El que va començar fa tres anys com una proposta estival que girava al voltant d’una de les cantates participatives que des del 2011 l’associació Bach Zum Mitsingen interpreta a Barcelona gràcies a dos músics joves i entusiastes: Pau Jorquera i Daniel Tarrida, enguany ja és un festival consolidat –com ells mateixos s’atreveixen a afirmar– que ocupa un buit en la programació, omplert ràpidament amb un públic que anhelava sentir la música de Bach en unes condicions de proximitat i diversitat d’oferta com les que ofereix Bachcelona.
Si el primer any van aconseguir aplegar fins a 5.000 persones al voltant de les activitats programades, l’any passat van arribar a reunir prop de 8.000; un èxit de convocatòria que ha anat de bracet d’una consolidació de les propostes, en les quals alguns noms ressonen. Ton Koopman, per exemple, es va presentar la temporada passada com a cap de cartell del festival –amb la seva esposa Tini Mathot– i enguany hi repeteix presència amb dos concerts de característiques més agosarades que han requerit el suport específic del patrocini privat perquè es puguin dur a terme. La Fundació Banc Sabadell i l’ambaixada d’Holanda a Espanya donen suport econòmic a aquests dos concerts en què Ton Koopman es presentarà amb dos programes diferents junt amb els solistes de l’Amsterdam Baroque Orchestra al Petit Palau. En el concert inaugural, el 23 de juliol, interpretaran Concerts per a 2, 3 i 4 clavicèmbals de Bach i Vivaldi, i l’endemà, 24 de juliol, interpretaran l’Ofrena musical.
Enguany el festival Bachcelona es desenvoluparà entre el 23 i el 28 de juliol (dia en què es commemora el traspàs del magnífic compositor alemany) en diversos espais emblemàtics de la ciutat de Barcelona, amb la novetat d’indrets com el Museu Marès, la Filmoteca de Catalunya o dues cases particulars situades en llocs singulars de la ciutat, amb nous formats que permeten acostar-se a l’univers de Johann Sebastian Bach des de diversos punts de vista. Novetats seran, doncs, la proposta “Bach en imatges”, que d’acord amb la Filmoteca de Catalunya permetrà visionar tres pel·lícules que giren al voltant de la figura del Kantor de Leipzig: Mein Name ist Bach (2003), Bach: a passionate life (2013) –documental protagonitzat per John Eliot Gardiner– i la pel·lícula muda Sunrise de F. W. Murnau (1927), a la qual Miriam Plas (flauta) i Maria Alonso (piano) posaran banda sonora. També serà novetat el “Bach domèstic”: concerts de petit format i molta proximitat en cases singulars de la plaça Reial (Clara Pouvreau, violoncel) i el Mercat de Santa Caterina (Josep Garcia, piano). El “Bach flamenc” oferirà un acostament al Bach més autèntic amb estil flamenc, a càrrec del guitarrista Dani Figueras, en una proposta única que s’esdevindrà a la capella de l’Esperança.
Una de les característiques del Bachcelona és un programa de concerts intensiu al llarg de cinc dies que permet anar lligant una activitat amb l’altra per tal d’afavorir que l’oient pugui gaudir de totes les propostes. Així, un pot començar la tarda –per exemple, del dissabte 25 de juliol– amb la proposta del Bach domèstic a la plaça Reial, continuar sentint l’Ensemble i el cor BZM interpretant la tradicional cantata de Bach a l’església del Pi i acabar, a la nit, al pati del Museu Marès gaudint d’una degustació de vins Bach en una trobada amb els artistes i amb sorpreses musicals; o bé el 26 de juliol, amb el visionat d’una pel·lícula sobre Bach a la Filmoteca, després continuar amb un concert de cambra a mitja tarda –Le Tendre Amour a la capella de l’Esperança– i tancar la nit amb una darrera proposta musical, JZBach amb el trio format per Manel Camp (piano), Llibert Fortuny (saxo) i Mireia Farrés (trompeta) a la sala Jamboree de la plaça Reial.
En un àmbit més lúdic, es repetirà la proposta del Balla Bach a la plaça del Rei, en què el Trio Barroc del Cafè i Joan Codina, mestre ballador, oferiran un espai per aprendre a ballar els minuets i les bourrées que es dansaven a l’època de Bach. I en l’àmbit pedagògic, Michel Brun –fundador del Festival Bach de Tolosa de Llenguadoc– oferirà una masterclass el dilluns 27 de juliol al matí al Círcol Maldà. A més, els becats de la Beca Bach participaran com a solistes en la cantata que s’interpretarà dissabte a la tarda i diumenge al matí –durant el servei de missa– i oferiran el concert de clausura, el dimarts 28 de juliol, acompanyats per Le Tendre Amour, a la capella de l’Esperança. Per últim, la proposta “Bach, l’improvisador” enguany comptarà amb la participació de l’organista Sebastian Küchler-Blessing i tindrà el mateix format: obres per a orgue de Bach i improvisacions en estil barroc sobre temes proposats pel públic, a l’orgue de la catedral de Barcelona.
Una dels trets distintius del festival és el caràcter privat del suport econòmic que rep. Dels 48.000 euros de pressupost que té enguany, 21.000 euros provenen del patrocini privat i només 7.000 de subvenció pública (aportats per l’Ajuntament de Barcelona). La resta prové dels ingressos de taquilla (l’any anterior van recaptar fins a 16.000 euros) i el suport de la Fundació Bach Zum Mitsingen. Les entrades van dels 4 als 26 euros, exceptuant les propostes gratuïtes, com el concert d’orgue a la catedral, la cantata participativa a l’església del Pi o el Balla Bach a la plaça Reial.
Més informació i venda d’entrades a http://bachcelona.com/.