Subscriu-te

El Palau de la Música acollirà sis concerts amb obres de Raquel García-Tomás, compositora convidada de la temporada

Dimarts vinent, 8 d’octubre (Petit Palau, 19.30 h) s’inicia oficialment la residència artística de la compositora convidada d’aquesta temporada al Palau, Raquel García-Tomás, en el concert Dues veus humanes. S’hi interpretarà la seva obra Per precaució, juntament amb La voix humaine, composició de Francis Poulenc sobre llibret de Jean Cocteau, en un viatge líric a través del temps amb mirada femenina.

La vetllada, que inaugurarà el cicle Palau Fronteres, serà el primer dels sis concerts, al llarg de la temporada, que permetrà escoltar obra de García-Tomás al Palau, tot oferint tres estrenes (dues d’absolutes), entre les quals dues són encàrrecs impulsats pel Palau de la Música.

Per precaució, el 8 d’octubre (Petit Palau, 19.30 h)

El concert titulat Dues veus humanes s’iniciarà amb el monòleg operístic de García-Tomás Per precaució (estrenat l’any 2020), amb llibret de Victoria Szpunberg, en què la soprano Dolors Aldea posarà veu a una dona que, en el tram final de la seva vida, es resisteix a ser treta de casa seva fent un al·legat a la seva llibertat i capacitat de decidir el seu propi destí, i reivindicant així l’autonomia i el dret de decidir com han de ser els seus darrers dies. El concert comptarà amb José Antonio Domené a l’arpa, en una producció d’Òpera de Butxaca i Nova Creació i el Gran Teatre del Liceu, amb direcció escènica de Marc Rosich.

Connectant amb els pensaments de la protagonista, l’obra següent, La voix humaine de Francis Poulenc, trasllada l’oient al dilema amorós d’una dona en plena joventut, encarnada per la soprano Mercedes Gancedo, en una tragèdia lírica en què l’acompanya el prestigiós pianista Julius Drake. Produïda per VDA Productions i la Fundació Victoria de los Ángeles, Marc Busquets n’és el director escènic. 

Ceci n’est pas une valse, el 8 de febrer (Sala de Concerts, 18.30 h)

El segon concert amb obra de García-Tomás serà el 8 de febrer amb Cecin’est pas une valse, un encàrrec del Palau de la Música Catalana, Orquestra Simfònica del Vallès, Real Filharmonía de Galícia i Fundació Catalunya La Pedrera. Suposarà l’estrena a Catalunya després de l’estrena absoluta aquesta tardor a l’Auditorio de Galícia. El concert, del cicle Simfònics al Palau, serà interpretat per l’Orquestra Simfònica del Vallès dirigida per Isabel Rubio, actual titular de la Jove Orquestra de les Comarques Gironines (JOCG). El programa també inclourà una obra de la jove i reconeguda compositora Florence Anna Maunders, Badder Gyrations, i una selecció de ballets de Txaikovski: La bella dorment, El llac dels cignes i El trencanous. 

[…] e sento nel partire un vivace morire […], el 10 d’abril (Sala de Concerts, 19 h) 

La primera estrena absoluta de García-Tomás arribarà al cicle Tardes al Palau, el 10 d’abril. Es tracta de l’obra […] e sento nel partire un vivace morire […] , encàrrec de la Camerata Penedès amb l’ajuda de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural mitjançant una beca per a la recerca i la innovació, que interpretarà la mateixa formació sota la direcció de la concertino i directora Lorenza Borrani. L’obra, per a orquestra de cordes, s’inspira en el madrigal Ah, dolente partita (1603) del Quart llibre de Madrigals de Claudio Monteverdi, compositor que ja va inspirar anys enrere una altra obra de García-Tomás, […] così mostraste a lei i vivi ardori miei […], amb la qual va obrir una línia de recerca que la beca ha permès a la compositora de seguir aprofundintEl programa també inclou Beethoven, amb la Simfonia núm. 5, en Do menor, op. 67.

