Per A. M. Dávila
Una veritable “lluna de mel” amb els Estats Units és el que sembla estar vivint aquests dies el compositor Alberto García Demestres (Barcelona, 1960). Després d’haver estat compositor convidat del festival The Seasons (Yakima, Washington) l’any passat, i enguany compositor convidat de la residència d’artistes Yaddo (Saratoga Springs, Nova York), García Demestres ha tornat a travessar l’Atlàntic i aquesta vegada per presentar, el proper 14 de juliol, una nova creació operística en el marc del Festival d’Estiu de l’Opera Theater de Pittsburgh.
L’obra es titula Honeymoon suite i és una de les sis escenes que configuren una òpera d’autoria coral, Night caps, que també signen els compositors Daron Aric Hagen, Gilda Lyons, Roger Zahab, Eric Moe i Dwayne Fulton, amb un llibret comú de Rob Handel. Cadascuna de les escenes té lloc en una de les habitacions de l’hotel de Miss Darlington, “un lloc de romanç, misteri i perill”, segons el que avança el programa de mà. La peça de Demestres, d’uns 20 minuts de durada i cloenda de l’espectacle, aborda la història “d’una parella recent casats que no aconsegueixen quedar-se sols ni un moment, perquè contínuament hi ha algú trucant a la porta de l’habitació. És quelcom semblant a la famosa escena de la cabina dels germans Marx”, segons el mateix compositor, que defineix la seva partitura com una “comèdia amb una música molt fresca i divertida”.
Rebecca Shorstein i William Andrews encarnen la parella protagonista de la que promet ser una escena delirant, en la qual també participen Megan Scheibal, Stephen Webb, Anna Singer i Sophia Chew, entre altres intèrprets. Amb direcció musical de Rob Frankenberry i escènica de Jonathan Eaton –responsable artístic de l’Òpera de Pittsburgh des del 1999–, Night Caps va començar a presentar-se parcialment el passat 6 de juliol i un cop estrenades les sis escenes, es representarà íntegra per primera vegada el diumenge 15 de juliol.
García Demestres viu amb especial il·lusió aquesta nova fita als escenaris nord-americans, on la seva obra està gaudint d’una especial difusió els darrers mesos. El passat octubre, durant la seva estada al festival The Seasons, de Yakima, va estrenar les obres Maternitat, lied a partir d’un text del poeta Àlex Susanna, i Genuine Smiles, obra orquestral presentada per la Yakima Symphony Chamber Orchestra, dirigida per Daron Hagen, i ara, després d’aquesta estrena, prepara un nou projecte al voltant de la poesia de Walt Whitman.
Alberto García Demestres és autor d’un original catàleg d’òperes de cambra que s’inicia amb Para ti –soledades sin sombra–, per a tenor, veu recitada, ballarina i conjunt instrumental, obra encomanada per la Fundación Juan March, que s’estrenà a Barcelona el febrer de 1987. També és autor, entre d’altres, de l’original i divertida Aprima’t en tres dies, comanda del Festival d’Estiu de Barcelona Grec 97, amb direcció escènica de Cristina Pavarotti; l’ambiciosa Mariana en sombras (2001), inspirada en la figura de Mariana Pineda; Joc de mans, presentada en versió de concert el 2007 a l’Auditori de Mòdena, i Il sequestro, estrenada també a Mòdena, el 15 de novembre de 2009, en la temporada regular del Teatre Luciano Pavarotti.