El VII Festival de Música Antiga de Poblet inclourà en aquesta edició un total de vuit activitats en tres dies: divendres 16, dissabte 17 i diumenge 18 d’agost de 2019. D’aquesta manera els assistents tindran la possibilitat de passar tot un cap de setmana intens dedicat a la música, la reflexió, la natura i el patrimoni. La presentació d’aquesta edició, el 29 d’abril passat, va comptar amb l’abat del monestir de Poblet, fra Octavi Vilà; el director artístic del Festival, Jordi Savall, i Valentí Farràs, director del CaixaForum Barcelona en representació de l’Obra Social “la Caixa”, que junt amb la Fundació CIMA col·laboren en l’organització. En aquesta edició, el mestre Savall proposa reflexionar al voltant del concepte Metamorfosi.
L’eix que vertebrarà el Festival seran els tres concerts de les formacions creades per Jordi Savall i que tindran lloc cada vespre a l’Antic Dormitori dels Monjos. Els concerts aniran precedits d’una conferència (a la Sala del Cubar), que proposarà als assistents reflexionar sobre el lligam entre la música que escoltaran i el món actual, tot posant en relleu els ensenyaments que se’n poden desprendre, també, de la història de la música. Finalment, els matins de dissabte i de diumenge dos grups emergents del panorama de la música antiga escollits pel director artístic actuaran a la mateixa Sala del Cubar.
La Capella Reial de Catalunya obrirà aquesta edició amb el concert titulat Stabat Mater. D’acord amb les explicacions de Jordi Savall, “sentirem aquest text en la versió d’alguns dels millors compositors del Renaixement i el Barroc”, com Josquin des Prés, G. P. da Palestrina, L. Rossi, M. A. Charpentier i D. Scarlatti. Aquesta última, per a deu veus solistes, “és una de les més impactants” de totes les que s’han escrit, va assegurar.
El segon concert, dissabte, el protagonitzarà el conjunt de violes d’Hespèrion XXI, que interpretarà les Lachrimae or seaven teares de John Dowland. Recull escrit el 1604, aquesta obra evoca els diferents tipus de llàgrimes que podem vessar: de tristesa, de joia… i també, és clar, commoguts per la bellesa de la música. Per tant, són també diferents metamorfosis sobre un mateix tema. “Les pavanes que s’hi inclouen són obres de gran intensitat i riquesa harmònica fabulosa”, segons Savall, per a qui Scarlatti “domina la modulació, l’harmonia i melodia com cap altre compositor del seu temps.”
El concert de diumenge estarà dedicat íntegrament a El Renaixement musical a Nàpols, i oferirà músiques dels regnes Catalanoaragonès i Espanyol del peróide 1442-1598. Al concert “cobrim tot un segle que mostra la metamorfosi de la manera amb què es reflecteix en la música la condició cultural d’una ciutat que conserva les seves característiques tradicionals i populars, però que també assumeix les diferents tendències dels grans compositors que hi ha a la cort”. “Ens permet entendre per què Nàpols, junt amb Venècia, van ser dues ciutats fonamentals per a la història de la música”, va concloure Savall en la presentació.
El director artístic del Festival va posar en relleu “la dimensió internacional” de les propostes, ja que totes es portaran també, els propers mesos, a escenaris com els dels festivals de Fontfroide, Utrecht i Salzburg.
Pel que fa a les conferències prèvies, divendres 16 d’agost Dolors Bramon establirà un diàleg entre el cristianisme i l’islam amb motiu del concert Stabat Mater, un cant gregorià llatí dedicat a Maria. Bramon és doctora en filologia semítica i en història medieval i professora emèrita d’estudis àrabs i islàmics de la Universitat de Barcelona. Dissabte 17 d’agost el doctor en filosofia i professor d’estètica de la Universitat de Girona, Xavier Antich, reflexionarà sobre el valor de les arts i les humanitats avui, abans del concert amb música de John Dowland. Diumenge 18 d’agost, abans del darrer concert, Stefano Cingolani, historiador medievalista i doctor en filologia romànica, parlarà sobre el regne de Nàpols durant el temps de la Corona d’Aragó, com a introducció a la temàtica del programa.
Pel que fa als concerts matinals, protagonitzats per grups emergents, aquest any seran a càrrec d’Hirundo Maris i Euskal Barrokensemble. El primer, dissabte, proposarà el programa La rosa dels vents, amb cançons de mars i oceans, de mariners i viatgers a través dels països i els segles. El segon, sota la direcció d’Enrike Solinís, presentarà Early standards, un catàleg de danses barroques per a guitarra.
D’altra banda, aquest any el monestir de Poblet oferirà dues novetats rellevants en la seva oferta cultural. Per un costat, la culminació de la reforma integral del Museu de Poblet, després d’anys de romandre tancat, mitjançant la col·lecció d’art del monestir, amb algunes peces valuoses i úniques. I per l’altre costat, l’obertura del nou Centre de Visitants, un espai audiovisual immersiu que ajudarà les persones que arribin a Poblet a conèixer el com i per què l’orde del Císter va fundar aquest centre espiritual i cultural. D’aquesta manera es complementa la visita turística al monestir.
Imatge destacada: els concerts del Festival de Música Antiga de Poblet tenen lloc a l’Antic Dormitori dels Monjos del monestir de Poblet.
Prego informin sobre el preu d’aquest interessant festival de música i de com comprar les entrades.
Salutacions cordials.
Isabel
Pot trobar els detalls que demana, així com comprar les entrades, en aquest enllaç https://www.fundaciocima.org/activitats/ambit-social/festival-poblet/