Després d’haver hagut de suspendre la celebració de l’aniversari rodó el 2020 a causa de la pandèmia, del 10 al 22 de juliol tindran lloc els nou concerts i activitats que integren la quarantena edició del festival vendrellenc.
D’aquesta manera l’esdeveniment recordarà diversos fet personals i professionals de la vida de Casals en relació amb el Nou Món dels quals també s’escauen aniversaris: els 120 anys de la primera gira pels Estats Units, el seixantè aniversari del concert a la Casa Blanca i el cinquantenari del discurs a les Nacions Unides –on va rebre la Medalla de la Pau i se li va estrenar l’himne de l’organització.
El Festival arrencarà amb un concert del pianista Javier Perianes que recordarà la mort de Granados amb obres del compositor lleidatà, a més de Beethoven, Chopin i Liszt. Altres concerts destacats seran el de la soprano Sara Blanch –amb un programa Mozart, Rossini, Bellini, Gounod i Delibes–, el de l’organista Bernard Foccroulle –gran admirador de Casals, que ja va participar al Festival fa dos anys–, el del violoncel·lista Santiago Cañón-Valencia i Naoko Sonoda al piano –que interpretaran Sonates de Beethoven, Ginastera i Rakhmàninov– i el trio format per Daishin Kashimoto (violí), Claudio Bohórquez (violoncel) i Eric Le Sage (piano), que rememoraran el mític concert a la Casa Blanca amb obres de Couperin, Schumann i Mendelssohn.
Culminaran el Festival els dos concerts de l’anomenat projecte Marlboro, en al·lusió a la presència de Casals com a docent els últims anys de la seva vida –del 1960 al 1973– en aquella cita americana. Fins a dotze joves músics –set d’ells, catalans– i cinc de llarga carrera, capitanejats per Jonathan Brown i Erica Wise, treballaran aquest doble programa durant una setmana.
D’altra banda, el Festival ha volgut convidar expressament artistes sud-americans i japonesos per visibilitzar la relació de Casals amb aquests països. Finalment, també tindran lloc dues projeccions especials: una amb fragments dels concerts i discursos de Casals a les Nacions Unides i una altra amb imatges d’ell mateix dirigint un concert amb obres de Beethoven, Brahms i Haydn.
L’organització del Festival, convençuda del potencial de creixement d’aquesta cita tal com ho manifesta l’evolució positiva de diversos indicadors –assistència, crítica, audiència dels concerts enregistrats– dels últims anys, aposta per una nova edició amb totes les mesures de seguretat, aforament dels espais al 50% i sense increment en el preu de les entrades.