Subscriu-te
,

El Festival Mixtur s’expandeix en la seva sisena edició a la Fabra i Coats

El grup Vertixe Sonora Ensemble en l’anterior edició del Mixtur. © Gerard Moret
El grup Vertixe Sonora Ensemble en l’anterior edició del Mixtur. © Gerard Moret

El Festival Mixtur encara la sisena edició amb una extensió de la durada, que serà de deu dies, entre el 30 de març i el 9 d’abril, i un rècord de participació en les diverses convocatòries pel que fa a obres, encàrrecs i grups instrumentals presentats: prop de 700 sol·licituds, de les quals enguany s’han escollit 15 participants.

El Festival Mixtur, dedicat a les músiques de recerca i a la creació interdisciplinària, considerat proposta d’interès cultural per la Generalitat de Catalunya, es consolida com una de les iniciatives pioneres i de més rellevància a tot l’Estat espanyol en l’àmbit de la música actual i la recerca, i punt de trobada indiscutible per a tots aquells que s’interessen per l’exploració del fenomen sonor.

Plural Ensemble
Plural Ensemble

Enguany el Festival ha convidat formacions de renom internacional, com Plural Ensemble, Quatour Diotima, Ensemble Drama!, Quartetto Maurice, Kommas Ensemble i Neue Vocalsolisten Stuttgart, que oferiran obres de compositors tan diversos com Hèctor Parra, Friedrich Haas, Giacinto Scelsi, Oriol Saladrigues, Gérard Grisey, Raquel García-Tomás, Guinjoan i Miquel Bernat, entre d’altres. Ramon Humet, Abel Paúl –Premi de Composició SGAE-CNDM 2016–, Eduard Resina i Fernando Villanueva són els compositors que han rebut un encàrrec del Festival per a aquesta edició.

Quartetto Maurice
Quartetto Maurice

Amb tot, una de les característiques primordials és que el Festival acull diversitat d’estils musicals de la sovint etiquetada com a música “contemporània”, tot programant tant obres d’inicis del segle XX (Arnold Schönberg) com obres de nova creació que tot just s’hi estrenen, siguin acústiques o siguin electròniques. Tanmateix, al marge de l’etiqueta “contemporània”, sovint equívoca, l’objectiu principal del Festival Mixtur és oferir un escenari ampli, divers i heterogeni del panorama musical experimental, en què la interdisciplinarietat és, a més, un valor afegit, tal com defensen els organitzadors, Oriol Saladrigues i Oliver Rappoport.

L’escenari principal és la fàbrica de creació Fabra i Coats, escenari des dels inicis d’aquesta proposta (l’any 2012), i que malgrat no buscar la massificació de què avui dia pot fer gala una proposta com el Sónar, hi té més d’un punt en comú. El Festival Mixtur és una crida a tot aquell públic obert i àvid de conèixer noves propostes musicals i acústiques, els interessats en la tecnologia com a vehicle per tractar el so i els amants de la interdisciplinarietat, gairebé una disciplina en si mateixa dins de l’interconnectat món cultural i artístic dels nostres dies.

Instal·lació Sense boxes
Instal·lació Sense boxes

El Festival Mixtur és molt més que un cicle de concerts i enguany acull també un seguit d’instal·lacions sonores que es podran visitar a la Fabra i Coats-Fàbrica de Creació durant les dates del Festival: Cants de calderes de José Manuel Berenguer i alumnes del Màster en Art Sonor de la Universitat de Barcelona, Música de cocodrilos de Jordi Espuny, Sofía Scheps, Santiago Doljanin, Karla Rodríguez i Albert Tarrats i Sense boxes de Heather Frasch, seleccionada a la Convocatòria Mixtur 2017.

Considerada una de les principals senyes d’identitat del Festival, la convocatòria Mixtur ha rebut enguany 661 sol·licituds en les diverses categories, que inclouen obres instrumentals o mixtes, electroacústiques, audiovisuals, instal·lacions sonores i, com a novetat, enguany s’ha inclòs una categoria de solistes i grups instrumentals especialitzats en interpretació de música contemporània i en improvisació lliure. L’èxit de la proposta ha desbordat totes les previsions, fet que ha obligat els organitzadors a espaiar la convocatòria a cada dos anys, per tal de poder donar viabilitat a la quantitat de propostes interessants presentades, algunes de les quals es podran veure a l’edició 2018. Víctor Ibarra i Ashkan Behzadi seran els compositors que estrenaran una obra encàrrec en el marc d’aquesta edició del Festival, mentre que compositors com Giulio Colangelo, Javier Quislant, Rita Torres, Marc Evans i Rocío Cano, entre d’altres, veuran les seves obres interpretades al llarg del Festival.

Quatour Diotima
Quatour Diotima

Tallers de composició i experimentació sonora (professorat integrat per Pierluigi Billone, Christophe Havel, Wolfgang Heineger, Fabián Panisello, Hèctor Parra i Rodrigol Sigal), d’interpretació (Harry Sparnay en clarinet baix, percussió amb Miquel Bernat, piano amb Jean-Pierre Dupuy i saxo amb Marie-Bernadette Charrier), direcció amb Fabián Panisello, improvisació amb Barry Guy i conferències i masterclasses completen un festival multidisciplinari que convertirà Barcelona durant deu dies en capital de l’experimentació sonora i que rep el suport de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, que cedeix la Fabra i Coats, i el Goethe Institut com a patrocinador. L’entrada de dia a totes les activitats i concerts com a oient és de 10 euros, mentre que l’abonament a tot el Festival és de 40 euros.

Més informació a www.mixturbcn.com.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter