreu d’Europa i arranjaments actuals i innovadors, o el programa New lights, centrat en música sacra de tots els temps cantada a cappella.
Veus-Cor Infantil Amics de la Unió inicia temporada participant en la producció del Gran Teatre del Liceu Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi, mentre que amb Eduard Iniesta i Piti Español estrenarà el 4 de novembre un nou espectacle, titulat Els colors del mar: un concert que recull músiques tradicionals d’arreu de la Mediterrània i una suite de cançons escrites per a l’ocasió. Un espectacle de colors que prendrà vida a través de les veus blanques de Veus-Cor Infantil Amics de la Unió, acompanyades en aquesta ocasió per la cantant Gemma Humet. L’espectacle estrella del Cor Infantil Amics de la Unió –i que enguany ha rebatejat el nom del Cor– es podrà gaudir a diversos punts del país i també a Luxemburg pocs dies abans de les festes de Nadal.
A Granollers, l’obra central del concert de Nadal de l’entitat (en el qual participen tots els cors i orquestres) serà el Magnificat de Vivaldi, que el Cor de Cambra de Granollers també presentarà a Terrassa amb la Camerata Egara, sota la direcció de Jordi Casals i amb la soprano Elena Copons. Fora de Granollers, Veus-Cor Infantil Amics de la Unió interpretarà amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu l’obra d’Albert Guinovart Un conte de Nadal, inspirada en el popular relat de Carles Dickens, i que el Cor ja va estrenar i enregistrar en disc l’any 2014. Per al concert es comptarà també amb una posada en escena a càrrec de David Pintó. Passades les festes, els cors ja estaran a punt per a nous projectes, ja que el 12 de gener l’Auditori de Barcelona acollirà Cançons nocturnes de Bernat Vivancos que Veus-Cor Infantil Amics de la Unió i l’Orquestra de Cambra de Granollers van estrenar ara fa un any. El Cor tornarà a actuar amb l’OBC per commemorar el centenari del naixement de Leonard Bernstein amb una de les seves grans obres simfonicocorals: la Simfonia núm. 3, “Kaddish”, sota la direcció de Kazushi Ono. Mentrestant, també al gener, el Festival de Jazz de Granollers acollirà la visita del director Pete Churchill per treballar amb el Cor de Cambra de Granollers i presentar l’obra Mirrors de Kenny Wheeler; s’interpretarà per primera vegada a l’Estat espanyol.
Col·laborar amb directors i formacions de renom és una experiència que sempre resulta molt enriquidora i de la qual Veus-Cor Infantil Amics de la Unió té la sort de poder gaudir sovint. Aquesta temporada el Cor tindrà l’oportunitat de treballar de nou amb un dels músics catalans de més renom a nivell internacional, ja que participarà a la Passió segons sant Marc de J. S. Bach que dirigeix Jordi Savall i de la qual es podrà gaudir tant a Barcelona com a Granollers, abans de viatjar a França. Així mateix, i com fa cada dos anys, enguany unirà esforços amb l’Associació Cultural de Granollers, l’Orquestra de Cambra de Granollers i el Teatre Auditori de Granollers, per produir una òpera infantil en la qual participen també alumnes d’escoles de la ciutat que sovint viuen per primera vegada l’experiència de pujar a un escenari. Enguany s’ha encarregat l’obra al compositor de Granollers Lluís Pérez Cansell i al lletrista Albert Pijuan. L’obra, Plou foc, reflexiona sobre la guerra vista des dels ulls dels infants, coincidint amb el vuitantè aniversari del bombardeig que va patir Granollers durant la Guerra Civil Espanyola.
Cap al final de la temporada el Cor de Cambra de Granollers viatjarà a la regió de Gant (Bèlgica) i Veus-Cor Infantil Amics de la Unió ho farà al Festival de Chateauroux (França). La formació de veus blanques rebrà també la visita d’un altre cor que compta igualment amb un gran reconeixement arreu per la seva feina: el cor basc Leioa Kantika Korala, amb el qual oferiran concerts conjunts, tant a Catalunya com a Euskadi.
La «Revista Musical Catalana» ha parlat amb Josep Vila i Jover, director del Cor de Cambra de Granollers i de Veus-Cor Infantil Amics de la Unió, per conèixer de prop els detalls d’aquesta nova temporada.
RMC. Aquesta temporada 2017-18 el Cor de Cambra de Granollers i Veus-Cor Infantil Amics de la Unió són artistes residents al Teatre Auditori de Granollers. Què suposa aquesta fita per a vosaltres, dins la capital del Vallès Oriental? Us sentiu profetes a la vostra terra?
