Després de l’edició reduïda de l’any passat, la cita empordanesa emprèn el retorn a la normalitat del 16 de juliol a l’1 d’agost amb un cartell que inclou sis de les millors veus líriques del moment.
El ballet encetarà aquesta trenta-cinquena edició amb la primera reprogramació en la història del Festival d’un espectacle ja presentat: el Ballet Béjart de Lausana hi tornarà a oferir Ballet for life o Le presbytère, estrenat el 2010 al mateix escenari. Serà els dies 16 i 17 de juliol, abans que arribin a Peralada el Ballet de Barcelona –que el dia 22 hi representarà Perspectives– i els protagonistes de la gala Ballet under the stars del dia 23 –entre ells, la guanyadora del primer Carmen Mateu Young Artist European Award, Maria Khoreva.
En el terreny de la lírica, el de més tradició del Festival, el primer cantant a actuar serà el tenor Benjamin Bernheim, una jove veu de culte sobretot a França, que debutarà a Catalunya amb un concert a l’església del Carme, espai que sol acollir aquest tipus de presentacions al festival empordanès.
Aquell mateix vespre tornarà a Peralada un artista molt més conegut, tant pel públic com per l’organització: Rufus Wainwright hi presentarà Ah! Live again, unfollow the rules solo, un espectacle ja programat abans de la pandèmia i recuperat en aquesta edició.
L’autèntica aposta de Peralada, però, arribarà la nit del 25 de juliol, amb una producció en versió de concert de Tosca de Puccini i un repartiment que reuneix tres de les millors veus del moment per afrontar aquesta partitura: la soprano Sondra Radvanovsky, el tenor Jonas Kaufmann i el baríton Carlos Álvarez. Nicola Luisotti en serà el director, mentre que el Teatro Real de Madrid hi aportarà la seva companyia.
Ben diferent serà l’espectacle que, quatre dies més tard, pretén acostar l’òpera al públic jove: un recital titulat Opera followers creat per Albert Estany amb els joves cantants Olga Syniakova i Manuel Fuentes –guanyadors del Premi Extraordinari Festival Castell de Peralada al Concurs Tenor Viñas 2020 i 2021– i en què participarà també un youtuber.
El format convencional tornarà l’endemà dia 30 amb Orlando de Händel, amb Xavier Sabata, Sabina Puértolas, José Antonio López, Marie Lys i Eve-Maud Hubeaux, dirigits per Dani Espasa al capdavant de Vespres d’Arnadí i amb Rafael Villalobos en el terreny escènic.
A la recta final, dues veus més coincidiran el dia 31: d’una banda, Sílvia Pérez Cruz –que hi presentarà el seu darrer treball, Farsa (género imposible)– i l’esperada soprano Lise Davidsen, que hi oferirà un recital d’òpera i cançó.
Händel reapareixerà encara l’últim dia del Festival –i el primer d’agost– amb William Christie i Les Arts Florissants, que recuperaran la cantata Aminta e Fillide programada ja abans de la pandèmia, mentre que l’encarregat de tancar oficialment la cita serà el tenor mexicà Javier Camarena, en un concert solidari en benefici de la lluita contra l’Alzheimer en què estarà acompanyat per l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu i dirigit per Guillermo García Calvo.
L’oferta es completa amb una nova edició del Campus Peralada –que girarà a l’entorn de la dansa–, així com una exposició del fotògraf Jordi Bernadó –autor del cartell del Festival– i la presentació del llibre L’òpera cuina.
El Festival oferirà unes 700 places –el 70% d’una gran platea de mil butaques, sense llotges ni la graderia habituals– i s’hi estrenen dos espais nous: el Mirador i els Jardins del Castell.
Amb un pressupost excepcional de 2,7 milions d’euros en què es preveu la disminució de l’ingrés per taquillatge, Peralada vol exercir amb responsabilitat el lideratge en el retorn progressiu a la normalitat i, tot i que aposta clarament per la presencialitat, hi haurà col·laboracions amb plataformes audiovisuals per fer arribar alguns dels espectacles a un major nombre d’espectadors.