Després de les vacances d’estiu el Gran Teatre del Liceu comença temporada aquest proper diumenge, 14 de setembre, inusualment d’hora en comparació amb les darreres, i ho fa amb el retorn a l’escenari liceista d’una de les òperes més populars del gènere, Il barbiere di Siviglia de Gioacchino Rossini, que feia molt de temps que no es representava a l’escenari de La Rambla, concretament 23 anys (disset si tenim en compte que es va representar en temporada al Victòria quan el Teatre estava en plena reconstrucció).
La producció que es podrà veure al Liceu és un nou “clàssic” del gènere teatral català, de la companyia Comediants, dirigida per Joan Font, que va crear aquesta producció per als teatres d’òpera de Houston i Bordeus, i les companyies d’Austràlia i el Canadà. Es tracta d’una revisió clàssica però amb els elements propis de l’estètica de Comediants –creadors, entre d’altres, de les exitoses produccions de La flauta màgica de Mozart i La Cenerentola de Rossini–, que busquen ressaltar els elements més tòpics d’una època marcada per l’evolució de la societat, amb el sorgiment d’una nova burgesia que contrastava amb les antigues formes socials. Hi ha, doncs, personatges tòpics com el Doctor Bartolo (aquí interpretat per Carlos Chausson), que representa l’arquetip del vell avar i ambiciós que, tot i ser tutor de la jove Rosina, la vol per quedar-se amb ella i el seu dot, que contrasten amb el personatge principal, Figaro, el barber de Sevilla, que representa el prototipus d’home nou que sap resoldre qualsevol problema i està al dia de totes les novetats que passen a la ciutat.
Així, mentre que Joan Font ha intentat ressaltar alguns elements que expliquen les característiques arquetípiques dels personatges –com la clau, en el cas del Doctor Bartolo, amb què pot tancar i obrir portes de casa seva com li plau i, per tant, controlar tot el que hi passa a dins–, Giuseppe Finzi, el director d’orquestra que dirigeix musicalment aquesta producció, en destaca a nivell musical l’ús del clavecí per als recitatius dels personatges que representen un arquetip antiquat –com el Doctor Bartolo o Don Basilio– i l’ús del pianoforte –instrument modern a l’època de Rossini– per als recitatius dels personatges que representen una idea nova de la societat, com Rosina o Figaro. L’elenc vocal està format per joves talents de la lírica actual, com el tenor argentí Juan Francisco Gatell (comte d’Almaviva), Annalisa Stroppa (Rosina) o Mario Cassi (Figaro), que tot i això ja han representat aquesta òpera en diverses ocasions arreu del món. El veterà baix fincat a Barcelona, Carlos Chausson, serà l’encarregat d’encarnar el Doctor Bartolo, mentre que Don Basilio serà el baix canadenc John Relyea. En el repartiment alternatiu participaran les veus de Bogdan Mihai, José Fardilha, Ketevan Kemoklidze, Lionel Lhote i Dmitry Ulyanov, mentre que els papers secundaris de Fiorello i Berta recauen en les veus de Manel Esteve i Marisa Martins, respectivament.
Les funcions tindran lloc entre el 14 i el 25 de setembre i hi participaran les forces estables del Teatre, Orquestra i Cor titulars, aquest darrer en la primera producció dirigida pel nou director del Cor, Peter Burian.
El Gran Teatre del Liceu comença el curs amb moltes energies i idees noves per donar a conèixer la programació i el seu potencial com a teatre. A més d’haver ideat promocions en sectors deslocalitzats de l’entorn operístic, però vinculats temàticament amb cada títol –en aquest cas s’han establert contactes amb diverses barberies i restaurants italians certificats per la Cambra de Comerç Italiana–, es reprèn l’exitosa proposta del “seient secret”, que permet adquirir una entrada per a una funció d’Il barbiere di Siviglia per 25 euros sense seient assignat fins al mateix dia de la funció, i que facilita l’obtenció de manera aleatòria d’entrades a llocs valorats per un mínim de 40 euros i fins a les entrades més cares, les situades a platea.
Així mateix, la setmana passada el Gran Teatre del Liceu va donar a conèixer algunes de les activitats que es portaran a terme al llarg d’aquesta temporada, en què se celebra el quinzè aniversari de la inauguració del nou Liceu. El proper 15 de setembre el Liceu acollirà la gala “Catalunya aixeca el teló”, en la qual els teatres privats de Catalunya presenten la seva temporada. El 24 de setembre, festivitat de la Mercè –patrona de Barcelona–, l’Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu –dirigits pel seu titular, Josep Pons– oferiran un concert a l’avinguda de la Catedral de Barcelona, gratuït i obert a tota la ciutadania, per donar la benvinguda a la temporada cultural a Barcelona.
El proper 14 d’octubre tindrà lloc la inauguració oficial de la temporada 2014-15 amb l’estrena de La Traviata de Verdi, en producció de David McVicar –creador de l’exitosa Agrippina de la temporada passada– i amb motiu de la qual s’editarà un programa de mà especial. Al novembre, el dia 2, el Cor del Liceu oferirà un concert a la basílica de Santa Maria del Pi com a agraïment a Ciutat Vella pels cinc anys que aquest barri va patir les molèsties de la reconstrucció del teatre de La Rambla, els ingressos del qual aniran destinats a la reconstrucció del Teatret infantil i juvenil que hi ha vinculat a la basílica. L’any 1963 el Liceu s’havia vinculat econòmicament en el disseny i la construcció d’aquesta instal·lació situada al pati interior de l’església. Un local ara en situació deficient que acull molts infants del barri, que hi troben una forma de desenvolupament de caràcter vital i humà.
Finalment, el proper 19 d’abril de 2015 el Gran Teatre del Liceu ha programat una gala lírica que amb el lema “Nous valors, noves veus” acollirà alguns dels cantants emergents de la lírica del nostre país, en un programa que idearà la nova directora artística, Christina Scheppelmann.
En aquesta línia, també s’ha anunciat que l’assistent de la directora artística del Liceu, en substitució del fins ara assistent, l’holandès Ivan van Kalmthout, és la jove Letícia Martín, que ja s’ha incorporat al càrrec.
Altres novetats presentades pel Gran Teatre del Liceu inclouen noves eines de difusió de la programació i de les seves instal·lacions, com són la renovació dels programes de mà, que es podran veure a partir de l’estrena d’Il barbiere di Siviglia, la renovació del «Full Informatiu», que ha estat substituït per una nova revista bimestral, «Obertura», destinada als abonats i a tots aquells que vulguin adquirir-la a les taquilles del Teatre i en punts de venda associats. A més, enguany el Gran Teatre del Liceu s’ha vinculat a l’associació Amics del Liceu en la difusió del seu tradicional Llibre de temporada, que enguany assoleix la 23a edició, dirigit per Maria Gorgues i amb les il·lustracions de Marcos Palazzi. Aquest llibre, dirigit a un sector d’aficionats més expert en matèria operística, conté articles d’erudits i personatges vinculats al món de l’òpera que donen diverses perspectives per acostar-se a cadascun dels títols programats pel Liceu.