El piano, a primera línia
El dia 7 de març comença oficialment la 59a edició del Concurs Maria Canals de Barcelona, d’interpretació pianística. Enguany hi competiran 91 candidats –d’entre 18 i 30 anys d’edat– procedents de 26 països d’arreu del món. El dia 8 de març tindrà lloc el concert inaugural a càrrec d’Aleksei Lebedev –guanyador del segon premi de la 57a edició– al Petit Palau (20.30 h; entrada: 10 euros). I el 20 de març, al Palau de la Música Catalana, la gran final, en què tres finalistes hauran de mostrar el seu talent en companyia de l’Orquestra Simfònica del Vallès. Mentrestant, durant gairebé 15 dies Barcelona tornarà a ser la capital mundial del piano.
El calendari del concursant es concreta de la manera següent. Del 10 al 13 març, primera prova eliminatòria; els dies 14 i 15 de març, segona prova eliminatòria, i el dia 17 de març, prova semifinal. Aquestes proves tenen lloc al Petit Palau, en sessió de matí (10 h) i tarda (17 h), i són obertes al públic, amb una entrada de 6 euros per sessió. El dia 20 de març (20.30 h) tindrà lloc la prova final a la Sala de Concerts del Palau de la Música, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès dirigida per Rubén Gimeno (preus de les entrades, de 10 a 40 euros). El 21 de març es farà la cerimònia de cloenda i el lliurament de premis al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona (19 h, accés amb invitació); i, finalment, el 22 de març arribarà el concert de guanyadors a l’Auditori Axa (20 h, accés amb invitació).
L’organització del Concurs ha rebut 160 inscripcions de 31 països, 91 de les quals han superat els requisits de participació. Els candidats acceptats provenen de 26 països, amb Rússia com el que hi aporta més concursants, seguit de Corea del Sud i del Japó; de l’Estat espanyol només hi ha 3 concursants. El nivell artístic continua sent destacat, en la línia dels darrers anys. El jurat és presidit pel pianista uruguaià, fincat a París, Carlos Cebro –també és el director artístic del Concurs– i està format per Maite Berrueta, Raquel Millàs, Thomas Böckheler, Ewa Osinska, Ana Malikova, Stanislav Pochekin, Mi Kyung Kim i Jerome Rose.
Pel que fa a les recompenses econòmiques, en aquesta edició es mantenen el premis, valorats en més de 80.000 euros: amb el primer premi (Premi Barcelona) de 20.000 euros, el segon premi (Premi Fundació Lluís Carulla) de 10.000 euros i el tercer premi (Premi Montserrat Isern) de 6.000 euros. També s’atorgaran com a premi més de 40 concerts remunerats per tot el món; d’aquests, destaquen una gira per la Xina, concerts en la temporades estables de les simfòniques de Bilbao i de Madrid, i les orquestres de Tenerife i Granada.
30 pianos de cua fan ruta per Barcelona
El Maria Canals és més que un concurs. L’Off Concurs aplega un gran nombre d’activitats, entre les quals “El Maria Canals porta cua” té una gran acceptació ciutadana: consisteix a situar diversos pianos de cua escampats per la ciutat perquè la gent els pugui tocar lliurement. Un d’aquests pianos, cedit per Yamaha, viatjarà entre els dies 7 i 22 de març per 16 equipaments culturals (Fundació Miró, Filmoteca de Catalunya, Taller de Músics/Can Fabra, CosmoCaixa, La Pedrera, Liceu, Biblioteca de Catalunya, Museu Picasso, MACBA, MNAC, CaixaForum, L’Auditori, Palau Robert, Palau de la Música, Institut del Teatre i Museu Marès). D’altra banda, entre els dies 7 i 22 de març hi haurà un piano a l’intercanviador de les línies 3 i 5 del metro (estació Diagonal), on cada dia a les 14 h hi haurà actuacions d’alumnes de l’ESMUC, a les 15.30 h d’alumnes del Taller de Músics i a les 18 h d’alumnes de diverses escoles de música; durant la resta d’hores el piano estarà a disposició de qui el vulgui tocar. Puntualment, “El Maria Canals porta cua” serà a la plaça Reial el 8 de març (d’11 a 21 h), en una marató amb la participació de pianistes amateurs, estudiants de música i professionals (acció patrocinada per l’Associació de Comerciants de la Plaça Reial); el 9 de març (de 10 a 20 h), hi haurà 10 pianos repartits per tot el passeig de Gràcia (acció patrocinada per la Fundació Jesús Serra i novetat d’enguany); el 10 de març (de 10 a 20 h), un piano a la plaça Pastrana, al barri del Carmel (acció en col·laboració amb l’Associació Sinatrahen); el 15 de març (de 10 a 20 h) un piano a l’Estació de Sants (en col·laboració amb l’Adif); i el 16 de març (d’11 a 20 h) un piano al centre comercial Pedralbes Centre. Tot això es tradueix en més de 130 actuacions gratuïtes, 30 pianos de cua en 30 emplaçaments diferents i més de 500 hores de piano a l’abast de tothom.
D’altra banda, cal destacar que l’any passat, al novembre, “El Maria Canals porta cua” va dur la seva activitat a Madrid, amb 7 pianos repartits per la ciutat (amb el patrocini de la Fundació Jesús Serra), i el Nadal passat es va posar un piano a disposició dels nens al Saló de la Infància de Barcelona; també el proper 12 d’abril “El Maria Canals «portarà» cua” a Bilbao (novament amb el patrocini de la Fundació Jesús Serra).
