Aquest cap de setmana passat va tenir lloc el I Congrés de Pedagogia Musical a Catalunya, organitzat per l’Associació de Conservatoris de Catalunya, amb el suport i la col·laboració del Servei d’Ordenació dels Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament de la Generalitat. Una iniciativa que ha esdevingut una nova plataforma de comunicació i intercanvi d’experiències relacionades amb l’ensenyament de la música. Aquesta primera edició, que va tenir lloc al Conservatori Municipal de Música de Barcelona els dies 9 i 10 de març de 2018, va focalitzar l’atenció en els “Nous reptes en l’ensenyament i l’educació musical” oferint un espai als professionals del sector de l’educació musical a Catalunya per mostrar les seves innovacions metodològiques, experiències d’aula, treballs de cooperació i investigacions.
El Congrés va registrar un èxit absolut de convocatòria, amb les 350 places disponibles cobertes. Aquest gran interès impulsa la voluntat de continuïtat un cop va quedar palès que el sector reclama nous punts de contacte i intercanvi d’experiències. Les jornades van ser liderades per 50 ponents professionals del sector musical, que van explicar les seves experiències i van debatre sobre l’estat del sector, tot aportant propostes de millora a la resta de participants.
Entre els diversos ponents, hi van participar el pianista, compositor i pedagog Manel Camp, en la taula rodona “La creativitat i la improvisació”, al costat del professor de l’ESMUC Albert Gumí i el compositor, teòric i pianista Benjamin Davis. La doctora en filosofia per la Universitat de Barcelona Begoña Roman va impartir la conferència “L’ètica de la responsabilitat en l’educació” i el comunicador Pau Font va presentar la ponència “ComunicAcció”, sobre una educació de qualitat. Entre altres conferències i ponències, també cal destacar “Com influeix positivament la música en el cervell”, del doctor en biologia David Bueno, i la participació d’Olga Adroher, del Departament d’Ensenyament, que va parlar sobre el Servei d’Ordenació d’Ensenyaments de Règim Especial, i de Maria Andreu Duran, que va fer-ho sobre l’educació musical integrada i l’assoliment de les competències bàsiques.
Una de les finalitats del Congrés era posar a l’abast de tots els assistents les bones pràctiques que duen a terme els professionals del sector tant en conservatoris, escoles de música i centres d’ensenyament general, com també fer prendre consciència de la repercussió que té l’estudi de la música en la societat actual i com actua de motor per contribuir a millorar-la. Els conservatoris i centres professionals de música són els únics centres educatius de Catalunya que –juntament amb el centre integrat IEA Oriol Martorell– preparen els estudiants de música mitjançat uns estudis reglats per a l’accés als ensenyaments superiors, i són també els únics centres de Catalunya que poden atorgar el títol professional de música. Actualment Catalunya té 27 conservatoris i centres professionals, 25 dels quals són membres de l’Associació Catalana de Conservatoris de Catalunya, amb una estreta relació amb les escoles de música i centres superiors de música del país; així com amb el Departament d’Ensenyament, a través del qual es reuneixen regularment en diverses comissions de treball. Per a més informació: www.conservatoris.cat/