Orquestra Simfònica Julià Carbonell. De la pedagogia a la discografia
L’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida inicia l’any 2020 amb una producció en què presenta de nou el seu projecte pedagògic. La formació orquestral va néixer amb la vocació de posar-se al servei del territori i de tots els ciutadans i és per això que intensifica també els lligams amb els estudiants de música. En aquesta ocasió s’obren a la vegada diverses de les vies pedagògiques que té perfilades. El projecte Acadèmia OJC s’adreça als estudiants dels darrers cursos de grau professional o que l’hagin acabat recentment i que estiguin vinculats a les terres de Lleida, amb l’objectiu de facilitar l’aproximació i el contacte amb una orquestra professional. Sens dubte es tracta d’una molt bona oportunitat per a aquells qui ja han assolit un nivell interessant o qui es plantegi la música com una opció professional. Amb aquesta filosofia es va fer un procés de selecció a final d’any passat, que ha vingut seguida de diversos assajos amb els alumnes escollits abans de treballar colze a colze amb els membres de l’orquestra professional. Enguany són vint-i-tres alumnes en total, provinents dels conservatoris professionals de Lleida, Cervera i de l’Escola l’Intèrpret, principalment. En parlem amb el director titular i artístic de la formació, Alfons Reverté.
SANTI RIU: Aquest projecte pedagògic es va iniciar l’any 2014. Com ha estat l’experiència d’aquests set anys i quina ha estat la resposta de l’alumnat?
ALFONS REVERTÉ: Estem molt satisfets d’aquest projecte. Així fem realitat la voluntat de l’Orquestra de posar-nos al servei de tothom, en aquest cas des de la vessant pedagògica. L’Acadèmia OJC s’encara a un perfil d’estudiants de música avançats que poden trobar en l’OJC un referent per seguir la seva formació. En aquesta ocasió participen més de vint alumnes que han superat unes proves de selecció prèvia.
SR: Amb quina finalitat es du a terme el projecte i com s’elegeix el programa davant aquest repte?
AR: La intenció és permetre als i les estudiants tastar des de dins de l’OJC i veure quina és la realitat amb què es desenvolupa la vida professional d’un músic d’orquestra, just en el moment en què estan decidint si aquesta pot ser la seva elecció professional. El programa es mira que permeti acostar-se a diversos tipus de dificultats pròpies del repertori d’una orquestra.
SR: ¿Els membres de l’orquestra fan de tutors de l’alumnat i els guien en els assajos previs i en el concert?
AR: Efectivament. Els músics professionals de l’Orquestra assumeixen un compromís extra, a banda de tocar, com a tutors dels alumnes que tenen assignats. Assajos parcials previs, comentaris durant els assajos, maneres de tocar, exemple…, tot va dirigit a contribuir a formar els nostres convidats de luxe. És una gran responsabilitat.
SR: Quan podrem escoltar aquest treball orquestral?
AR: Aquest proper diumenge dia 26, a l’Auditori del Conservatori Superior del Liceu, a Barcelona, i el diumenge següent, dia 2 de febrer, a l’Auditori Enric Granados de Lleida, tots dos dies a la tarda. Val molt la pena poder-ho escoltar. El resultat és sempre fantàstic!
SR: En aquesta mateixa línia, ¿ens pot parlar també del Taller d’Orquestra OJC, que enguany s’esdevé els mateixos dies i explicar-nos a qui va dirigida aquesta activitat?
AR: Efectivament, aquest any tots dos projectes pedagògics coincideixen en el mateix concert. Serà a la primera part. El Taller d’Orquestra OJC l’adrecem també als estudiants de grau professional, però en aquest cas preferentment als dels primers cursos i amb repertori pensat, quant a dificultats, especialment per a ells. Treballem amb una orquestra convidada en bloc. Aquest any interpretarem, juntament amb l’Orquestra del Conservatori de Lleida, integrada per més de cinquanta membres, obres de Verdi, de Wagner i fins i tot una obra estrena del compositor lleidatà David Esterri.
SR: Sembla que la vocació pedagògica orquestral està assegurada amb iniciatives com aquesta a les terres de Ponent. ¿Hi ha alguna altra iniciativa en aquest sentit o projecte de futur? OITLL…
AR: Sí, el projecte pedagògic de l’OJC no acaba aquí. Tenim puntualment músics en pràctiques, ja remunerats, però encara amb una tutoria formativa, quan ja estan a punt d’acabar els seus estudis superiors. Per als més petits tenim una orquestra inclusiva, l’OITLL (Orquestra Infantil de les Terres de Lleida) integrada per un gran nombre de nens i nenes de grau elemental de totes les escoles de musica de la demarcació de Lleida i que tenen també l’oportunitat de treballar amb els músics de l’OJC en forma de parcials i altres sessions de treball. Tenim també un altre projecte, l’OJC a les Aules, que tot just ara estem acabant de desenvolupar i que permetrà portar petites formacions de músics de l’OJC a les escoles rurals més apartades per iniciar un primer contacte amb la música orquestral amb els més petitons. No parem de buscar maneres de perfeccionar i ampliar l’apartat pedagògic de l’Orquestra. Per a nosaltres, juntament amb l’apartat social, adreçat a col·lectius desfavorits, són capítols extremadament importants dins de la missió de servei que té l’OJC.