Aquest any s’engega una nova activitat: “Pianoh!”. Així, els dies 1, 2 i 3 de març, previs al Concurs, tenen lloc 27 recitals de piano a 9 hotels de Barcelona (amb el suport del Gremi d’Hotels), protagonitzats per joves intèrprets procedents del Taller de Músics.
També hi haurà activitats adreçades al públic en general al Foyer del Palau de la Música (del 10 al 17 de març), enguany organitzades conjuntament amb la plataforma Espai Mompou, creada per commemorar el 120è aniversari del naixement de Frederic Mompou i amb la finalitat de difondre la música, bàsicament per a piano, i la figura de Frederic Mompou entre els joves talents pianístics internacionals i el públic en general, amb la interpretació de la seva música amb el piano Bösendorfer instal·lat al Foyer del Palau; complementàriament hi haurà activitats de caràcter pedagògic i es posarà l’instrument a l’abast de tothom. Entre les actuacions, n’hi haurà d’estudiants, de músics amateurs i de professionals, com les cantants Marta Mathéu i Yolanda Romero i els pianistes Laia Armengol i Jordi Masó.
Per als amants de les estadístiques, el Concurs Maria Canals de Barcelona en tota la seva extensió suposa: 36 dies d’activitat, 250 activitats, 69 activitats educatives, 130 activitats gratuïtes als espais públics, 57 emplaçaments, més de 500 hores de pianos a disposició de la gent, 125 recitals al Palau de 91 concursants de 26 països, 80.000 euros en premis i 40 concerts remunerats.
D’altra banda, més enllà de les dates del Concurs, es mantenen les activitats educatives i pedagògiques amb “El Maria Canals educa”, entre gener i juny, que apleguen una setantena d’activitats adreçades, d’una banda, a escolars de centres públics de primària –Orlandai, Escola del Mar i Can Carabassa– i, d’una altra, a persones de la coneguda com a tercera edat, amb sessions de caràcter divulgatiu i també didàctic; seran 15 actuacions, audicions comentades o tertúlies dialògiques musicals que tindran lloc en seus de diferents centres i associacions: Casal Can Castelló, Casal Can Fàbregas i Aules d’Extensió Universitària.
Un model de concurs
Jordi Vivancos, gerent del Concurs, assenyala que “actualment el Concurs és un model consolidat i totes les activitats que es fan al seu entorn, l’Off Concurs, és el que acaba de donar sentit a tot el projecte. I pel que fa al Concurs estricte, no només es tracta de concursar-hi –afegeix–, sinó que també es tracta de contrastar nivells, estils, maneres de fer… i donar-se a conèixer com a intèrpret”. Jordi Vivancos també avança, d’altra banda, idees i projectes de futur de cara a l’any que ve, el del 60è aniversari: com la intenció de batre el rècord Guinness de tocar el piano les 24 hores del dia durant 15 dies seguits i l’edició d’una biografia de Maria Canals i Cendrós, fundadora del Concurs.
Aquesta 59a edició té un pressupost de 320.000 euros, 108.000 provinents de patrocinis privats, 106.000 de subvencions institucionals, 68.000 d’entitats o persones particulars i uns 44.000 gràcies a ingressos per taquillatge.
El Concurs Maria Canals és el degà dels concursos a Espanya i dels primers del món a ser acceptats per la Federació Mundial de Concursos Internacionals de Música; concretament va començar a formar-ne part el 1958. Des dels seus inicis ha tingut un important suport de la societat civil de Barcelona i Catalunya. Des del 1954 ha organitzat 110 concursos de les branques de piano, cant, violí, violoncel, guitarra, flauta, percussió i música de cambra. Hi han participat uns 7.000 concursants d’un centenar de països dels 5 continents, amb la col·laboració desinteressada d’uns 200 jurats procedents de tot el món. Celebra les seves proves al Palau de la Música Catalana i rep la col·laboració de més de 100 famílies de Barcelona, que cedeixen els pianos de les seves cases particulars perquè els concursants estudiïn. El Concurs Maria Canals rep igualment el suport especial de l’Ajuntament de Barcelona, així com del Palau de la Música Catalana, el Departament de Cultura de la Generalitat, el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, i de la Diputació de Barcelona. Igualment, disposa del mecenatge de la Fundació Banc Sabadell, Fundació Lluís Carulla, Fundació Lluís Serra i de Pricewaterhouse, a més de nombroses col·laboracions i donacions de diferents institucions, entitats i particulars. El Concurs va ser creat pel matrimoni format per la pianista Maria Canals i l’escriptor, traductor i compositor Rossend Llates. Actualment el presideix la senyora Mariona Carulla i Font, que expressa “la satisfacció de veure com any rere any el Concurs creix i contribueix al descobriment de nous talents del piano”. Mariona Carulla remarca especialment “poder mantenir la remuneració dels premis, malgrat la crisi econòmica, i els patrocinis”, i destaca “la tasca divulgativa i didàctica de l’Off Concurs, que ha anat quallant en la ciutadania”. També reconeix i valora públicament “la tasca del fantàstic equip de treball de l’organització del Concurs”.
Per a més informació i seguiment del Concurs: www.mariacanals.org/ca/ i a www.facebook.com/mariacanalsbarcelona