Considerat com un dels deu millors cors del món per la prestigiosa revista anglesa «Gramophone», el RIAS Kammerchor ofereix avui dilluns, 11 de març, a les 20.30 h al Palau de la Música Catalana la integral dels Motets de Johann Sebastian Bach.
El concert, dirigit pel titular del cor, Hans-Christoph Rademann, i amb la participació orquestral del Concerto Köln, forma part del Cicle Coral Orfeó Català i també de la programació del 35è Festival de Música Antiga de Barcelona.
Els Motets de Bach, un corpus d’obres molt reduït en comparació amb la resta de la producció coral –com per exemple, les cantates– del Kantor de Leipzig, són autèntiques joies corals i demanen una formació versàtil, flexible, empastada, sensible i, per sobre de tot, amb una tècnica formidable. Aquests són precisament els trets que caracteritzen la formació coral fundada a Berlín l’any 1948 com a cor de la Ràdio del Sector Americà i que des d’aleshores ha estat reclamada per directors com ara Ferenc Fricsay, Karl Böhm, Lorin Maazel, Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Nikolaus Harnoncourt, Frans Brüggen i John Eliot Gardiner, entre d’altres.
Aquest cor de referència internacional ha estrenat importants obres, de compositors com ara Paul Hindemith, Mauricio Kagel, Pierre Boulez, Hans Werner Henze, Aribert Reimann o Wolfgang Rihm.
Segons Xavier Chavarria, autor de les notes del programa de mà d’aquest concert: “Bach va compondre tots els seus motets entre el 1723 i el 1735, quan ja vivia a Leipzig i ocupava el càrrec de mestre de capella de l’església de Sant Tomàs (coetanis, per tant, de les Passions). Entre les seves obligacions en el càrrec de Kantor mai no va figurar la composició de motets, i per tant aquestes peces van ser escrites ocasionalment, per encàrrec, destinades a cerimònies funeràries, exèquies commemoratives o festes esporàdiques, i probablement en un breu lapse de temps, normalment tres o quatre dies”, i afegeix també que “malgrat tot, tant pel que fa a la concepció formal com a l’esperit, en aquests Motets Bach arriba a una cota de bellesa, perfecció i profunditat que mai abans no s’havia assolit en aquest gènere”.
La formació torna així novament al Palau després de la seva participació en la memorable versió de La flauta màgica de Mozart a càrrec de René Jacobs. Una cita, la d’aquest dilluns, que vol reforçar la missió del Cicle Coral Orfeó Català, que és desvetllar l’interès del públic envers el cant coral oferint una representació de cors del país i de fora, a més de l’Orfeó Català i els cors de l’Escola Coral de l’Orfeó, amb la garantia de la qualitat.