La Companyia Òpera de Butxaca i Noves Creacions presenta nou projecte a Barcelona i Madrid, una revisió del Dido & Aeneas de Henry Purcell que, amb el títol de Dido & Aeneas Reloaded, proposa una lectura alternativa del mite de l’amor impossible entre les dues figures mitològiques de l’Eneida de Virgili, amb la col·laboració de quatre joves compositors catalans: Xavier Bonfill, Raquel García-Tomás, Joan Magrané i Octavi Rumbau; una dramaturga, Cristina Cordero, i un director escènic, Jordi Pérez Solé.
Amb un equip musical format per les cantants María Hinojosa i Anna Alàs, el clarinetista Víctor de la Rosa, la violoncel·lista Cèlia Torres i la direcció musical de Joan Magrané, les representacions tindran lloc el dimecres 23 d’octubre a les 21 h a l’Antic Amfiteatre Anatòmic de la Reial Acadèmia de Medicina de Barcelona i el 25 d’octubre a les 19.30 h a la Sala Berlanga de Madrid, dins la Semana de la Ópera Actual organitzada per la Fundación Autor.
A partir de l’òpera barroca Dido & Aeneas de Henry Purcell, la nova obra reescriu aquest mite universal de l’amor impossible i l’etern conflicte entre el desig i el deure. Amb el concepte reloaded l’òpera proposa un nou punt de vista com a metàfora de l’actual crisi europea, tenint en compte que els diversos creadors l’estan vivint des de diferents països de la geografia europea on resideixen actualment: Londres, París i Barcelona.
L’equip dramatúrgic d’aquesta proposta presenta la trobada de Dido i Aeneas com l’encreuament de camins entre dues cultures, en què el seu conflicte d’amor sorgeix dels quefers polítics que van més enllà dels seus propis anhels personals. Aeneas ha de partir per refundar el seu poble, tot renunciant així a l’amor de Dido. Darrere d’aquesta història s’amaga també l’amor impossible dels pobles, dels idiomes, de les cultures. El propòsit d’aquesta reescriptura és, a partir del mite, llançar una mirada als delicats llaços sentimentals i vincles culturals entre les cultures que conviuen actualment a Europa.
El propòsit creatiu ha estat fomentar un equip artístic transnacional sumant diferents identitats europees. Cada compositor ha comptat amb la llibertat de manipular la partitura i el llibret, i fins i tot d’introduir-hi altres textos que n’enriqueixin el discurs i univers estètic. En el procés de creació, a cada compositor se li ha atribuït una part de l’òpera, que ha reescrit conjuntament amb la visió de la dramaturga i del director escènic, responsables, alhora, d’engalzar les quatre parts.
D’aquesta manera, aquest projecte va més enllà de la creació d’una òpera, i esdevé un espai de creació, experimentació, diàleg, innovació, enriquiment personal i artístic. La proposta inclou l’adaptació del llibret original per poder ser interpretat per una soprano (Belinda), una mezzo (Dido), un clarinet (Aeneas), un violoncel (Sorceress) i electrònica, amb la voluntat d’enllaçar en l’imaginari de tothom aquests paral·lelismes que apropen els mites de la Grècia antiga a les aspiracions contemporànies i, de passada, apropar l’òpera contemporània a neòfits perquè se sorprenguin amb una òpera amb ritmes contemporanis.
El projecte va ser premiat al Berliner Opernpreis 14 que atorga la Neuköllner Oper und Gasag amb el primer premi per unanimitat. Aquest premi permetrà a l’equip artístic de Dido & Aeneas Reloaded presentar-se com a spin off de l’òpera el proper mes de maig a la Neuköllner Oper de Berlín.