Josep Vila i Jover. És una fita molt important per a nosaltres. És un pas més en el reconeixement de la ciutat de Granollers i els responsables del Teatre Auditori cap a la tasca que ja fa més de vint anys portem a terme des dels Amics de la Unió. Això ens dona més estabilitat i llibertat a l’hora de programar. No diria tant com sentir-nos profetes, però sí que la ciutat valora tot el que nosaltres aportem.
RMC. Ambdós cors són fruits de la teva iniciativa en fundar l’Escola Coral el 1996. ¿Esperaves que vint anys després poguéssiu estar en aquest nivell de qualitat internacional, sobretot pel que respecta a Veus-Cor Infantil Amics de la Unió? Quin és l’objectiu que es planteja a nivell artístic cada cor?
JVJ. En cap moment m’hauria pogut imaginar, a l’inici del projecte, on som ara. El moment actual és el fruit de molta feina continuada durant molts anys i de molta gent que ha cregut en el projecte. Tenim la sort que cada any ens passen coses que mai abans havíem imaginat. Això és una sort i mirem de gaudir-ne i viure al màxim cadascuna d’aquestes oportunitats. L’objectiu dels nostres cors és, d’una banda, fer possible que les diferents produccions que creem o que ens encarreguen tinguin el màxim nivell artístic possible. Per això treballem tot un equip de professionals de la nostra escola (professors de llenguatge, professors de cant, pianistes, etc.). D’una altra banda, busquem que l’activitat que fem sigui una activitat transformadora per a nosaltres i per a tot el nostre entorn. Des d’un punt de vista social, cultural i educatiu.
RMC. Havent estat escollits tots dos cors, un adult i un infantil, com a residents al Teatre Auditori de Granollers, deduïm que fareu alguns programes conjunts. Quins són i per què heu escollit aquestes obres?
JVJ. Ser cors residents del Teatre Auditori de Granollers ens dona la possibilitat de programar pensant en les necessitats de cada cor, què agradarà al públic i fer-ho amb molt de temps d’anticipació. Aquesta temporada començava amb un Carmina Burana conjunt que finalment s’ha hagut de posposar; així doncs, la resta de programes de la temporada els faran cada cor per separat. De totes maneres, estem treballant per interrelacionar cada cop més els diferents cors de la nostra escola coral en aquestes produccions.
RMC. L’espectacle Veus amb què el Cor infantil Amics de la Unió va aconseguir traspassar fronteres fa uns anys i que ha rebatejat el nom original del Cor, és probablement el més exitós de la seva trajectòria. ¿Pesa, el pes de l’èxit? ¿Seguireu fent aquest espectacle o aquest ha donat peu a obrir una nova via en el format dels concerts de cors infantils?
JVJ. Com bé dius, aquest és l’espectacle (estrenat el 2012) que ens ha donat més alegries i que ha perdurat més en el temps. Crec que l’encert de l’espectacle, més que la selecció d’un repertori concret, va ser combinar un repertori atractiu al públic amb una posada en escena molt visual i un tractament de disseny de llums talment com si féssim una obra de teatre. Aquests tres elements combinats han fet que anem variant el repertori del concert però que sempre hagi tingut una molt bona acollida. Molt aviat presentarem un DVD de Veus que han fet Gerard Font i Igor Cortadellas i que transmet molt bé l’essència de l’espectacle. La nostra idea és continuar programant-lo; això sí, sempre hi anirem renovant el repertori.
RMC. Col·laborareu amb diversos artistes de categoria internacional, com Albert Guinovart, Lluís Vilamajó o Eduard Iniesta, entre d’altres, i sempre busqueu trencar la barrera del públic explorant noves fórmules i formats de concert. Quins són els concerts més innovadors en aquest sentit, aquesta temporada? ¿Creus que és imprescindible afegir components extres al fet consubstancial de la música per fer atractiu un concert?
JVJ. Mirem de col·laborar sempre amb músics i artistes que ens aportin coneixement i ens ajudin a seguir aprenent. En aquest sentit, en cada producció que presentem busquem de quina manera ens podem apropar al públic, tot i que no sempre és una prioritat que el que fem sigui innovador. Crec que afegir elements extres a la música ha d’estar sempre justificat. Aquesta temporada crec que el que més destacaria és la importància dels noms de directors, compositors i orquestres amb què treballarem.
RMC. On creus que és el límit de l’experimentació per no transgredir l’essència de la música?
JVJ. Jo penso que el límit l’ha de posar en cada cas el creador i la resposta del públic a qui va adreçat. Segur que posades en escena d’òperes que es fan avui haurien tingut autèntiques xiulades fa dos-cents anys… Hem de ser oberts i evolucionar, essent capaços d’aportar sempre coses noves. Penso que aquesta és una de les missions de l’art!