Aquest dijous 18 de gener (20 h), tindrà lloc el concert “Sons per a imatges, imatges per a sons”, una sessió única i irrepetible amb l’organista Juan de la Rubia i l’artista visual Eugènia Balcells. Es tracta d’un concert que han concebut conjuntament i en què diverses partitures visuals de Balcells creades durant els anys vuitanta seran interpretades per De la Rubia amb l’orgue Walcker del Palau.
Juan de la Rubia improvisarà sobre partitures visuals d’Eugènia Balcells mentre es projecten en pantalla sobre l’escenari; concretament, Xerox music (1981), que fa servir la vibració suggerida per la imatge fotocopiada d’un pentagrama en sèrie al llarg de 99 variacions; Clear music (1981), una partitura llibre d’11 pàgines de plàstic transparent que conté objectes translúcids de diferents formes que es mouen lliurement en relació amb les línies del pentagrama; Flight (1981), un poètic vídeo-partitura musical que consisteix en l’observació d’un vol de coloms a través de les línies del pentagrama, i Roda de color (2009), que mostra el món en agitació permanent i multiplicat en un conjunt d’esquerdes que remeten a les escletxes emprades en experiments d’espectroscòpia atòmica.
També es presentarà Mirall de miralls-flors (2023), nova creació d’Eugènia Balcells, inspirada en la Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582 de J. S. Bach, a proposta de Juan de la Rubia, i que l’organista interpretarà mentre es projecta com a homenatge a l’arquitecte del Palau, Lluís Domènech i Montaner. El programa es clourà amb la improvisació sobre Freqüències (2009), que després de la projecció a l’escenari del Palau es podrà continuar experimentant físicament a l’exposició exhibida a la Sala Lluís Millet.
La Sala Lluís Millet acull l’exposició “La llum dels elements”, una instal·lació audiovisual original de l’artista visual Eugènia Balcells
Aquest dimarts, 16 de gener (18.30 h), s’inaugurarà l’exposició “La llum dels elements” d’Eugènia Balcells, artista visual convidada del Palau de la Música aquesta temporada. Es tracta d’una instal·lació audiovisual original per a la Sala Lluís Millet que parla de la creació com una dansa energètica que es manifesta a través de llums i colors, tot aprofitant les condicions úniques de l’espai i de la llum natural que hi entra al llarg del dia a través de la seva vidriera i balustrada de columnes modernistes. La instal·lació es basa en dos temps de visualització en contrast: el dia i la nit. Durant el dia es podrà contemplar només el mural Homenatge als elements, que recull la traducció lumínica de cada element de la taula periòdica dels elements de Mendeléiev, mentre que durant la nit es veurà l’obra Freqüències, amb les freqüències resultants que cada element emet en contacte amb la llum, en una videoprojecció de caràcter immersiu. L’exposició es podrà visitar fins al 31 de març (accés amb entrada de concert o de visita guiada).
Al mural Homenatge als elements s’han reunit dues icones de la física i de la química en una única imatge per primera vegada: els espectres d’emissió dels elements i la taula periòdica dels elements; l’obra reconeix el caràcter simbòlic de la taula periòdica afegint-hi la signatura de llum de cada element a la seva descripció química. Homenatge als elements celebra simultàniament el poder intrínsec de la llum i el tresor inestimable del coneixement humà, tot donant a cada imatge el caràcter simbòlic de la unitat en la diversitat i oferint als espectadors una experiència estètica que els aproxima a la comprensió actual de la realitat seguint una tradició ben establerta en la Història de l’Art.
Freqüències és una obra de videoart creada a partir dels espectres lluminosos dels elements que a la Sala Lluís Millet s’oferirà de forma inèdita en una superposició entrellaçada a les parets de la sala i al terra, per crear un teixit de llum que permetrà a les persones submergir-se en aquesta dansa de llums i ser part de l’obra d’una forma immersiva. Es tracta d’una projecció contínua en la qual les empremtes lluminoses que emet cadascun dels elements es combinen les unes amb les altres, fet que permet a cada persona experimentar de primera mà la vibració atòmica de la matèria, tocar les línies espectrals i caminar entre aquestes observant-ne les particions entre si i detectar així els més subtils estats quàntics. Una acció de tints poètics que porten a afirmar que la llum és la veu de la matèria.