El Barcelona Rossini Opera Festival arrencarà un any després del previst, del 8 al 20 de juny, al Teatre Romea, al barri del Raval de Barcelona, on es preveu que d’ara endavant l’esdeveniment tindrà continuïtat cada any per les mateixes dates.
La companyia Òpera de Cambra de Barcelona és la impulsora d’aquesta cita que es va presentar amb una gala lírica el 3 de maig passat i que inclourà dues òperes de cambra –L’occasione fa il ladro i La scala di seta, de cadascuna de les quals s’oferiran tres funcions–, un recital de Serena Sáenz i Carles Pachón acompanyats per Anna Crexells, una conferència del divulgador Ramon Gener, un col·loqui que reunirà tres tenors rossinians –Raúl Giménez, Eduard Giménez i Dalmau González– i un taller d’òpera bufa a càrrec del coreògraf Xevi Dorca.
Les representacions operístiques seran a càrrec d’un repartiment format per Natalia Pérez, Jan Antem, Alberto Ballesta, Lucía Iglesias, Alejandro Baliñas, Pau Armengol, Elías Ongay, Irene Mas, Roberto Maietta, Jorge Franco, Carles Pachón i Helena Ressurreição, i estaran dirigides escènicament per Anna Ponces. I l’acompanyament instrumental, a càrrec de l’Orquestra Barcelona Concertante, que dirigeix Assunto Nese.
Segons Ponces, el repertori en el qual s’inscriuen les farses L’occasione fa il ladro i La scala di seta “no tan sols manté la seva vigència musical, sinó que continua essent una expressió de l’enginy dramàtic i dramatúrgic de Rossini”.
L’escenografia d’aquests dos espectacles es farà en col·laboració amb l’escola de disseny Elisava, per estendre també a aquest àmbit la voluntat de suport als joves artistes que caracteritza Òpera de Cambra de Barcelona.
Una de les curiositats que comportarà la celebració d’aquest festival serà la reobertura del fossat del Teatre Romea una vintena d’anys després de l’última vegada que es va fer servir per a les representacions de L’orfeu als inferns d’Offenbach.
Aquest serà, segons Raúl Giménez –impulsor, juntament amb Assunto Nese, d’Òpera de Cambra de Barcelona– un dels tres únics festivals Rossini d’Europa –els altres dos són a Pesaro (Itàlia) i Bad Wildbad (Alemanya). La companyia, després de set temporades al Teatre de Sarrià, on va néixer, arriba ara al Romea, “construït a imatge del de Sarrià”, segons el seu director, Josep M. Pou, que afegeix que l’equipament fa anys que té converses amb el Gran Teatre del Liceu per tal que les dues sales es complementin mútuament pel que fa a la programació del gènere operístic.
La primera edició del Barcelona Rossini Opera Festival veu la llum un any després del que s’havia previst. La irrupció de la pandèmia ha obligat no tan sols a aquest ajornament, sinó també a reduir la programació i a prescindir de col·laboracions internacionals.