El Cor de Cambra del Palau de la Música inaugura el proper diumenge, dia 20 (12 h), nova temporada al Palau amb l’estrena d’una nova producció pròpia, Canto la lluita… i l’amor, d’homenatge a Joan Salvat-Papasseit en el centenari de la seva mort.
S’inicia així una temporada en què la formació seguirà treballant per la consolidació dels projectes amb segell propi, com Una Schubertíada i Un cant a la natura. Un crit de la terra, produccions estrenades la temporada passada i que van ser acollides amb gran èxit. Destaquen també les col·laboracions amb directors i formacions internacionals, com Marc Minkowski, Laurence Equilbey i Daniel Harding (amb qui el Cor actuarà a Estocolm), i la formació alemanya Balthasar Neumann Chor; hi ha els concerts especials amb directors vinculats al Cor, amb Josep Vila i Casañas i Julia Sesé, i també l’estrena d’una obra de la compositora convidada al Palau aquesta temporada, Raquel García-Tomás, entre altres projectes.
Canto la lluita… i l’amor, producció d’homenatge a Salvat-Papasseit
El Cor de Cambra es referma en la seva aposta per les produccions pròpies, genuïnes i singulars amb vocació divulgativa i voluntat de fer gira pel territori amb un nou projecte. Canto la lluita… i l’amor vol reivindicar la figura de Joan Salvat-Papasseit a través dels poemes musicats per diversos compositors: des de Manuel Oltra fins a Joan Manuel Serrat, passant per Xavier Sans, Feliu Gasull o Carles Prat, en un programa que incorpora, també, una estrena d’Anna Campmany, encàrrec del Cor de Cambra. El concert entrellaça la poesia de Salvat-Papasseit, un dels poetes més populars de la literatura catalana, amb la música coral de casa nostra dels darrers temps. Comptarà amb l’acompanyament de l’acordió, instrument que ens trasllada al port i el mar, espais que tant van marcar el poeta en la seva infantesa i que la seva obra recull.
En el centenari de la seva mort, el Cor de Cambra ha volgut reivindicar la figura d’un escriptor que va predicar la valentia i la sinceritat dels poetes amb un avantguardisme que trencava amb l’ordre establert. Ideològicament, transità d’afiliacions molt radicals a posicions més conservadores; com a reflex, la seva poesia evolucionà de la reivindicació de la lluita i el futurisme a la idealització de l’erotisme i l’amor. Aquesta poesia és probablement la més coneguda i musicada, i la clau de la seva popularitat. Aquella que ell confessà haver escrit “mullant la ploma al cor, esbatanat” i que ens arriba a través de músiques que han inspirat diverses generacions.
El concert –preestrena a Premià de Mar el proper 18 d’octubre– s’estrenarà al Petit Palau el 20 d’octubre i es presentarà amb direcció escènica de Bernat Cot, Marc Pujol com a rapsode, Mateja Zenzerovic a l’acordió i la direcció musical de Xavier Puig.
Col·laboracions amb directors i formacions internacionals
Enguany el Cor de Cambra treballarà per primera vegada amb la directora francesa Laurence Equilbey, reconeguda internacionalment i fundadora del cor Accentus i de la formació Insula Orchestra. Sota la seva direcció i acompanyats per la Franz Schubert Filharmonia oferiran el Requiem de Gabriel Fauré, una obra mestra de l’expressió i l’elegància musical que commemorarà el centenari de la mort del compositor francès. Aquesta producció els durà de gira al Teatre Tarragona (de la mateixa la ciutat, 15 de novembre), Auditori Enric Granados (Lleida, 16 de novembre) i finalment al Palau de la Música Catalana (17 de novembre).
La temporada seguirà amb la col·laboració amb el prestigiós director francès Marc Minkowski i la seva formació, Les Musiciens du Louvre; el director va escollir el Cor de Cambra per interpretar Die Fledermaus (El ratpenat) de Johann Strauss. Actuaran al Gran Teatre del Liceu (18 de desembre), Teatro de la Maestranza de Sevilla (20 de desembre) i al Palau de la Música de València (22 de desembre), després de dur la producció la temporada passada a Madrid i París.
Després del bon resultat de l’experiència del Palau amb el Balthasar Neumann Chor i gira amb l’Orfeó a Hamburg), aquesta temporada hi haurà nova col·laboració de la formació fundada pel director Thomas Hengelbrock amb el Cor de Cambra. Presentaran un programa de romanticisme coral, amb obres de Mendelssohn, Brahms i Vivancos, en un concert amb la participació, també, del tenor Julian Prégardien i l’organista Juan de la Rubia, tots dirigits per Xavier Puig. El programa incorporarà un encàrrec al jove compositor català Andreu Diport. El concert serà al monestir de Montserrat (12 de març) com una de les activitats del Mil·lenari, i l’endemà es repetirà al Palau de la Música (13 de març).
