Diumenge que ve, 12 de maig, l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida (OJC) oferirà a Bellpuig el primer dels tres concerts amb el programa que tancarà la temporada 2018-19 i que inclou l’estrena mundial del Concierto flamenco para piano a cuatro manos y orquesta, del compositor català Abraham Espinosa. Un Concert dedicat a la figura del gran pianista lleidatà Ricard Viñes, que serà interpretat pel Carles & Sofia Piano Duo. El programa, que dirigirà el titular de l’orquestra, Alfons Reverté, també inclourà la Novena Simfonia de Xostakóvitx.
Amb aquesta estrena Espinosa inicia una relació de dos anys com a compositor resident amb l’OJC. Una residència en què la propera temporada veurà també l’estrena del seu Concierto flamenco para piano y orquesta, amb la pianista Cristina Casale com a solista, dedicat en aquest cas a l’altra gran figura pianística de Lleida, Enric Granados. Aquestes dues estrenes d’Espinosa suposaran dues aportacions valuoses en la renovació de la literatura pianística.
En aquest sentit, Alfons Reverté ens explica que “per a l’OJC és important contribuir a l’enriquiment de la tradició musical de les Terres de Lleida. Si per alguna cosa figura Lleida al mapa musical mundial és pel piano i per les figures d’Enric Granados i Ricard Viñes”. El director de l’OJC valora el nomenament d’Abraham Espinosa com a compositor resident de l’orquestra durant dos anys; es tracta “d’impulsar la continuïtat d’aquesta tradició amb la creació de noves composicions musicals en aquesta línia, en concret de dos nous concerts per a piano, inspirats també, com en l’obra de Granados, en les fonts del folklore”. El resultat d’aquest “projecte de nova creació” seran, doncs, les estrenes d’aquests dos Concerts.
Per la seva banda, el compositor Abraham Espinosa (Barcelona, 1980) ens parla del seu Concierto flamenco para piano a cuatro manos y orquesta.
-Com s’ha plantejat aquesta composició? De què “parla” i com “parla” el Concert?
-L’obra es planteja com un concert per a piano i orquestra de concepció romàntica, però amb les particularitats de ser per a piano a quatre mans i d’estar basat en l’estil flamenc. En aquest sentit, no és flamenc pur, ni està basat en els pals del flamenc, però sí que s’inspira en les harmonies i cadències típiques de l’estil; tot això barrejat amb un pianisme romàntic i una orquestració que juga a combinar-se amb el piano de moltes formes i textures. I sempre dins d’un context melòdic i entenedor, que intenta conjugar l’element clàssic amb el popular.
-Com s’introdueix l’estil flamenc?
-Com a recursos concrets, l’obra incorpora instruments com les palmes i el caixó per aconseguir-hi un color més folklòric. El resultat és una obra molt brillant i plena de força, amb molta varietat de moments i emocions.
-¿El Concierto flamenco para piano a cuatro manos y orquesta ha estat un encàrrec específic?
-Sí, aquesta obra és un encàrrec exclusiu del Carles & Sofia Piano Duo. Després d’haver fet per a ells alguns arranjaments de músiques de pel·lícules per a piano a quatre mans i orquestra de corda, així com crear una versió per a piano a quatre mans de l’òpera Goyescas d’Enric Granados, que van estrenar al Carnegie Hall de Nova York just cent anys després de l’estrena original, em van proposar de compondre un concert per a piano a quatre mans i orquestra en estil flamenc.
-Ha estat, doncs, un treball molt en equip.
-Després de tota l’experiència transcrivint obres per a piano a quatre mans va ser com un pas natural, ja que una formació instrumental com aquesta dona molt de joc però també té les seves particularitats i cal conèixer-les. Tot i això, no ens hem lliurat de múltiples correccions, canvis i revisions.
-¿I està treballant ja en la propera estrena amb l’OJC, Concierto flamenco para piano y orquestra?
-De fet ja està compost, i segueix la mateixa línia conceptual del Concierto flamenco para piano a cuatro manos y orquesta, així com la mateixa orquestració, però evidentment amb només un pianista, cosa que ens porta cap a la formació més típica de piano sol i orquestra.
-L’estrenarà amb orquestra la pianista Cristina Casale. ¿Havien treballat junts anteriorment?
-Sí, la Cristina Casale va estrenar [el 18 de desembre de 2017 al Petit Palau] els meus Doce estudios flamencos para piano i, per tant, estava familiaritzada amb el meu estil. A través de l’Alfons Reverté va originar-se tota aquesta proposta en comú.
-Què suposa per a la seva carrera aquesta residència amb l’OJC i com va arribar?
-Va ser una proposta del seu director, Alfons Reverté, per poder presentar en conjunt aquests dos concerts per a piano i orquestra. Aquesta residència, doncs, suposa la materialització de tota aquesta llarga relació amb els solistes, el director i l’orquestra, que culmina en la presentació al públic de tot el projecte, a qui esperem que pugui agradar.
-A banda d’aquestes estrenes amb l’OJC, quins són els seus propers projectes?
-Després d’aquesta feinada, descansar una mica i dedicar-me a la família. D’altra banda, la pianista Cristina Casale té en marxa projectes per seguir presentant els Doce estudios flamencos para piano i altres obres meves d’inspiració flamenca per a piano sol.
El Concierto flamenco para piano a cuatro manos y orquesta s’estrenarà aquest diumenge 12 de maig al Teatre Armengol de Bellpuig (19 h) i després es podrà escoltar el diumenge 19 de maig a l’Auditori del Conservatori Superior del Liceu (19 h), a Barcelona, i el diumenge 26 de maig a l’Auditori Enric Granados de Lleida (19 h). Més informació i venda d’entrades en aquest enllaç.
Imatge destacada: Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida. © Igor Cortadellas