SR: A nivell artístic, ¿com està estructurada la temporada de l’OJC? ¿Té un clar servei de territori?
AR: L’Orquestra està pensada, les institucions que hi donen suport així ho avalen, per prestar servei al territori i a la ciutat de Lleida. Els nostres concerts han de sonar en les fantàstiques infraestructures musicals que té la ciutat de Lleida i també a les del territori. En els llocs en què l’equipament és més modest tampoc és un problema per a nosaltres. Ens adaptem i actuem amb tota l’energia transformadora de la qual som capaços perquè faci que aquell lloc es converteixi en la millor sala de música del món. La màgia la fan les persones, tant els músics com, per descomptat, el meravellós públic que ens acompanya i ens estima per tot el territori.
SR: A nivell pressupostari, ¿han tingut retallades de les institucions, també? Com han aconseguit sobreposar-s’hi?
AR: I tant! Molt fortes! Hem hagut de ser molt imaginatius i resilients per superar-les. Esperem que ara puguem superar-les ràpidament i amb contundència. Hem arribat a estar en situacions molt crítiques i les terres de Lleida no es mereixen quedar orfes d’un projecte cultural d’aquesta mena. Tothom, i les principals institucions que hi donen suport les primeres (Diputació i Paeria de Lleida), ha entès que la feina cultural que fem nosaltres no es pot perdre de cap manera i cal impulsar-la. No estem al servei d’una elit, sinó de tothom. Això ens fa més forts i absolutament necessaris. Aquest compromís ha d’incloure en major manera la Generalitat, que ha d’entendre l’especificitat i necessitat d’aquest projecte cultural de primer ordre que cobreix un terç de la superfície de Catalunya, una superfície molt gran i històricament molt desatesa. Seria imperdonable que això tornés a passar.
SR: Aquest curs l’Orquestra inicia també una línia discogràfica fins ara inexistent. Com s’ha forjat aquest projecte?
AR: Sí, en una línia completament diferent, i per mirar de poder arribar a tothom per altres vies a banda dels concerts, hem encetat una línea discogràfica pròpia, OJCSONS, que permeti divulgar l’Orquestra en formats enregistrats i sobretot a través de les noves plataformes de difusió.
SR: D’entrada han editat dos CD. Un amb música de tangos i fados i el segon amb música d’un compositor no gaire conegut, Publio Delgado. Quines directrius se segueixen per editar els discs?
AR: Aquests dos discs resumeixen les nostres intencions; d’una banda, músiques més populars per trencar barreres i, d’una altra, música més especialitzada, en línia amb el nostre compromís amb totes les tendències musicals.
SR: ¿Es tracta de concerts enregistrats o bé s’ha fet l’enregistrament exclusivament amb aquesta finalitat?
AR: Bàsicament enregistrades de manera específica, però no descartem també la possibilitat de bons directes.
SR: ¿Hi ha més projectes en curs en aquest apartat discogràfic?
AR: I tant. Ja estem preparant un nou CD amb música de cinema per a cordes i violí solista, en mans del gran violinista Joan Espina. És un programa que hem portat a moltíssim llocs i que vam pensar que estaria bé poder-lo fer arribar a més gent encara a través d’aquest format.
SR: ¿S’ha pensat la línia discogràfica exclusivament per a orquestra o bé els seus membres també hi podran editar si tenen algun projecte interessant?
AR: No ho descartem en absolut.
Celebrem la vitalitat de la formació lleidatana i animem els nostres lectors a escoltar ja en primícia els primers resultats discogràfics d’aquesta orquestra que esdevé patrimoni del territori i per a tothom en aquest enllaç: https://open.spotify.com/album/0Buypv79nVtCLcNVWizpDy?si=AWrwUDxoT0qkNJjumr5IZg.
Felicitacions per tota la feina que porteu a terme. Personalment m’agradaria un cd amb el Concert per a violoncel i orquestra de Morera, l’Homenatge a Beethoven de B. Calvó i la Segona del geni de Bonn que vau interpretar de manera magistral.
Es para verlo y oír a la orquesta en directo, yo particularmente disfruto con cada concierto