L’any que es commemora el 250è aniversari del naixement de Ludwig van Beethoven (Bonn, 1770-Viena, 1827), l’Auditori de Barcelona presenta una temporada inspirada en l’inabastable llegat musical del geni alemany darrere la denominació Festival Beethoven250.
El Festival Beethoven250 reunirà més de 500 artistes i s’hi interpretaran 60 obres del compositor alemany en 37 concerts; igualment, 10 xerrades i converses i una exposició repassaran l’extens llegat de Beethoven, amb els seus grans cicles simfònics, les peces vocals, les produccions, així com els solistes i directors de renom que l’han interpretat. A més, s’hi estrenaran obres d’encàrrec inspirades en la figura del geni de Bonn.
El Festival també dotarà d’accessibilitat algunes de les seves propostes, a fi d’arribar a col·lectius que perceben l’art des de perspectives diferents, tot facilitant un ampli servei de subtitulació, bucles magnètics, audiodescripcions i programes de mà en Braille.
La programació del Festival Beethoven250 arrencarà demà dissabte, 11 de gener (Sala 2-Oriol Martorell; entrada gratuïta, aforament limitat), a partir de les 10 h, amb una insòlita Marató Beethoven en què destacats artistes del nostre país oferiran 14 hores ininterrompudes de música de cambra del compositor alemany, que inclouran les interpretacions integrals dels Trios per a piano, Sonates per a violí i piano i Sonates per a violoncel i piano, amb el Trio Ludwig, Vera i Claudio Martínez Mehner, Miguel Colom, Arnau Tomàs, Enrique Bagaría, Josep Colomer o Trio Fortuny. A més a més, també amb entrada lliure, durant tot el dissabte es podrà veure a la Sala 3-Tete Montoliu 9 Beet Stretch, una instal·lació sonora de l’artista escandinau Leif Inge que alenteix la Novena Simfonia de Beethoven fins a 24 hores de durada i que també es podrà seguir en streaming a través del web de L’Auditori.
La temporada Música de Cambra de L’Audutori acollirà, en el marc del Festival Beethoven250, els pianistes Evgeni Kissin, que presentarà un programa monogràfic de Sonates i Variacions de Beethoven, i Nikolai Lugansky, que tornarà a L’Auditori en coproducció amb BCN Clàssics. I també el Calidore String Quartet, acompanyat de l’oboista Cristina Gómez Godoy, i el Trio Barragán-Soltani-Floristán.
Al Festival Beethoven250, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) presentarà gran part de la producció simfònica de Beethoven, sota la direcció de Kazushi Ono, Jan Willem de Vriend i Rudolf Buchbinder, incloent-hi les Simfonies, el Concert per a violí i orquestra, el Triple concert per a violí, violoncel i piano i la integral dels Concerts per a piano i orquestra. Obres interpretades per solistes tan destacats com Alisa Weilerstein, María Dueñas, Guy Braunstein o Michaela Kaune. En l’apartat orquestral L’Auditori rebrà, en coproducció amb Ibercamera, la Royal Philharmonic Orchestra, dirigida per Pinchas Zukerman, que interpretarà el Concert per a violí, en Re major, op. 61. La Banda Municipal de Barcelona també interpretarà la música completa que Beethoven va compondre per a la representació teatral del drama de Goethe Egmont. Proposta que comptarà amb la narració de l’actor Àlex Casanovas.
Les Jazz Sessions s’endinsen en el Festival Beethoven250 amb Xavi Torres, un dels músics de jazz més destacats del panorama nacional. Amb motiu d’aquest aniversari, L’Auditori li ha encarregat revisitar algunes de les Sonates en format de trio. A partir d’un gran respecte per l’obra original, Torres portarà aquesta música al seu terreny amb l’exuberància rítmica, la riquesa tímbrica i la profunditat textural que caracteritzen el seu llenguatge.
