Ahir es va presentar la tercera edició del Festival de Pasqua de Cervera de música clàssica catalana, que tindrà lloc del 21 al 31 de març a la capital de la Segarra (Lleida), en l’edició que evidencia la seva consolidació en el panorama català amb el reconeixement de la Generalitat de Catalunya com a festival estratègic pel seu valor cultural i interès nacional, en tant que únic festival dedicat a música i intèrprets catalans.
Com els anys anteriors, la figura central del Festival acostuma a ser un compositor català, al voltant del qual gira la programació, i que complementa els concerts amb jornades professionals, conferències, tallers i el Concurs de Videoclàssics (amb la col·laboració de TV3), que l’any anterior va guanyar Josep Molina, autor de l’anunci promocional d’enguany. El compositor escollit per a aquest any és Frederic Mompou, que pren el relleu d’Enric Granados i Eduard Toldrà, compositors centrals de la primera i segona edicions. La possibilitat d’escollir un compositor com a nucli permet recuperar grans obres del seu catàleg que han quedat oblidades pel pas del temps i la manca d’oportunitats per escoltar-les. Aquesta és la vocació principal del Festival, normalitzar la pràctica i interpretació del vast catàleg musical català i posar-lo en mans del públic. Una tasca no gens fàcil, segons es va desprendre de les declaracions del director Antoni Ros Marbà i el director artístic del festival, Xavier Puig, a causa del lamentable estat de conservació i accés de gran part del patrimoni musical català, extraviat, pendent d’edició o amb els drets cedits a editorials estrangeres. Un fet que, en paraules de Xavier Puig, no permet fer un judici sobre el patrimoni musical català, perquè encara “no el coneixem prou bé”. Això sí, el director i artífex d’aquest festival de música catalana va assegurar que afortunadament “tenim material per fer 50 festivals de Pasqua”, com a mínim.
En aquesta línia destaca, per exemple, la recuperació de l’obra de més envergadura de Mompou, els Improperis, després de 20 anys sense cap interpretació a Catalunya. Malgrat que aquesta obra ha girat arreu del món –fa pocs anys es va escoltar a Nova York i recentment a Tòquio i Bogotà–, l’última referència interpretativa data de l’enregistrament del 1994 fet per l’Orquestra del Teatre Lliure que dirigia Josep Pons. Els Improperis de Mompou van ser un encàrrec de la Semana de Música Religiosa de Cuenca i es tracta d’una obra “molt sòbria i austera, però també molt bonica”, en paraules del director artístic del Festival de Pasqua de Cervera, Xavier Puig. “Cosina germana de l’Stabat Mater de Poulenc (possiblement un homenatge de Mompou, ja que el seu amic Poulenc va morir mentre l’escrivia)”, aquesta obra s’interpretarà en el concert inaugural. Que tindrà lloc el 28 de març al paranimf de la Universitat de Cervera, i serà dirigit per Antoni Ros Marbà, al capdavant de l’Orquestra Julià Carbonell de les Terres de Lleida, amb el Cor Lieder Càmera i el baríton Antoni Marsol com a solista. Junt amb els Improperis de Mompou s’interpretaran obres de Salvador Brotons i Narcís Bonet.
Una altra de les fites destacades del Festival és la interpretació, Divendres Sant (29 de març) a l’església de Santa Maria, del Via Crucis de Joaquim Homs (en el 10è aniversari de la seva mort) per a narrador, tambor i quartet de corda. Una obra que no s’ha tocat des de fa gairebé trenta anys, el 1984 al Palau Macaia de Barcelona, i que recuperarà el Quartet Gerhard, tot combinant-ho amb cançons d’Homs i de Mompou, a càrrec de la mezzosoprano Mireia Pintó.
El Quartet Gerhard –Premi El Primer Palau 2012 i Premi 25 Anys de Catalunya Música– oferirà també un dels concerts de proximitat el mateix matí de Divendres Sant a la Casa Dalmases, amb el Cuarteto indiano de Xavier Montsalvatge i en tres sessions contínues. Altres propostes dels concerts de proximitat són les que ofereixen el trio format per Jordi Vilaprinyó (piano), Jordi Figaró (tenora, flabiol) i Lito Iglesias (violoncel); la violinista Kàtia Novell amb obres de Brotons, Cervelló i Taverna-Bech, i el Quartet Teixidor amb obres de Teixidor, Pedrell, Morera, Cazurra i Guzmán.
La presència de Jordi Savall en concert amb el programa “Follias & Romances” el 30 de març al paranimf de la Universitat de Cervera és una altra de les fites importants del Festival que denota la seva consagració com a festival de prestigi. El Festival es tanca el diumenge de Pasqua (31 de març) amb la proposta de jazz del Lluís Vidal Trio, que oferirà Mompiana, una lectura jazzística de l’obra de Mompou, al costat de peces incloses al darrer disc del trio, Viatge a l’interior amb espelma.
Les activitats paral·leles o complementàries als concerts prenen cada vegada més pes específic dins aquest concepte de festival entès com un espai per al diàleg, el coneixement i el gaudi musical. És per això que cal destacar també les jornades professionals que tindran lloc Dijous Sant (28 de març) a la Universitat de Cervera en les quals es presentarà l’Acadèmia Catalana de la Música, es farà una taula rodona sobre el tema “Música clàssica, música moderna. Compartint camins?” i una altra d’organitzada per l’Associació Catalana d’Orquestres Professionals titulada “Reptes de futur de les orquestres catalanes”, per acabar amb un homenatge al compositor i professor Narcís Bonet, amb motiu del seu 80è aniversari. També cal destacar la inauguració de l’exposició “El so de la llum, un diàleg Gaudí-Mompou”, comissariada per Adolf Pla i Marc Llimargas, que es completarà amb un concert de música i imatge amb música de Mompou i visualitzacions de detalls d’obres de Gaudí.
El Festival Pitit –o el que és el mateix, la programació infantil– inclou l’espectacle V-E-U-S! del Cor Infantil Amics de la Unió de Granollers que dirigeix Josep Vila i Jover, l’espectacle Badabarroc de l’Ensemble amBients i la projecció de cinema musical infantil a la Sala Francesc Buireu, on també es projectarà Tous les matins du monde d’Alain Corneau, amb banda sonora de Jordi Savall. El Festival ofereix igualment propostes tan curioses com un tast de música i cerveses amb Jaume Lluís Tartera i Mezzos, un grup vocal femení.
Finalment, i com a Off Festival, cal destacar la interpretació de la Passió segons sant Joan de Bach a càrrec del Cor de Cambra de l’Auditori de Lleida, la Coral Ginesta de Cervera, coral La Mixta d’Igualada amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, La Passió de Cervera, el Via Crucis o les caramelles, tradicions litúrgiques i populars que conviuen amb aquesta cita musical de nivell. Tota la informació a: www.festivaldepasqua.cat