Entre el 4 i el 16 de febrer, amb el lema “Llibertat. Entre el caos i l’ordre”, el segon Festival Llums d’Antiga explorarà la llibertat personal i artística amb la figura de Beethoven com a punt de partida.
El monestir de Sant Pau del Camp se sumarà aquest any com a escenari al costat de la basílica de Santa Maria del Pi, la capella de Santa Àgata i L’Auditori, que acolliran sis concerts amb més de cinquanta artistes i una seixantena d’obres.
L’Auditori presenta la segona edició del Festival Llums d’Antiga, entre el 4 i el 16 de febrer de 2020, a diversos espais de Barcelona amb l’esperit de continuar apropant al públic repertoris i intèrprets més enllà de les sales de concerts habituals. El Festival d’enguany parteix de la figura de Ludwig van Beethoven, amb motiu del 250è aniversari del seu naixement, per explorar la idea de llibertat personal i artística.
El concert inaugural, titulat “La foguera de les vanitats”, serà a càrrec del conjunt català Ensemble O Vos Omnes, que presentarà una visió musical en el context de la Florència dels Mèdici d’abans i després de les doctrines del monjo dominic Girolamo Savonarola.
El segon concert oferirà un viatge per la música de compositors entre els segles XV i XVII gràcies a Graindelavoix, formació que demostrarà que la música d’aquell temps no era tan austera com es creu. S’hi escoltaran obres de Guillaume de Machaut, Solage, Alexander Agricola, Antoine Brumel, Nicolas Gombert, Cipriano De Rore, Carlo Gesualdo i d’altres compositors menys coneguts, tots ells grans autors de l’art musical de finals de l’edat mitjana i el naixement de la polifonia renaixentista que no deixaran indiferent el públic del segle XXI.
La tercera cita del Festival Llums d’Antiga serà amb El Gran Teatro del Mundo, un jove conjunt de gran projecció que explorarà els paral·lelismes i les diferències entre la literatura del Segle d’Or espanyol i l’òpera del Grand Siècle francès. El programa proposarà la reconstrucció d’una petita òpera francesa que s’articula seguint els models de les tragédies lyriques. Aquesta nova versió reuneix músiques dels francesos André Campra, Marc-Antoine Charpentier, Jean-Baptiste Lully i Marin Marais.
Després del seu èxit a la primera edició del Festival, el clavecinista Justin Taylor hi tornarà amb una proposta musical sense prejudicis, un programa que reivindica el clavicèmbal com a instrument solista, gràcies a un repertori que va més enllà dels habituals segles XVII i XVIII. Si la temporada passada va demostrar amb la música de la família Forqueray per què va ser el guanyador de la prestigiosa International Musica Antiqua Harpsichord Competition de Bruges, en aquesta nova cita eixamplarà l’horitzó del seu instrument amb obres de Domenico Scarlatti, el pare Antoni Soler i György Ligeti; músiques dels segles XVIII i XX que confluiran i podran dialogar.
Per la seva banda, el concert de Sollazzo Ensemble presentarà un conjunt de cançons moralitzants de finals de l’edat mitjana que el grup va enregistrar en CD (Linn Records, 2017) i que li ha valgut nombrosos premis, com el Diapason d’Or 2018. Parle qui veut (Parla qui vol), que és el títol d’una cançó medieval anònima, dona nom a un programa que presentarà textos d’una vigència sorprenent, amb obres d’Andrea da Firenze, Johannes Ciconia, Francesco Landini, Niccolò da Perugia, Paolo da Firenze o Solage.
Finalment, tancarà el Festival La Real Cámara, dirigida per Emilio Moreno, que presentarà juntament amb la soprano María Espada un programa dedicat a Antonio Caldara amb motiu del 350è aniversari del seu naixement. El compositor italià es va establir durant alguns mesos a Barcelona, pels volts de l’any 1708, com a compositor de cambra de l’arxiduc Carles; sobre Caldara recau la fita d’haver escrit la primera òpera estrenada a l’Estat espanyol, en plena Guerra de Successió, presentada a la Llotja de Barcelona.
Podeu consultar els detalls dels concerts del Festival Llums d’Antiga 2020 en aquest enllaç.