Bach, Monteverdi i tres obres de García-Tomás, el 7 de maig (Petit Palau, 19.30 h)

Una altra bona ocasió per conèixer l’obra de la compositora convidada arribarà el 7 de maig al concert del cicle Palau Fronteres. La formació vocal de música antiga O Vos Omnes (Xavier Pastrana, director) actuarà amb el Cosmos Quartet (Helena Satué i Bernat Prat, violins; Lara Fernández, viola; Oriol Prat, violoncel) i Noelia Rodiles, piano, en un concert on es podran sentir fins a tres obres de Raquel García-Tomás combinades amb d’altres de Bach i Monteverdi, autors que li van servir d’inspiració. Concretament, s’hi podrà sentir My old gramophone #2 de García-Tomás i Allemande. Suite francesa núm. 2 de Bach, obra en què es va inspirar; i Suite of myself en versió de cambra, de la compositora barcelonina, juntament amb Invenció a tres veus, núm. 11 en Sol menor, BWV 797 de Bach, igualment com a inspiració. A més, s’hi interpretarà el madrigal de Claudio Monteverdi Sfogava con le stelle. Il Quarto libro de Madrigali a cinque voci, a partir del qual la barcelonina va crear […] così mostraste a lei i vivi ardori miei […].

Estrena absoluta amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, l’11 de maig (Petit Palau, 12 h) 

La segona estrena absoluta de Raquel García-Tomás arribarà l’11 de maig, gràcies al coencàrrec del Palau de la Música Catalana i el Kings Place, que interpretarà el Cor de Cambra del Palau (Xavier Puig, director), dirigit per Júlia Sesé i amb el violoncel·lista Nicolas Altstaedt, un dels més sol·licitats i versàtils del panorama musical actual. També s’hi interpretarà una composició del noruec Knut Nystedt, Stabat Mater, op. 111, per a cor mixt i violoncel i la Suite per a violoncel sol núm. 5, en Do menor, BWV 1011 de Johann Sebastian Bach. El concert forma part de dos cicles, Palau Fronteres i La Casa dels Cants. 

Raquel García-Tomás i Steve Reich, el 12 de juny (19.30 h, Petit Palau)

La temporada finalitzarà amb un autèntic recital dels dos compositors convidats, Raquel García-Tomás i el novaiorquès Steve Reich, en un concert en què actuarà Frames Percussion, formació que inicia residència artística aquesta temporada al Palau, acompanyats de la pianista Lluïsa Espigolé i la saxofonista Helena Otero Correa. S’hi interpretaran tres obres de García-Tomás: Shadja, per a marimba i vibràfon; el duo de percussió, saxòfon, electrònica i vídeo Pictures of the floating world, Tangible, per a piano, electrònica i vídeo. De Steve Reich s’hi inclouran Music for pieces of wood, Nagoya marimba Proverb, per a tres sopranos, dos tenors, dos vibràfons i dos orgues electrònics. Aquest concert inaugurarà així mateix el Festival Sónar de Barcelona, que col·labora en la proposta.  

Sobre Raquel García-Tomás

Nascuda a Barcelona (1984), ha esdevingut una compositora imprescindible al panorama musical nacional. Amb la il·lusió de contribuir a la seva projecció creixent, el Palau de la Música Catalana l’ha triada com a compositora convidada de la temporada per donar al públic la possibilitat de conèixer un ampli ventall del seu catàleg i li encarregat tres obres per oferir al Palau, en què dues seran estrenes absolutes. 

L’any 2020 va rebre el Premi Nacional de Música en la modalitat de composició atorgat pel Ministeri de Cultura del govern espanyol, el 2023 va estrenar al Gran Teatre del Liceu l’òpera Alexina B., finançada amb una Beca Leonardo de la Fundación BBVA, fites que van situar-la a l’Olimp dels compositors il·lustres que han recollit èxits incontestables, a més d’esdevenir la segona dona a la història del Liceu a estrenar-hi una òpera. Recentment ha estat guardonada amb el Premi Nacional de Cultura 2024, que atorga el Consell Nacional de la Cultura i les Arts (CoNCA). 

Formada a Barcelona, a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), i doctorada pel Royal College of Music de Londres, García-Tomás és, sens dubte, una compositora que destaca per la singularitat d’estil i una veritable veu artística particular. La versatilitat creativa, així com la capacitat que posseeix per integrar tècniques, estils i influències amb genuïnitat i en el marc de la interdisciplinarietat, juntament amb la fluïdesa, intuïció i sensibilitat de la seva música, sempre posada al servei de l’expressió, permetran a l’oient descobrir una veu única de casa nostra.

Descarregar PDF

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Twitter feed is not available at the moment.
Segueix-nos a Twitter