Dins la temporada Música Antiga, Jordi Savall culminarà juntament amb Le Concert des Nations la interpretació de la integral de les Simfonies de Beethoven oferint-ne una execució amb criteris històrics que contrastarà amb la visió simfònica moderna de la producció beethoveniana a càrrec de l’OBC. També la propera temporada 2020-21 es podrà escoltar l’òpera Fidelio en versió concert, i es comptarà amb la participació especial del Quartet Casals en la temporada de l’OBC.
A les Sampler Sèries es presentaran projectes concebuts entorn de la figura de Beethoven: l’òpera Prisoners of the state de David Lang, basada en el llibret original de Fidelio ‒coencàrrec amb institucions tan rellevants com ara l’Orquestra Filharmònica de Nova York‒ i una obra estrena de l’artista sonora Christine Sun Kim ‒que pateix sordesa de naixement‒ presentada per l’Ensemble Contrechamps, a més de la instal·lació de Leif Inge que es veurà aquest dissabte.
Respecte de la temporada Escenes, les germanes Clara i Ariadna Peya presenten Suite Toc núm. 6, una reflexió sobre l’aïllament que viuen diversos col·lectius, com les persones amb trastorns mentals o amb problemes de sordesa, i la seva percepció de l’art i la realitat.
El Servei Educatiu de L’Auditori també serà present al Festival Beethoven250 amb el concert familiar Zoom, en què participen els alevins de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, amb direcció de Manel Valdivieso i la coreografia i direcció escènica de Cesc Gelabert. Un espectacle amb què Gelabert desafia la tècnica i la imaginació dels joves intèrprets amb músiques de Britten, Stravinsky, Toldrà, Rameau i, és clar, Beethoven, tot fent un zoom sobre els músics, els seus moviments i les seves emocions.
Repensant Beethoven, el Festival Beethoven250 al Museu de la Música
El violinista i professor Jonathan Brown (violinista del Quartet Casals) conduirà Repensant Beethoven, un cicle de tres converses al Museu de la Música amb l’esmentat ballarí i coreògraf Cesc Gelabert, el sommelier Josep Roca i la filòsofa Eulàlia Bosch. Les xerrades posaran en comú aquestes tres personalitats del món de la cultura i la creació amb la figura del compositor alemany. A més, el Museu de la Música prepara l’exposició “Muzio Clementi, the father of the pianoforte”, que recorre la vida i l’obra d’aquest gran músic, imprescindible en la història del piano i també en la seva relació amb Beethoven. Es podrà veure del 13 de febrer al 12 d’abril.
Un Festival accessible
El Festival Beethoven250 ha fet una aposta per dotar de serveis d’accessibilitat la majoria de propostes i adequar-les a les seves característiques artístiques i escèniques. Aquesta idea parteix de la sordesa de Beethoven i de la seva particular percepció de l’art. Durant el Festival s’oferirà subtitulació, llengua de signes i bucle magnètic per a les persones sordes, es realitzaran audiodescripcions i programes en Braille per a les persones cegues i s’ampliaran les zones reservades per a cadires de rodes. En els programes s’utilitzaran criteris de lectura fàcil i pictogrames adients indicaran quins serveis estan disponibles en cada concert.
L’Auditori vol fer un pas més per avançar cap a l’accessibilitat universal i crear un espai de cultura per a tothom. Per aquest motiu està treballant, entre altres projectes, en la creació de dues àrees de descans destinades a persones amb necessitats especials que s’instal·laran als vestíbuls de la Sala 1-Pau Casals i la Sala 2-Oriol Martorell. Aquest projecte ha estat cofinançat al 65% pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través de l’Interreg V-A Espanya, França, Andorra (POCTEFA 2014-2020). L’objectiu de POCTEFA és reforçar la integració econòmica i social de la zona fronterera Espanya-França-Andorra. La seva ajuda es concentra en el desenvolupament d’activitats econòmics, socials i mediambientals transfrontereres a través d’estratègies conjuntes a favor del desenvolupament territorial sostenible.
Podeu veure aquí el programa de mà de la Marató Beethoven.
Podeu veure aquí la programació completa del Festival Beethoven250.