El Cor de Cambra treballarà també amb Daniel Harding, un dels directors de més èxit de la seva generació, que actualment dirigeix l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca i que ha estat titular de formacions de renom, com l’Orchestre de París o la Deutsche Kammerphilharmonie de Bremen, entre d’altres. Juntament amb l’Orfeó Català, el Cor viatjarà a Suècia per interpretar la Simfonia núm. 2, “Resurrecció” de Gustav Mahler al Berwaldhallen (Estocolm, 4 i 5 d’abril), un concert que arribarà al Palau de la Música el 26 de maig i que es podrà veure, també, a Ibercamera (Girona, 27 de maig).
Col·laboració amb els cors de l’Orfeó Català
En la línia de col·laboracions amb altres grups de la casa, el Cor de Cambra col·laborarà amb el Cor Jove de l’Orfeó Català. Serà en un concert que forma part de la programació de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a L’Auditori. S’esdevindrà els dies 22 i 23 de febrer. En programa, l’Stabat Mater de Francis Poulenc i The lamb de John Taverner, entre altres obres, compartint escenari amb la soprano Alexandra Lowe i direcció de Stephanie Childress, directora convidada de l’OBC aquesta temporada i la vinent.
Concerts especials amb directors vinculats al Cor de Cambra
El Cor tornarà a actuar sota la direcció de Josep Vila i Casañas, que va ser-ne el director entre els anys 2011 i 2016 i de l’Orfeó Català (1998-2016), en un concert al Petit Palau el 26 de gener. Vila i Casañas és, des de fa dos anys, director del Coro de la Comunidad de Madrid. El concert amb el Cor de Cambra serà especial, perquè s’estrenarà per primera vegada a Catalunya la seva obra Lau haizetara (Als quatre vents), en un programa que incorpora títols de Zoltan Kodály, Béla Bartók o una selecció de cançons d’Ángel Barja, entre d’altres.
També dirigirà la formació Júlia Sesé, directora del Cor Anton Bruckner i el Cor Plèiade, que va dirigir el Cor de Cambra per darrera vegada el mes d’abril passat amb un programa de clàssics corals del segle XX. Ho tornarà a fer l’11 de maig, amb el violoncel·lista Nicolas Alstaedt, amb l’estrena d’una obra encàrrec del Palau a la compositora convidada, Raquel García-Tomás. El programa inclourà així mateix l’Stabat Mater de Knut Nystedt i una Suite per a violoncel de Johann Sebastian Bach.
Consolidació dels projectes propis: Un cant a la natura. Un crit de la terra i Una Schubertíada
Després de la bona acollida dels dos projectes de producció pròpia estrenats la temporada passada, aquesta tindran continuïtat amb presència arreu del territori.
Així, Un cant a la natura. Un crit de la terra, del qual es van oferir un total de nou concerts la temporada passada, en aquest inici de la 2024-25 ja s’ha interpretat dues vegades (al monestir de Santa Maria de Cervià, a Cervià de Ter, el 29 de setembre; i a l’Espai Cultural La Lira, a Tremp, el 12 d’octubre); properament se’n farà un tercer, en aquesta ocasió per a un acte privat, amb la qual cosa arribarà a la dotzena de representacions. La proposta, tota una invitació a preservar la natura, vol conscienciar sobre el medi ambient i la sostenibilitat a través d’obres musicals inspirades en la natura amb repertori des del Renaixement fins a l’actualitat. Aquesta producció, a més, està oberta a tothom a través de la plataforma Palau Digital.
Després serà el torn d’Una Schubertíada, que recrea les vetllades organitzades al voltant de Schubert a la Viena de principis del segle XIX, concretament a casa de la família Sonnleithner, on es cantava, es recitava poesia, es creaven obres pictòriques… Un entorn artístic irrepetible. En aquesta proposta escenificada s’escoltarà música coral i liederística de Schubert, però també de Haydn, Beethoven o Rossini. La temporada passada se’n van fer cinc concerts arreu del territori, i l’actual n’hi ha programats tres més: al Palau de la Música (28 de febrer, Petit Palau), a Mataró (2 de març) i al Park Hotel d’Andorra (20 de març). Igualment, tothom pot gaudir d’aquesta producció a través de la plataforma Palau Digital.
Imatge destacada: (c) Mario Wurzburger.